Boos op je bedrijf?

Columns

De omstandigheden zitten niet mee. Het management is de weg kwijt. Je baan staat op het spel. Ingrediënten die leiden tot verwijdering en boosheid. Met een grote impact op de prestaties, sfeer en de bottom-line. Hoe komt dat en wat kun je er aan doen?

Het bedrijf/management gaat een richting op, waarmee jij je niet wilt identificeren.

Je wilt er niet meer bij horen!

Jouw positie staat op het spel. Je gaat er mogelijk uit tijdens een reorganisatie.

Je mag er niet meer bij horen!

In deze gevallen is de verbinding tussen jou en het bedrijf verbroken. Je mag of wilt er niet meer bijhoren. Van oudsher is het van overlevings-belang om erbij te horen en een waardevol groepslid te zijn. Onze hersenen geven automatisch een signaal af dat voelt als straf als we afwijken van de meerderheid. Het oerprincipe ‘erbij horen’ speelt een essentiële rol, ook al wordt het niet altijd meteen herkend.

Als aan het oerprincipe ‘erbij horen’ geen gehoor wordt gegeven heeft dat enorme gevolgen. Als medewerker zal het je een negatief gevoel geven over jezelf en/of over het bedrijf. Afhankelijk van je persoonlijkheid zal je je gedeinst houden, tegen het beleid aan schoppen, je gevoel voor eigenwaarde kwijt raken en/of je energie en motivatie verliezen. De loyaliteit naar het bedrijf zal afnemen, met een negatieve invloed op het verloop, ziekteverzuim en de effectieve output.

Niemand schiet hier dus iets mee op; jij niet en het bedrijf niet. Er ontstaat vaak een situatie waar iedereen over elkaar klaagt en er geen enkel begrip is voor elkaar. Dat kan soms maanden en zelfs jaren voortduren. Niet gek dat de klant dit voelt. En dit een negatieve invloed heeft op de bottomline!

De vraag is hoe je onder moeilijke omstandigheden negativiteit kunt omzetten in initiatief.

Het antwoord luidt: Door duidelijk te maken waar je deel van uitmaakt als je meedoet en te weten wat jouw aandeel hierin is. Zo blijf je in verbinding en hoor je erbij.

Vier tips voor leiders en vier voor medewerkers om negativiteit om te zetten in initiatief

Voor leiders:

1. Maak duidelijk waar je voor staat, waar je mee bezig bent en waarom. Leidinggevenden denken vaak dat iedereen dat toch wel weet, maar dat is NIET zo! Blijf in contact en communiceer bij alle activiteiten waar deze aan bijdragen.

Uit onderzoek van het Britse Chartered Institute of Personnel and Development (CIPD) bij tweeduizend werknemers bleek dat slechts 29 procent op de hoogte is van de waarden van hun bedrijf. In de privésector blijken de werknemers vooral twijfels te hebben over het uitgestippelde beleid omdat de organisatie volgens hen aan winst voorrang geeft boven waarden. In de openbare sector wordt opgemerkt dat er blijkbaar andere regels gelden voor de hogere kaderleden dan voor de andere medewerkers.

2. Wees zo mogelijk nog duidelijker over wat je van de werknemers verwacht en hoe zij hier aan kunnen bijdragen. Zodat hun meerwaarde aan het geheel tot zijn recht komt. Ook (of zelfs juist) als ze in een periode voor/tijdens een reorganisatie zitten.

3. Stel concrete ‘short-term’ doelen, waar de medewerker een snelle terugkoppeling krijgt en iets doet voor zichzelf. Zo wordt de intrinsieke motivatie positief beinvloed en verbetert de inzet en tevredenheid. Abstracte doelen, die te ver weg liggen of van een ander zijn, werken niet.

4. Geef regelmatig terugkoppeling over de geboekte voortuitgang. Mensen functioneren het beste wanneer ze vaak en met regelmaat de terugkoppeling krijgen dat ze vooruitgang boeken en dichter bij hun doel komen (Amabile, Harvard University). Dat komt voort uit de behoefte aan zichtbaar resultaat.

Als medewerker geldt ongeveer hetzelfde:

1. Vraag waar het management mee bezig is en waarom. Blijf in contact met je manager.

2. Maak duidelijk waar je voor staat, wat jij kunt toevoegen en laat het zien. Als ze jou niet (voldoende) zien, is dat vaak omdat je jezelf niet laat zien! Dat maakt een wereld van verschil.

3. Stel samen met je manager concrete ‘short-term’ doelen, waarbij je iets doet voor jezelf en het bedrijf. Stel: je manager vraagt jou om je afdeling draaiende te houden tijdens deze reorganisatie. Je weet dat er koppen gaan rollen en hebt daar moeite mee. Je weet ook dat jij jouw motiverende en leidinggevende rol binnen een team verder wilt ontwikkelen. Dit is een fantastisch oefenveld. Ga ermee aan de slag.

4. Als je je helemaal niet meer wilt identificeren met jouw bedrijf, zoek dan een andere baan. Waarom zou je jouw werkend leven en jouw waarden en kwaliteiten verkwanselen?

Zo word je geen (boos) slachtoffer van de situatie, blijf je trouw aan jezelf en stil je jouw behoefte om erbij te horen.

Blijf in verbinding, dat is een beproefd recept!

Karin van Zuilen is auteur van de gratis cursus Meer tijd en energie in 5 stappen.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Interne communicatie en samenwerking