Channels

Een veel gehoord advies, die door veel bedrijven wordt uitgedragen is om de klant centraal te stellen. Het idee hierachter is dat, als je de klant centraal stelt, de omzet omhoog zal gaan en de continuïteit gewaarborgd is. In de praktijk blijkt dat effect echter tegen te vallen. Het werkt zelfs averechts. Want welke klant stel je centraal? Wat gebeurt er met de identiteit van je bedrijf als je klant centraal stelt en je jezelf verliest in het tevreden stellen van je klanten?

Een organisatie die zichzelf wegcijfert om de klant tevreden te stellen komt uiteindelijk in de problemen.

De klant centraal stellen is vergelijkbaar met het centraal stellen van een levenspartner. Je cijfert jezelf weg om je partner/klant tevreden te stellen om ze aan je te binden. Dit, met als doel om er uiteindelijke zelf beter van te worden. Op een indirecte wijze stel je niet de klant centraal maar jezelf. Klanten weten dat, voelen zich gemanipuleerd en gaan dat gedrag terug spiegelen.

Hoe klanten dictators worden

Door alles te doen waar de klant om vraagt wordt de klant een dictator. Een klant, die zich als een dictator opstelt, heeft het gevoel een onbegrensde alleenheerschappij te hebben. Een dictatoriale klant is nooit tevreden en zal altijd om meer vragen zonder er extra voor te willen betalen. Ze hebben geen respect voor hun leverancier. Dit gaat ten koste van het bedrijfsrendement en het werkplezier van de medewerkers. Het is ook niet verwonderlijk dat 1 op de 7 medewerkers burn-out verschijnselen heeft.

Lees ook:

Missie, visie, kernwaarden: de trend

Veel bedrijven denken dat ze hun bestaansrecht ontlenen aan het tevreden stellen van hun klanten.

Stel niet de klant maar de missie centraal

Succesvolle bedrijven zijn niet opgezet om klanten tevreden te stellen maar om een missie te vervullen. Een missie die de wereld verrijkt. Hun missie zorgt voor een duidelijke herkenbare identiteit die klanten verrast en inspireert. De klant hoeft niet na te denken wat hij wil maar laat zich verrassen en verrijken. Deze organisaties hebben klanten die zich graag met hun verbinden omdat het de klant zijn leven verdiept en betekenis geeft.

Tesla is een goed voorbeeld van een bedrijf dat zijn missie, om het vervoer te vergroenen centraal stelt. Tesla rijders hebben het gevoel dat ze een bijdrage leveren aan die missie.

Leven is expressie

Leven is synoniem aan groei, expressie en dat in verbinding met zijn omgeving. Een bedrijf die dat doet zal succes oogsten. Dit bereikt een bedrijf door op een duidelijke herkenbare wijze zich te uiten en zich te verbinden met zijn omgeving. Ze stellen de missie centraal waardoor ze aantrekkelijk worden voor klanten, die zich herkennen in de missie en onaantrekkelijk voor dictators.

Kennisbank onderwerpen:

Dit artikel is toegankelijk voor Pro-abonnees

Voor € 4 per maand of € 30 per jaar ontvangt u:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
Upgrade naar Pro-abonnement

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Dus ook deze managementmythe (om altijd maar blindelings de klant centraal te stellen) is hiermee: B U S T E D !

De volgende mythe: de missie centraal zetten? Concepten met gezond verstand en in de juiste mate en context plaatsen is wellicht een oplossing? Begrijp de gedachte en pluk de vruchten.

x
x