Dweilen met de kraan open, of de kraan maken?

Columns

Altijd druk, altijd te veel te doen, altijd brandjes die geblust moeten worden en altijd zaken die urgent zijn. Het zijn hectische tijden en het lijkt of we er niets tegen kunnen doen. Het is dweilen met de kraan open. Er wordt meer gedoe gecreëerd dan er opgelost wordt. Het lijkt een eeuwig malende stroom die nooit ophoudt.

Tijd om bezig te zijn met de lange termijn is er bijna niet. De korte termijn slokt alles op. Maar hoe handig is dit eigenlijk? Makkelijk antwoord zul je misschien zeggen: 'Het is helemaal niet handig, maar het is niet te veranderen. Er worden voor de korte termijn te veel dingen van me gevraagd die aandacht nodig hebben'.

Zie je het probleem?

Toch speel je hier zelf een grotere rol in dan je wellicht door hebt. Ongemerkt en vanuit de beste bedoelingen doen we mee in dit spel van de kortetermijnbelangen. Dit is goed duidelijk te maken aan de hand van het voorbeeld van Ellen:

Ellen is beleidsmedewerker in een zorgorganisatie. Er zijn problemen met het financiële systeem, waardoor een enorme berg handmatig werk ontstaat die echt op korte termijn moet worden weggewerkt. Hier worden Ellen en haar collega’s voor ingezet. Geen leuke klus maar het is logisch dat het moet gebeuren. Ellen gaat hier in eerste instantie in mee omdat het haar gevraagd wordt en ze snapt het belang. Toch klopt er iets niet.

Ellen weet waar haar meerwaarde ligt als ze haar unieke talent inzet en ze bedenkt al snel wat er zou moeten gebeuren om deze stroom aan werk snel kleiner te maken. Want terwijl ze bezig zijn wordt de berg problemen niet minder, omdat het probleem in het financiële systeem niet wordt aangepakt. Ze stopt met dweilen (handmatige verwerking van facturen) en gaat de kraan maken (systeem weer laten werken).
Resultaat: het probleem wordt werkelijk opgelost en zowel Ellen als haar collega’s zijn op deze manier snel weer bezig met hun eigenlijke taken.

Zie je hoe snel je je focus hebt op de korte termijn? Er zijn vaak vele argumenten waarom we in het eerste verhaal meegaan. Ik wil mijn collega’s niet afvallen, dit moet zo snel mogelijk weggewerkt worden, ze hebben het me nu eenmaal gevraagd.

Zelfs als je denkt dat je kritischer bent dan dit. Het kan goed zijn dat je bij dit voorbeeld allang had bedacht dat het niet meer dan logisch is om het probleem op te lossen en niet alleen de symptomen te bestrijden. Maar de vraag is of je dan ook zover gaat in je eigen praktijk, dat JIJ ook daadwerkelijk het probleem bij de wortel aanpakt. Of als je het niet kunt, dat je het in elk geval nadrukkelijk onder de aandacht brengt bij wie dat wel kan.

Veel mensen ZIEN het namelijk wel, maar verbinden er geen ACTIE aan. Ze mopperen erover tegen collega's die het ook niet kunnen verhelpen, vinden het management slecht of de directie dom.

Dit voorbeeld laat zien dat juist het bewustzijn van je meerwaarde belangrijk is om een bijdrage te leveren die zoveel meer waard is dan ‘doen wat er van je verwacht wordt’. Jouw kritische blik is van waarde! Maar alleen als je deze te gelde maakt. Tegelijkertijd levert dit op dat het werk je veel meer plezier, waardering en trots verschaft. En zoals je ziet in het voorbeeld, kan het je ook heel veel tijd besparen.

Drie tips om je meerwaarde te gelde te maken:

1. Wat zie jij gebeuren waar je je - negatief - over verbaast? Bedenk dat het niet de 'dommigheid' van een ander is dat hij het niet ziet, maar jouw meerwaarde dat jij het wel ziet.

2. Welke oplossing is in jouw ogen te voor de hand liggend om niet te zien? Alleen maar problemen aandragen wordt over het algemeen niet zo gewaardeerd. Door te komen met passende oplossingen, bied je daadwerkelijk meerwaarde.

3. Wat ga jij DOEN om hier verandering in te brengen? Alleen het zien is niet genoeg, het gaat uiteindelijk om actie, iets doen. Stop niet bij het signaleren maar maak werk van je meerwaarde.

Callista Roelofs is auteur van het eBook 'Breek uit de Waan van de Dag'. Gratis aan te vragen via haar auteurspagina op ManagementSite.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Slimmer werken