Online learning voor managers

Het management van vandaag de dag wordt gekenmerkt door een continue drive tot verandering. Hierbij speelt informatievoorziening een centrale rol. Inmiddels richt de publiciteit zich op zogenaamde informatie-junks, managers die niet zonder informatie kunnen, maar er door de enorme hoeveelheden die zij voorgeschoteld krijgen niet aan toe komen om deze informatie ook daadwerkelijk te gebruiken. Naar verluidt zijn deze junkies frequente bezoekers van het internet. Om deze doelgroep te helpen bij de zoektocht naar relevante en bruikbare informatie selecteerde M@n@gement de beste websites.

Algemeen management

In gedrukte vorm zijn er vele tientallen titels te bedenken waar managers goede en relevante informatie kunnen halen. Amerikaanse periodieken, zoals Business Week en Fortune, mogen hierbij niet ontbreken. Veel van deze bladen hebben een equivalent op het internet. Daarbij vallen de mogelijkheden van het internet direct op. Via zoekmachines kan het archief van een aantal bladen snel op trefwoorden worden doorzocht.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat de uitstekende site van Business Week enorm succesvol is. Zo succesvol dat zij een bedreiging is geworden voor het gedrukte blad. Waarom zou je als abonnee immers geld betalen voor een gedrukt exemplaar als bijna alle informatie gratis op het internet te vinden is? Inmiddels moet daarom voor een deel van de site betaald worden, wat veel surfers afschrikt. De site wordt eenvoudigweg overgeslagen, want elders zal de informatie gratis worden aangeboden. Dit afkicken werkt bij maar liefst 90 % van de bezoekers. Zo blijft uiteindelijk slechts een klein deel van de bezoekers websites trouw als er betaald moet worden. Waarom zou men betalen als op het internet zo ontzettend veel kwalitatief goede informatie gratis is te vinden?

Handdoek in de ring

Toch hoeft niet direct de handdoek in de ring te worden gegooid. Het blad Slate, het electronic magazine van Microsoft, had als gratis periodiek ongeveer 60.000 bezoekers per dag (http://www.slate.com). Nu moet er voor de artikelen ongeveer $ 20,- per jaar betaald worden. Toch heeft het blad inmiddels ruim 10.000 betalende leden. Het e-zine heeft als doelstelling om op termijn enkele honderdduizenden (betalende) leden te hebben.
Dit staat wel in schril contrast met e-zines als Word en Charged,die ondanks meer dan honderdduizend page views per dag gestopt zijn. Er moest eenvoudigweg teveel geld bij. In onderstaande tabel staan enkele e-zines opgenomen die een bezoek meer dan waard zijn.

Engelstalige e-zines
Business Week http://www.businessweek.com
Money http://www.money.com
Wall Street Journal http://www.wsj.com
Fortune http://www.fortune.com
Forbes http://www.forbes.com
Economist http://www.economist.com
Financial Times http://www.ft.com

Een goede site kan ook worden gevonden bij de AmericanManagement Association (http://www.amanet.org). Hier is niet alleen strategische informatie te vinden, maar ook marketing-, financiële- en technische informatie.

Strategisch management

Wie strategie zegt, zegt Harvard. En wie Harvard combineert met (elektronisch) publiceren komt al snel uit bij de Harvard Business Review (http://www.hbsp.harvard.edu). De website toont aan dat wetenschap en geld verdienen elkaar niet altijd hoeven uit te sluiten. De site is commercieel van opzet ener kan dan ook van alles gekocht worden, zoals reprints van oude artikelen en de befaamde Harvard case-studies. Grote auteurs op management gebied passeren de revue, zoals Prahalad en Drucker. Diegenen die weigeren de portemonnee (of liever: de credit-card) te trekken kunnen beter naar het onderdeel Management Review op dezelfde site gaan. Dit blad heeft een andere status dan de Harvard Business Review en daarom kan men dit blad gratis inzien. Dat maakt de informatie overigens niet minder interessant. Het blijft altijd weer boeiend hoe Amerikanen met taal en gegevens spelen om de aandacht van lezers vast te houden. Dit onderdeel van de website is dan ook een aanrader.
Inmiddels heeft Harvard er een geduchte concurrent bij. Het blad Strategy&Business (http://www.strategy-business.com) ligt in het merendeel van de Nederlandse boek- en bladenhandels. Dit blad, dat onder auspiciën valt van het Amerikaanse adviesbureau Booz Allen & Hamilton (http://www.bah.com) heeft weliswaar niet de historie van Harvard, maar lijkt goed op weg om gelijkwaardige kwaliteit te leveren. Het grote voordeel van deze site is dat bijna alle informatie gratis te halen is, voor internetters, zeker voor Nederlandse surfers, nog steeds een voorwaarde om ergens te gaan snuffelen. De website bevat een goede search engine, waarmee op trefwoorden en op citaten door de inmiddels verschenen edities van het blad gezocht kan worden. Vaak prikkelende uitspraken van grootheden op het gebied van strategie en management uit het heden en verleden. Een op de site opgenomen uitspraak van Samuel Goldwyn mag als voorbeeld dienen:

" I dont want any yes-men around me. I want everyone to tell me the truth, even if it costs them their jobs.

