Channels

Het is dringen als het gaat om aandacht van onze top. Zowel bestuurlijk als politiek. Om dat vereiste commitment te krijgen én te houden natuurlijk.De harde realiteit laat zien dat een veelvoud van onderwerpen met elkaar strijden om een betere plek op die agenda. Denk daarbij aan lange termijn onderwerpen als maatschappelijk ondernemen, duurzaamheid, innovatie en talentmanagement. Maar zeker in deze tijd van crisis en schaarste botst dat veelal met korte termijn onderwerpen waarbij heel simpel continuïteit en overleven veelal nummer één staan. En juist in dat soort situaties is het vooral de verantwoordelijkheid van de CFO om de franje te scheiden van de ‘need of must have’.

Vooral die zakelijke benadering – waarbij er meer en meer in termen van business cases wordt gedacht – dwingen om inzichtelijk te maken wat die beloofde benefits dan zijn. Maar ook hoe die onderwerpen dan in relatie tot elkaar en tot de strategische doelen van de organisatie staan. Waarmee ze ook verankerd zijn in het wezen van de organisatie. Om zo te voorkomen dat het ‘hobby-horses’ zijn die in splendid isolation zijn ontwikkeld. En waarvan slechts een paar verdwaalde early adopters denken dat dit goed voor de firma is …

Wil je vandaag de dag dus een serieuze plaats veroveren op die overvolle bestuurlijke of politieke agenda zorg er dan voor dat je onderwerp een of meerdere van die bestaande strategische prioriteiten versterkt. Door mee te liften op die flow. Gebruikmakend van die energie. Waarbij het dan niet wordt gezien als corvee of iets extra’s, nee hoe het de implementatie van die bestaande prioriteit kan versnellen of versterken.

Een vaag vergezicht? Kijk eens naar het vraagstuk van die omvangrijke tekorten aan technische collega’s in het zuiden. De regio Eindhoven en omstreken. Regelmatig vallen daar de meest alarmerende berichten over te lezen in de vaderlandse pers. Bedrijven als ASML schreeuwen moord en brand. Maar als je dat onderwerp nou integreert met het ‘vrouwen aan te top’ waarbij je nú start met het vullen van de pijplijn of de kweekvijver dan sla je twee vliegen in één klap. Waarmee je ook direct het wat dogmatische karakter – dat wel eens lijkt te hangen rondom het thema ‘vrouwen aan de top’ – kunt afzwakken. En het wat zakelijker benadert. In de vorm van een langlopende business case. Waarmee je het onderwerp juist impliciet agendeert. In de sfeer van ‘drie keer linksom is ook rechtsaf’. Wat – zo leert de ervaring – de effectiviteit veelal ten goede komt. En zo versterk je het thema duurzaamheid ook heel gericht.

Maar er is nog een andere angel. En dat is het benefit-management. Want dat hebben we met z’n allen nog niet zo goed in de vingers. Waarmee we nog te vaak bij opbrengsten kijken naar bezuinigingen die we kunnen realiseren. Terwijl dat in de regel vaak de bijvangst is. Want de hoofdschotel gaat immers om het realiseren van die strategische doelen. Op lange(re) termijn. En juist dat blijft lastig om die benefits te kunnen kwantificeren. Terwijl het daar nu net om draait. Aanvullend praktisch toepasbaar onderzoek op dat terrein zou dus bijzonder welkom zijn!

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x