Strategieën voor het krijgen van loyale klanten

Uit onderzoek blijkt dat een toename van klantbehoud met vijf procent bij een gemiddelde onderneming leidt tot een winsttoename van 25 procent. Loyalty Facts beschrijft tien succesvolle loyaltystrategieën, die zich veelal kenmerken door verassende eenvoud.

Strategie 1: Wees altijd 100% eerlijk
Vertrouwen is een belangrijke voorwaarde voor klantloyaliteit. Loyale klanten vertrouwen erop dat het bedrijf voor hen de beste keuze is en stellen zich open voor initiatieven.

Strategie 2: Overtref verwachtingen
Loyaliteit heeft alles te maken met positieve emoties. Op het moment dat je als bedrijf de klant verrast met een extra service of een leuke benefit overtref je zijn verwachting. Het zijn dit soort ervaringen die klanten echt bijblijven.

Strategie 3: Speel in op behoeften
Een klant moet het gevoel hebben dat het bedrijf hem of haar begrijpt. Op het moment dat je als bedrijf inspeelt op de behoeften van de klant, bij voorkeur nog voordat de klant deze zelf heeft herkend, zullen zij dit belonen met additionele bestedingen en voortdurende loyaliteit.

Strategie 4: Stimuleer klantgeïnitieerd contact
Het betrekken van klanten bij het bedrijf zorgt ervoor dat zij zich gewaardeerd en erkend voelen. Dit biedt inzicht in mogelijke probleemgebieden en de kans om tijdig dingen recht te zetten. Verder ontstaat er een beter beeld van de behoeften van klanten, waarop kan worden ingespeeld met een beter passend product- en dienstenaanbod.

Strategie 5: Geef klanten de behandeling die u zelf graag zou krijgen
Verplaats u in de wereld van de klant. Klantgerichtheid heeft immers alles te maken met het bieden van een behandeling zoals u deze graag zelf zou krijgen.

(bron: Loyalty Facts)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Klantgerichtheid