Strategische dialoog

Actueel

De huidige marktonzekerheid vraagt organisaties juist om strategische opties achter de hand te houden, maar dat gebeurt veel te weinig. Managers hebben moeite met het vinden van strategische antwoorden op de uitdagingen van de wereld van morgen. Het implementeren van de gekozen strategieën blijft hierdoor te vaak hangen in intenties. Dit blijkt uit het jaarlijkse Strategy Trends onderzoek van Berenschot.

Strategische dialoog

Het maken van strategische keuzes is “core business” van de manager. Toch gaat het vaak verkeerd bij het maken van deze keuzes en bij de implementatie ervan. Het nemen van weloverwogen strategische beslissingen en het succesvol doorvoeren daarvan hangen in sterke mate af van het vermogen van het management om een strategische dialoog binnen de organisatie op gang te brengen.

De strategische dialoog is oorspronkelijk ontworpen als een methode om de valkuilen te omzeilen, die men regelmatig tegenkwam bij het formuleren van een strategie. Deze valkuilen betreffen drie aspecten van het strategieformuleringsproces:

  1. de reikwijdte van het proces;
  2. de uitvoering van het proces;
  3. de tijdens het proces gemaakte keuzes.

Organisaties zijn tegenwoordig genoodzaakt om in dialoog te gaan met hun omgeving en eigen organisatie. Daarom is het van belang dat een strategieproces meer opties openhoudt om flexibeler te kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen. Een strategieproces is niet een proces dat statisch eenmaal per jaar de rit doorloopt, maar een continu proces dat direct bijschakelt daar waar dat nodig is.

Zo heeft Zara een super responsieve logistieke keten. Ontwikkeling, productie en distributie van een nieuwe serie producten kan plaatsvinden binnen 15 dagen. Ongehoord snel in de mode-industrie. Lees verder op de Laatste Meter.

Organisaties zijn steeds meer vervlochten in samenwerkingsverbanden en netwerken. Kleine verstoringen bij één organisatie hebben direct gevolgen voor alle partners in de keten. Het tijdig zien van trends en ontwikkelingen bij ‘de buren’ en erop anticiperen is dus bepalend voor het voortbestaan van organisaties. Zij moeten dus op strategisch niveau in gesprek met hun partners uit hun keten, cluster, sector en/of netwerk.

Organisaties weten zich aan te passen aan de veranderende omgeving door de juiste informatie uit de omgeving te verwerken en te interpreteren. Een Strategische conversatie vergt dus open onderlinge communicatie tussen organisaties en geeft soms het gevoel dat derden wel erg diep in de keuken mogen kijken. Maar juist die openheid verschaft managers de mogelijkheid om te anticiperen op een reeks van mogelijke toekomsten en het stelt hen in staat om collectief strategische opties te ontwikkelen en verschillende strategieën te testen.

Delen is de succesfactor

Organisaties creëren op deze manier, in samenwerking met elkaar, meer duidelijkheid omtrent toekomstgerichte trends of ontwikkelingen en wordt het onderzoeken van de geschiktste strategische opties vergemakkelijkt. In een Strategische Conversatie worden deelnemers uitgedaagd om juist ook gezamenlijk de strategische opties te testen, met diverse interne en externe belanghebbenden.

Dat maakt Strategische conversatie een interessante manier voor collectieve strategievorming. Het helpt organisaties slagvaardiger te worden vanuit principes van openheid, onderling respect en uitwisseling tussen alle belanghebbende samenwerkingspartners in de keten, het cluster, de branche, de sector of het netwerk. Iedere deelnemende organisaties heeft het voordeel van het collectief met behoud van vrijheid voor eigen strategische keuzes. En daarbij maakt het niet uit of het gaat om industriële organisaties of dienstverleners, want het kunnen voeren van strategische conversatie is van belang voor alle soorten organisaties

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in de media. In elk bericht vermelden wij de oorspronkelijke bronnen. Bron: Business Strategies

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Strategie