Channels
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Een mooi artikel Ton. Ik ken Taleb van zijn boek “Black swans”. Toch maar eens “Accepting uncertainty” gaan lezen.

Uit onzekerheden komen veel veranderingen voort. Er zijn echter ook veranderingen waarbij de kat- en machineconstructies net anders werken. Een wethouder in Utrecht dacht onlangs dat het fietsverkeer op een kruising vlotter en veiliger kon worden afgewikkeld door daar de verkeerslichten per cyclus voor alleen de fietsers voor alle richtingen tegelijkertijd op groen te zetten. De fietsers zouden zelf wel uitzoeken hoe ze onderling de voorrang zouden gaan verlenen… Toen de wethouder het idee implementeerde ontstond er binnen een uur tijd een grote chaos, met veel incidenten. De oude situatie werd onmiddellijk hersteld. De “machineconstructie” was achteraf toch beter.

Ik ben het met je eens dat zonder onzekerheid weinig veranderingen tot stand komen. Maar succes is niet altijd gegarandeerd.

Harry Wiggers,
Quality Upgrade.

Beste Harry,

Bij mijn weten deed zich het probleem niet in Utrecht, maar in Rotterdam voor. Blijkbaar hebben ze daar toch de ‘katomgeving’ voor fietsers niet goed ingericht. Op naar Makkinga zou ik zeggen tegen de verantwoordelijke bestuurders. Daar heeft men nog slechts één bord wanneer je de stad binnenkomt: ‘vrij van verkeersborden’. En dat werkt al jaren prima.

x
x