Channels

“Visie en missie! Daar moeten we wat aan doen. Een task-force, een mooie tekst, project-groepen, een fraai stappenplan voor de implementatie, programma’s om de mensen te inspireren?” 

“Schei toch uit. Het wordt er alleen maar ingewikkeld door. Draaiboeken, communicatie-consultants, programma’s om de mensen te inspireren? Ophouden!  Niet nog meer gedoe en geregel.”

Hoe dan wel?

Een missie vindt pas weerklank wanneer de leiding als geloofwaardig gezien wordt. Is men bekend met de situatie op de werkvloer. Toont men er daadwerkelijk aandacht voor. Kortom: de kwaliteit van de relatie met de leiding geeft de doorslag.

En dan? Hoe aanpakken?

Missie & visie: wat en hoe.

Wat?

Kort en bondig
Geen dikke verhalen of fraaie teksten! Wel een inspirerende ambitie of een duidelijk motto.
Herkenbaar
Het moet een kreet zijn die de uitvoerende professionals herkennen en waar de leiding een verhaal en voorbeelden bij heeft.

Wat wordt dan de boodschap?
Dat is de taak van de leiding. Zij komen met de missie en visie. Zij richten zich op vragen als: Waar staan we voor. Waar gaat het hier om. Waarin onderscheiden we ons. Waarin lopen we voorop. Wat bezielt ons. Wat geeft ons kracht. Waar willen we trots op zijn.

Hoe?

Oprichters van jonge bedrijven weten hier wel raad mee. In meer gevestigde en vaak grotere organisaties doet het top team er verstandig aan om volgende echelons het eigen idee van de missie voor te leggen en te tonen.

Streef naar een gezamenlijke beleving. Geef dit niet uit handen aan task-forces, HRM of wie dan ook. Toon meteen de directe eigen betrokkenheid.
Hou het eenvoudig. Neem afstand van de lieden die het complexer maken. Die houden de boel alleen maar op.

Voortgang: 2 manieren

  1. Vertrouw op de inspirerende kracht van de missie en het voorbeeld van leidinggevenden. Kan het zo simpel zijn? We zullen wel moeten! Flexibiliteit, klantgerichtheid en wendbaarheid vereisen voortgang en bovenal DOEN. VDL heeft als motto Kracht door samenwerking. Een tweede motto dat bij VDL circuleert is Ondernemen is de zaken simpel houden. Cool Blue heeft: ‘Alles voor een glimlach’. JUMBO kiest voor: ‘Meer dan 100% klanttevredenheid. Daar gaan we voor!’ Springest heeft als stip op de horizon: ‘De Amazon of Learning’. ASML heeft de 3 C’s: Challenges,  Collaboration, Caring. Google huldigt het motto: ‘Focus op de gebruiker en de rest volgt vanzelf’
  2. Missie omlaag, acties omhoog. Maak duidelijk wat concreet verwacht wordt. Voorbeeld: elk team komt met concrete acties om de eigen klantgerichtheid te versterken. Monitor de voortgang door de acties uit te wisselen. Het verschil met manier 1 is de mobilisering van de hele organisatie om met concrete acties te komen.

Verticale én horizontale betrokkenheid
Beide manieren zijn gebaat met zichtbare betrokkenheid van de leiding. Ook belangrijk is de horizontale betrokkenheid. Spreken collega’s elkaar erop aan. Merken de klanten er iets van. Is er positieve feedback van klanten of doelgroep.

De missie: eenvoud is kracht

ArrayEr is te lang geïnvesteerd in het oppoetsen van de communicatie over visie, missie en kernwaarden. Door regelgekte en bewerkelijkheid gaan deze uitingen vaak ten onder in traagheid en demotivatie. Top-down mooie teksten de organisatie in sturen maakt passief. Missies en visies zakken in elkaar in een sfeer van holle woorden, onverschilligheid en cynisme..
Het is de kwaliteit van de relaties die betrokkenheid en kracht brengt. Het gedrag van mensen die elkaar er in aanmoedigen is de motor. Telkens is er de inzet en de geloofwaardigheid van de leiding die laat zien dat het menens is. De visie, missie en strategie van SouthWest Airlines bestaat uit 5 woorden. “We are just doing things”. Het betreft de meest succesvolle airline van de VS. Zo kan het ook!

Willem Mastenbroek, hoofdredacteur ManagementSite.nl

Noten
– Lees ook onze kennisbank-pagina over Missie & Visie.
– Er zijn meer A4tjes van kennisbankonderwerpen met wat ik de essentie vind, zie de gerelateerde items >>

 

Kennisbank onderwerpen:

U heeft een gratis lidmaatschap

Upgrade naar een PRO-abonnement voor € 4 per maand of € 30 per jaar en ontvang:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
UPGRADE NAAR PRO-ABONNEMENT >>

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Helemaal mee eens: de eenvoud maakt de kracht. Lange vage missies geven alleen maar aan dat men het niet precies weet. Het is brochuretaal en dat lezen medewerkers zeker niet en die moeten het immers doen.

Kleine correctie m.i.: de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij met de strategie: “Just doing things” is Southwest Airlines en de uitspraak was van de toenmalige CEO Herb Kelleher.
Werd nogal eens aangehaald door Tom Peters.

Persoonlijke inzet en “echt” dat maakt de verbinding waarna het gevolg resulteert in wat beide partijen ook wensen. Door alle tijden heen draait het hierom, jaag niet op het ultieme om met lege handen achter te blijven.

Hulde Willem, voor het raken van de kern in al zijn eenvoud en vooral essentie!

x
x