Marketing, reclame en sales

Voor de Nederlandse markt steekt er één website in deze categorie er met kop en schouders bovenuit, Adfo-net (http://www.adfo.nl). Van een sector die veel brood ziet in (en er al veel van heeft gegeten) de internet-ontwikkelingen mag dat ook wel verwacht worden. De site biedt enkele rubrieken uit de gedrukte versie en verder informatie over wie, wat en waar in de reclamewereld. Een andere aardige Nederlandse site is Marketing Data (http://www.marketingdata.nl).
Internationaal gezien zijn er natuurlijk sites te vinden die de Nederlandse overtreffen. Neem nu bijvoorbeeld de Webdigest for Marketeers. (http://www.wdfm.com). Naast een uitstekende content biedt de site ook de mogelijkheid een nieuwsbrief te ontvangen. Voor het archief moet weliswaar betaald worden, maar dat geld is wel goed besteed!

Human Resources

Veel hard-line managers misschien een doorn in het oog, maar de website van OR-net is een van de betere in on s land (http://www.or-net.com). Veel links over voor ondernemingsraden relevante onderwerpen zijn hier terug te vinden. In deze site is duidelijk veel tijd ingestoken.
Het internet lijkt met name geschikt om vraag en aanbod met elkaar in contact te brengen. In Nederland steelt de Intermediair website hierbij de show (http://www.intermediair.nl). In plaats van de hele Intermediair door te worstelen kan door middel van zoekfuncties specifiek op beroep of branche gezocht worden. Ook leuk zijn de interactieve checklists, waarbij direct antwoord worden gevraagd over uw sterke en zwakke punten. Bekende concurrenten voor Intermediair zijn The Monsterboard en Banennet(20.000 vacatures).

Human Talent

Inmiddels is het eerder regel dan uitzondering dat sollicitanten tijdens gesprekken blijk geven van veel kennis over de onderneming, die op internet is gevonden. Om dan overigens wel vaak te horen dat er in de praktijk héél anders gewerkt wordt. Gezien het bovenstaande is het niet vreemd dat bij veel websites een sollicitatieformulier is opgenomen. Meestal is dit niet veel meer dan een keuzescherm waarin de standaard informatie gegeven wordt, of een e-mail adres waar een sollicitatiebrief naar toe gestuurd kan worden. Hoe anders is dit bij de website van CMG (http://www.cmg.nl). Van een automatiseerder die zichzelf nogal vaak op de borst slaat mag veel worden verwacht en het onderdeel sollicitatie voldoet daar in ieder geval prima aan.

IQ, EQ en persoonlijkheid

Met de vraag: "wat voor manager bent u?" hebben zich hele volksstammen bezig gehouden. Af en toe komt er een model of idee bovendrijven dat de aandacht meer dan gemiddeld vasthoudt. Een van die ideeën is de Meyers-Briggs Type Indicator. Een bedrijf dat hieraan een interactieve invulling heeft gegeven is Keirsey (http://www.keirsey.com). De uitgebreide, maar niet erg mooi vormgegeven, site biedt informatie over de op Jung en Meyers-Briggs indicatoren gebaseerde benadering
Uiteindelijk blijken er vier temperamenten te domineren, te weten Guardians, Artisans, Idealists en Rationals. Naast een enorme hoeveelheid achtergrondinformatie is er ook een vragenlijst die online kan worden ingevuld, the Keirsey Temperament Sorter.

Conclusie

In een steeds complexere en veranderende wereld hebben managers en andere professionals een steeds grotere behoefte aan snel toegankelijke en kwalitatief hoogstaande informatie. Veel van deze informatie kan (gratis) op het internet worden gevonden. Zonder uren te hoeven zoeken in bibliotheken kan iedere manager volledig up to date blijven. Dit artikel heeft de high-lights op een aantal specifieke vakgebieden aangegeven.
Ook andere vakgebieden zijn met uitstekende sites op het internet vertegenwoordigd. Daarbij wordt nog veel informatie gratis verstrekt. De manager als informatie-junkie doemt voor velen als schrikbeeld op. Maar het kan ook anders. Snel en efficiënt vinden wat gezocht wordt. Zonder veel tijd te verliezen in bibliotheken of met dikke rapporten. Tik het onderwerp van uw keuze in en enkele seconden later is de informatie beschikbaar. Als het op betalen aan gaat komen, zullen vele junkies waarschijnlijk zonder moeite kunnen afkicken. Uw fiets is weer veilig. Maar goed, die had u op de digitale snelweg toch al niet meer nodig.

Drs Gyuri Vergouw MMC is directeur van VergouwConsulting/Funsultancy®, een adviesbureau met als specialisatie e-commerce. Klik hier voor eerdere artikelen van hem.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>