Wat zijn de kosten van neuromarketing?

Kosten voor neurologische onderzoeken zijn afhankelijk van wat je precies wilt meten. Een afbeelding testen is bijvoorbeeld goedkoper dan het testen van een video of website. Een indicatie van de kosten is als volgt:
  • Eyetracking: € 2000 tot € 4000;
  • EEG: € 3000 tot € 6000;
  • fMRI: € 30.000 tot € 60.000;
  • EMG & Huidgeleiding: € 2500 tot € 4500;
  • Facial Coding: € 2000 tot € 4000.
De belangrijkste onderzoeken zijn gebaseerd op EEG, fMRI en Eyetracking. De combinatie van deze technieken is de basis van neuromarketing, omdat hiermee onbewuste hersenactiviteiten en onbewuste oogbewegingen (aandacht en concentratie) gemeten kunnen worden.
De kosten voor een fMRI scan zijn aanzienlijk hoger. Dit komt omdat deze studies uitgevoerd worden in FMRI scanners waardoor men beperkt is tot de testomgeving. Een EEG scan is een portable apparaat dat in elke situatie gebruikt kan worden en daarom is dit onderzoek ook goedkoper. Beide medische instrumenten worden toegepast op het gebied van marketing. Dit is tot nu toe de meest bekende commerciële toepassing maar de neuro-inzichten worden ook al op het gebied van o.a. klantbeleving, webshops en productbeleving toegepast.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 51 vragen en antwoorden over Neuromarketing.