Missie en Visie in 1 A4tje

Cover stories

"Visie en missie! Daar moeten we wat aan doen. Een task-force, een mooie tekst, project-groepen, een fraai stappenplan voor de implementatie, programma's om de mensen te inspireren?" 

"Schei toch uit. Het wordt er alleen maar ingewikkeld door. Draaiboeken, communicatie-consultants, programma's om de mensen te inspireren? Ophouden!  Niet nog meer gedoe en geregel."

Hoe dan wel?

Een missie vindt pas weerklank wanneer de leiding als geloofwaardig gezien wordt. Is men bekend met de situatie op de werkvloer. Toont men er daadwerkelijk aandacht voor. Kortom: de kwaliteit van de relatie met de leiding geeft de doorslag.

En dan? Hoe aanpakken?

Missie & visie: wat en hoe

Wat?

Kort en bondig
Geen dikke verhalen of fraaie teksten! Wel een inspirerende ambitie of een duidelijk motto.
Herkenbaar<...

Fred J. Rorink
Pro-lid
Helemaal mee eens: de eenvoud maakt de kracht. Lange vage missies geven alleen maar aan dat men het niet precies weet. Het is brochuretaal en dat lezen medewerkers zeker niet en die moeten het immers doen.

Kleine correctie m.i.: de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij met de strategie: "Just doing things" is Southwest Airlines en de uitspraak was van de toenmalige CEO Herb Kelleher.
Werd nogal eens aangehaald door Tom Peters.
Hans Warmenhoven
Lid sinds 2019
Persoonlijke inzet en “echt” dat maakt de verbinding waarna het gevolg resulteert in wat beide partijen ook wensen. Door alle tijden heen draait het hierom, jaag niet op het ultieme om met lege handen achter te blijven.
Maaikel Klein Klouwenberg
Lid sinds 2020
Hulde Willem, voor het raken van de kern in al zijn eenvoud en vooral essentie!

Meer over Missie en visie