Het Nieuwe Werken

Columns

Deze week is het de week van het nieuwe werken. Een week waarbij er veel aandacht is voor het nieuwe werken op de radio en op tv. Ik hoop persoonlijk dat deze extra aandacht bij gaat dragen om een verandering in de maatschappij teweeg te brengen. Wat zou het mooi zijn als HNW niet meer nieuw is, maar de standaard manier van werken. Ik geloof dat als we vijf tot tien jaar verder zijn HNW vrijwel bij ieder bedrijf in meer of mindere mate is ingevoerd.

Als er over HNW wordt gepraat gaat het over het algemeen over de voordelen voor de medewerkers die meer vrijheid krijgen, de voordelen voor het bedrijf door minder ziekteverzuim, een hogere productiviteit en een besparing op oppervlakte. De voordelen voor de maatschappij worden nog wel eens vergeten. Uit een recent rapport van PwC blijkt dat HNW in grote mate bijdraagt aan een beperking van het aantal auto’s op de weg en daarmee ook een positieve invloed heeft op het milieu.

Samengevat draagt HNW in positieve zin bij aan de medewerkers, het bedrijf en de maatschappij. Een win, win, win situatie.

Als het allemaal zo positief is, waarom wordt HNW dan niet doorgevoerd bij ieder bedrijf? De voordelen van HNW zijn zo groot dat de critici zullen zeggen dat het “to good to be true” is. Is er dan echt geen keerzijde? Een keerzijde niet, maar er zijn wel randvoorwaarden bij Het Nieuwe Werken. Om de implementatie van HNW tot een goed einde te brengen is er vertrouwen nodig in een bedrijf. Dit vertrouwen geldt zowel verticaal (tussen alle functielagen van een bedrijf) als horizontaal (tussen verschillende afdelingen). Het vertrouwen is vooral belangrijk omdat je minder vaak, maar intensiever met elkaar samen werkt. Maar ook juist dit vertrouwen is positief voor een bedrijf.

Het Nieuwe Werken heeft dus alleen positieve kanten. Gebruik het momentum om na te denken hoe binnen jouw bedrijf HNW ingevoerd kan worden en zie hoe dit bijdraagt aan de medewerker, het bedrijf en de maatschappij!

 

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Hans Doorenspleet
Je stelt dat er geen keerzijde is aan HNW. Maar je bent wel verbaasd over het feit dat het niet overal vol enthousiasme wordt ingevoerd.

Conclusie: voorlopig zijn er heel veel mensen die WEL keerzijden zien. Of op z'n minst aarzelingen hebben bij het hele verhaal. Die mensen hebben het binnen organisaties ook nog eens voor het zeggen. We noemen ze ook wel managers.

Zomaar een paar dingen ter overdenking, die hier een rol bij kunnen spelen:
Eigen belang versus organisatiebelang.
Wat drijft mensen tot de beslissingen die ze nemen?
Angst voor het nieuwe, voor het onbekende.
Hoe hou ik grip op de zaak?
Ben ik straks nog wel de baas?
Vertrouwen: leuk, maar hoe rapporteer ik daarover?
Vertrouwen, leuk: maar wie maakt dat op dit moment eigenlijk waar?
Controle mag opeens niet meer, maar hoe weet ik dan nog dat het klopt?
Medewerkers willen vertrouwen, maar pakken ze ook verantwoordelijkheid?
Ik schijn op output te moeten sturen, maar onze werkzaamheden zijn slecht te meten.

Denk nu niet dat ik tegen ben, maar weet wel dat ik verkondig dat HNW ontzettend ingrijpend is, en dat dit niet zo'n lichtvoetig happy in-win-win verhaaltje is als zo vaak verkondigd wordt. Als eindresultaat is het dat wel, maar daarvoor moeten nog wel een paar dalen overwonnen worden. Daar praat helaas vrijwel niemand over.
Op deze site zijn diverse bijdragen te vinden (ook van mij) over dit onderwerp.
Sawan Bruins
@Hans,
Ik ben het je eens dat er nog wel eens weerstand ontstaat en dan vooral bij de managers. Ik zal ook de laatste zijn die beweert dat de invoering van HNW zonder slag of stoot te realiseren is, het is een verandering met een enorme impact op de organisatie.
Ik zie dit alleen niet als een keerzijde, eerder als een uitdaging. Ik weet dat dit wat cliche klinkt, maar ik zal uitleggen wat ik bedoel.

Ik geloof dat juist de obstakels vooraf bespreekbaar gemaakt moet worden in een bedrijf. Vooraf moet iedereen de kans hebben gehad mee te denken wat HNW precies betekent voor hem, haar en de organisatie. De invulling van HNW moet ook op dat moment met elkaar (dwars door het bedrijf) besproken worden. Geen projectgroep die in een achterkamer een dichtgetimmerd plan schrijft, maar juist met elkaar er uit halen wat er in zit!

Dit is wat ik bedoel met vertrouwen in een bedrijf. De directie heeft er vertrouwen in dat problemen bespreekbaar zijn en dat de het management en medewerkers prima over deze zaken mee kunnen denken. Het management en de medewerkers hebben er vertrouwen in dat als ze mee mogen denken hier ook iets mee gedaan wordt en dit niet tegen hun gebruikt zal worden.
Een manager heeft er vertrouwen in dat zijn of haar medewerkers doen wat ze moeten doen ongeacht waar ze zitten of wanneer ze werken. De medewerkers hebben er vertrouwen in dat de manager hun daarin begeleiden.

Meer over Het Nieuwe Werken