Channels

Tom Petzinger

Tom Petzinger heeft zich ongeveer 20 jaar beziggehouden met het analyseren van de economie en het bedrijfsleven voor The Wall Street Journal. Dat deed hij eerst als reporter, vervolgens als chef van de economiepagina. Hij heeft twee boeken geschreven over grote sectoren, namelijk de olie-industrie en de luchtvaart-industrie. Na zich zijn halve carrière te hebben toegelegd op het schrijven over het bedrijfsleven realiseerde hij zich plotseling, door een ontmoeting met een kleine succesvolle ondernemer, dat hij weinig wist over hoe het bedrijfsleven nu eigenlijk werkte.

Lees ook:

Regels en ondernemerschap

De ondernemer die hij ontmoet had was Richard Ost, apotheker die een zaak was begonnen in een Spaanse achterstandswijk in Philadelphia. Hij paste zich uitstekend aan aan zijn omgeving – de blanke Ost werd op een gegeven moment zelfs gekozen tot Hispanic of the Year; hij ging goed om met zijn personeel, hij maakte slim gebruik van technologie en hij hanteerde ongebruikelijke prijsstrategieën. Zo wist Ost niet alleen zijn bedrijf tot een succes te maken maar leverde hij bovendien een bijdrage aan het verbeteren van de leefomstandigheden in de wijk. Petzinger besefte na deze ontmoeting dat hij zich ten onrechte uitsluitend had beziggehouden met het schrijven over de conflictueuze aspecten van het bedrijfsleven: “I had written about people and institutions locked in struggle not over the creation of wealth but over its control.” Petzinger realiseerde zich van de ene op de andere dag dat veel van zijn denkbeelden en basisassumpties over hoe het bedrijfsleven werkt foutief waren.

optimisme en vooruitgangsgeloof

Petzinger liet zich hierdoor niet uit het veld slaan maar begon een zoektocht van drie jaar naar antwoorden op de vele fundamentele vragen die bij hem naar boven kwamen. Dit bracht hem in contact met vele ondernemers die op innovatieve manieren hun bedrijven succesvol wisten op te bouwen.

Wat Petzinger aantrof deed hem denken aan het utopische beeld dat Aldous Huxley (die tevens het huiveringwekkende Brave New World schreef) ooit schetste van de toekomst van werk: werkers die als bevrijde ondernemers vanuit hun eigen huizen betekenisvol werk verrichtten en die zelfsturend met anderen samenwerkten en daarvoor ongekende beloningen creëerden voor zichzelf en anderen.
U merkt het al, The New Pioneers is een boek dat bol staat van het optimisme en vooruitgangsgeloof. Hiervan getuigen ook de titel en de – in mijn ogen lelijke – omslagtekening.

inzichten en verhalen

In The New Pioneers gaat de auteur in op een aantal themas die hij als essentieel beschouwt in de huidige context van het bedrijfsleven. Een kleine greep: Hij beschrijft hoe en waarom deze huidige context kleinschaligheid bevoordeelt. Hoe een mechanistische manier van kijken naar organisaties steeds minder, en een biologische, evolutionaire metafoor steeds meer van toepassing is. En hoe de compulsieve jacht op shareholders value van de afgelopen decennia plaats lijkt te maken voor een meer humane vorm van kapitalisme, waarin zelfontplooiing en moraliteit hand in hand kunnen gaan met business-succes.
The New Pioneers bevat ook een serie korte verhalen over succesvolle innovatieve ondernemers en hun bedrijfjes. De verhalen lezen vlot, onder andere omdat Petzinger bijzonder veel aandacht besteedt aan het beschrijven van de persoon van de ondernemers en de omstandigheden waarin en de redenen waarom zij hun bedrijven oprichtten.

conclusie

The New Pioneers is tamelijk positief ontvangen in de Verenigde Staten. Dit hangt vermoedelijk samen met de bekendheid van de auteur (sinds vier jaar schrijft hij de meest gelezen Amerikaanse business column in The Wall Street Journal: The Front Lines). Daarnaast worden velen waarschijnlijk aangesproken door het optimisme en de hoop die dit boek uitstraalt. Petzinger citeert in het begin van het boek Tom Stoppard uit Arcadia die zegt: “Its the best possible time to be alive when almost everything you thought you knew is wrong.” Dit citaat weerspiegelt goed het enthousiasme en de overtuiging waarmee Petzinger schrijft. Een nadeel van het boek is dat het moeilijk is om er een coherente boodschap uit te halen (in tegenstelling tot andere recente boeken zoals Clayton Christensens The Innovators Dilemma en Shapiros en Varians Information Rules . The New Pioneers is associatief en verhalend geschreven en ik kan mij niet helemaal aan de indruk onttrekken dat de auteur er alles bij wil slepen wat hij in de management literatuur is tegengekomen. Al met al vond ik het toch een interessant boek om te lezen.

De auteur:

Coert Visser is zelfstandig adviseur gevestigd te Driebergen, lid van de hoofdredactie van MagementSite en medeoprichter van het Netwerk voor Oplossingsgericht Adviseren en Managen (NOAM). Meer artikelen van Coert Visser vindt u hier.

Kennisbank onderwerpen:

U heeft een gratis lidmaatschap

Upgrade naar een PRO-abonnement voor € 4 per maand of € 30 per jaar en ontvang:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
UPGRADE NAAR PRO-ABONNEMENT >>

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x