Missie, visie, kernwaarden: de trend

Columns

De trend is: Ophouden met ingewikkeld en tijdrovend gedoe rond visie, missie en kernwaarden. Dus: Right on target!

Hoe doe je dat? Hier volgt de essentie.

Missie, visie en kernwaarden

We hebben te lang geïnvesteerd in het oppoetsen van fraaie teksten. Om die vervolgens op alle mogelijke manieren in de organisatie te verspreiden. De les is: Hoe fraaier de teksten en hoe slimmer en omvangrijker de communicatie erover, hoe groter de mislukking.

De trend is: Ophouden met ingewikkeld en tijdrovend gedoe rond visie, missie en kernwaarden. Dus: Right on target!

Hoe doe je dat? Hier volgt de essentie.

Kort en bondig

Geen dikke verhalen of fraaie teksten! Wel een inspirerende ambitie of een duidelijk motto. De stip op de horizon of een leidraad voor het handelen.

  • VDL heeft als motto Kracht door samenwerking. Een tweede motto dat bij VDL circuleert is Ondernemen is de zaken simpel houden.
  • Cool Blue heeft: Alles voor een glimlach.
  • JUMBO kiest voor: Meer dan 100% klanttevredenheid. Daar gaan we voor!
  • Springest heeft als stip op de horizon: Springest wil de ‘Amazon of Learning’ zijn.

Nog een voorbeeld uit de VS: SouthWest Airlines is de enige Amerikaanse airline die nooit verlies heeft geleden. Hoe gaat SouthWest om met missie, visie, kernwaarden en strategie? Iedereen wil dit weten. Tom Peters legt het uit op druk bezochte conferenties. Hij citeert de CEO van SouthWest, Herb Kelleher: “We have a ‘strategic’ plan. It’s called doing things”. Totaal 9 woorden! Geweldig.

Herkenbaar

Let wel, het moet een kreet zijn die de uitvoerende professionals herkennen en waar je een verhaal bij hebt.

Voortgang

Maak meteen duidelijk dat van iedereen verwacht wordt hieraan bij te dragen. Soms zie je een uitwerking zoals bij JUMBO in ‘de 7 zekerheden’, soms ook in vorm van een simpel plan waarvan de kern is dat organisatie-onderdelen en teams de verantwoordelijkheid oppakken om concreet te worden over hun acties.

Eenvoud

Opvallend is de nadruk op ‘EENVOUD’: 'Houd de boel transparant'. 'Maak resultaten voortdurend zichtbaar.' 'Continu verbeteren is een wet.' 'Denk groot, DOE klein.' 'Wij scoren bij onze klanten!'

Het is niet de visie of de missie maar…

Bovenstaande punten geven houvast maar het belangrijkste moet nog komen.

Het is niet de visie, de missie of de stip op de horizon maar de relatie! Is de leiding geloofwaardig. Hebben ze weet van wat er bij de uitvoering speelt. Hebben ze aandacht voor wat daar gebeurt. Al verloopt alles keurig volgens de hierboven genoemde punten, de hele boel zakt in elkaar in een sfeer van holle woorden en onverschilligheid.

We zijn te lang bezig geweest met het oppoetsen van de communicatie over visie, missie, strategie, kernwaarden en businessplanning. Al of niet met communicatiespecialisten en consultants. Door eindeloos overleg, regelgekte en bewerkelijkheid gaan al deze uitingen ten onder in traagheid en demotivatie. Top-down getetter ontmoedigt en maakt passief.
Het is het persoonlijk contact dat betrokkenheid en kracht brengt. Het dagelijkse voorbeeld van steeds meer mensen die elkaar er op aanspreken is de motor.
Telkens is er de inzet en de geloofwaardigheid van de leiding die laat zie dat het menens is.

Meer inzichten en voorbeelden in Missie en visie en Kernwaarden.

In ManagementSite besteden we veel aandacht aan belangrijke trends. Tal van kennisbank-pagina’s zijn de afgelopen periode voorzien van ‘Recente Trends’. De trends zijn gebaseerd op bijdragen van auteurs, reacties van lezers en meningen van de redactie.

Meer trends

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Arend Ardon
Mooi! Kort en krachtig. Heel consistent met de inhoud. Bij lezen van het artikel moest ik denken aan Peter Senge, die de bull shit test introduceert:
<em>"Ask the person: what is your sense of the vision? And how did this vision effect what you did today. And if people say ‘I don't know’, then the vision is not there. It is only there if it influences day to day actions."</em>
Axel van Es
Lid sinds 2019
Prachtig artikel!
Doorbreek de cirkel. Einde aan de tot standaard verheven gebakken (marketing)lucht. Gewoon doen wat je doen moet: klanten blij maken. Je zou denken dat je niemand hoeft uit te leggen dat dat de juiste koers is... of toch?
Paul Kramers
Lid sinds 2019
Nog een mooie van Yellow Cab; think global, act local. De koers van een bedrijf in een kort en krachtig verhaal, daar gaat het om.

Meer over Kernwaarden