Het Toyota effect

Columns

Autofabrikant Toyota is de uitvinder van de Kaizen-methode, de constante verbetering van het bedrijfsproces. Het legt de focus op kleine innovaties op korte termijn. Behapbaar en meteen uit te voeren. Management en medewerkers delen in het proces, want iedereen kan Kaizen zijn. De halve producerende wereld staat inmiddels lean en agile in het bedrijfsproces, dus naar alle waarschijnlijkheid heeft Toyota hier wel iets te vertellen.

Voor de andere helft kan het kijken van de YouTube-video “Meals Per Hour” interessant zijn. In deze video zie je hoe Toyota-experts een voedselbank in New York helpen om voedselpakketten efficiënter te distribueren nadat orkaan Sandy had huisgehouden in 2012. Goed, het is een tijdje geleden, maar het is in ieder geval de duidelijkste uitleg over de Kaizen-methode die ik ooit heb gezien.

 

Vooral in de VS timmert Toyota aan de weg om met Kaizen maatschappelijke organisaties te helpen de wereld een beetje mooier te maken. Zo helpen navigatie-experts om slechtzienden de wereld beter tot zich te nemen en wordt Yellowstone National Park minder afhankelijk gemaakt van fossiele brandstof met behulp van oude accu’s uit afgeschreven Toyota Camry’s. De autofabrikant heeft deze initiatieven gebundeld onder de naam The Toyota Effect. En daarmee is het een mooi voorbeeld van een corporate narrative geworden.

Waar Volvo zijn hele bedrijfsverhaal al jaren rond veiligheid bouwt (met een beetje Scandinavisch design), doet Toyota dat rond het efficiënt en slim inregelen van productieprocessen. Dat klinkt als een omweg, want met Kaizen verkoop je niet direct meer Corolla’s. Maar het past in de filosofie dat kennis gedeeld moet worden met de wereld. De pay off “Let’s go places” krijgt zo een interessante diepere lading.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Continue resultaatverbetering