Discussies over de bijwerkingen van het Corona-vaccin kennen we nog maar al te goed en de verschillende merken hadden dan ook nog eens verschillende bijwerkingen. Goed dat daarop wordt gelet. Toch? Tot op de dag van vandaag kun je erop X (de plek waar je tweets verstuurt) er nog steeds van alles over vinden.
In ons dagelijks leven laten we ons echter niet zo beperken door het idee van ‘bijwerkingen’: de bijwerkingen van een stukje vlees op ons bord, de bijwerkingen van autorijden, de bijwerkingen van in het vliegtuigstappen naar een warm land, de bijwerkingen van de productie verplaatsen (outsourcen) naar lagelonenlanden, de bijwerkingen van geboortebeperking, de bijwerkingen van het sluiten van alle bejaardentehuizen, de bijwerkingen van het verkopen door woningcorporaties van slechts onderhouden huurwoningen op de vrije markt, de bijwerkingen van massaal buitenlandse studenten naar onze universiteiten lokken, de bijwerkingen van steeds meer online-winkels, de bijwerkingen van honderden dezelfde woningen op een VINEX-locatie, de bijwerkingen van alcohol, de bijwerkingen van onbeschermde seks, de bijwerkingen van een vuurwerkverbod, de bijwerkingen van sec aandeelhouderswaarde creëren, de bijwerkingen van regels zijn regels (Toeslagen), de bijwerkingen van de klimaatverandering, de bijwerkingen als de Republikeinen in de VS weer aan de macht komen, ….. vul zelf maar verder aan.
Al die bijwerkingen zijn onbedoeld, die krijg je er aanvankelijk ‘gratis’ bij en zijn vervolgens het hoofdpijndossier van een volgend kabinet en vormen het grote ongenoegen van ‘het volk’.
Na 12 jaar Rutte barsten we van de bijwerkingen. Het volk is inmiddels hoorndol en koos op 22 november, een tikkeltje in de war, een behoorlijk rechtser kabinet. Ik heb nog even voor de zekerheid aan ChatGPT gevraagd wat doet een radicaal rechtskabinet bij voorkeur? Het AI-systeem beweert:
Een rechts-radicaal kabinet zou doorgaans een veel extremere positie innemen dan een gematigd rechts kabinet. Hier zijn enkele kenmerken die vaak geassocieerd worden met rechts-radicaal beleid:
Nationalisme en Identiteit
Sterk nationalistisch beleid: Rechts-radicaal beleid kan worden gekenmerkt door een sterk nationalisme, waarbij de nadruk wordt gelegd op de bescherming van nationale identiteit, cultuur en tradities. Vaak xenofobe tendensen: Rechts-radicaal beleid kan gepaard gaan met vijandigheid tegenover buitenlanders en immigranten, mogelijk resulterend in striktere immigratiewetten.
- Autoritarisme:
Sterke nadruk op autoriteit: Rechts-radicaal beleid kan neigen naar autoritaire maatregelen, waarbij de overheid meer controle uitoefent op verschillende aspecten van het maatschappelijk leven. - Sociaal Conservatisme:
Conservatieve sociale opvattingen: Rechts-radicaal beleid kan conservatieve standpunten innemen op sociaal-culturele kwesties, zoals abortus, homorechten en gendergelijkheid. - Veiligheid en Orde:
Harde aanpak van criminaliteit: Rechts-radicaal beleid kan een nadruk leggen op strenge maatregelen om criminaliteit te bestrijden, mogelijk met zwaardere straffen en een agressievere wetshandhaving. - Anti-Establishment Houding:
Tegen het politieke establishment: Rechts-radicale partijen hebben vaak een anti-establishmenthouding en presenteren zichzelf als alternatieven voor de traditionele politieke elites. - Anti-Globalisme:
Weerstand tegen globalisme: Rechts-radicale regeringen kunnen zich verzetten tegen internationale samenwerking en supranationale organisaties, met een focus op het behartigen van nationale belangen.'
Ik vraag me echt en vooral bezorgd af: zitten we hier nu inderdaad op te wachten in termen van: lost dit onze huidige problemen op of maakt het problemen en bijwerkingen alleen maar groter? Ik vermoed het laatste. Het radicaal rechtste beleid is allemaal tamelijk voorspelbaar. Maar er is hoop. De afgelopen paar dagen van 2023 stonden er een paar bijzonder berichten in de verschillende kranten:
In het AD van 28 december: ‘Het gaat goed met de Nederlandse overheidsfinanciën. De staatsschuld was in vijftien jaar niet zo laag. Aan het eind van het jaar zou er wel eens geld over kunnen blijven in de schatkist, in plaats van een eerder voorspeld tekort van bijna 20 miljard euro’.
In het FD van 29 december: de werkloosheid steeg niet (is zelfs historisch laag), de inflatie steeg ook niet, maar daalde juist onverwacht snel, er is geen nieuwe eurocrisis, de huizenmarkt stortte niet in, het energieplafond kostte geen 40 miljard, maar slechts een fractie. Het begrotingstekort steeg niet naar de verwacht 2,5%, de armoede daalde volgens het CBS naar het laagste percentage, er kwam geen grote faillissementsgolf, Boskalis bleef toch maar in NL ondanks de dreigementen, Brexit blijkt voor de Engelsen inderdaad geen succes, integendeel en misschien het belangrijkste van alles: de klimaatconferentie in Dubai bood enig perspectief. We moeten het nog zien, maar er was beweging, ook bij de oliestaten.
Je durft het bijna niet hardop te zeggen: maar het huidige demissionair kabinet zonder Messias doet het een stuk beter dan het ‘normale’ kabinet. Een geheel nieuw kabinet heeft vooral weer meer dadendrang en zaait onrust. Vermoedelijk zitten we momenteel met het formeren van een ‘radicaal rechts’ kabinet op een doodlopend spoor (inschatting). Laat dit demissionaire kabinet dus nog maar even zitten. De economie koelt af (ander woord voor krimpen) en we moeten vooral even geen gekke dingen doen. In een steeds meer roerige en onrustige wereld is ons land politiek gezien, na het aftreden van Rutte IV medio 2023, momenteel een oase van rust en voorspelbaarheid. Houden zo, dat willen niet alleen de inwoners, maar ook de bedrijven. Het gaat goed met de Nederlandse economie, zegt ook president Klaas Knot van De Nederlandsche Bank eind december: ‘Lonen stijgen verder en de inflatie is onder controle’.
Hoe langer dit demissionair kabinet blijft zitten hoe beter het is. De bijwerkingen van 12 jaar Rutte moeten immers nog een plekje krijgen in ons omdenken en daar zijn we allemaal, met bijna 18 miljoen mensen, hard mee bezig. Zolang ze in Den Haag aan het formeren zijn doen ze ondertussen geen vlieg kwaad en een demissionair kabinet hoeft zich niet steeds te bewijzen met een enorme dadendrang met wekelijks terugkerende peilingen. Niet helemaal niks doen dus, maar gewoon een klein beetje bijsturen is ook meer dan prima. Om het maar met de Koning te zeggen: we doen het samen, … ook het verwerken van onze ongenoegens die tot deze stembusuitslag hebben geleid. En kunnen we stoppen met alsmaar naar Den Haag te wijzen, wie er ook zit. Het leidt maar af van het echte werk: bouwen aan een duurzame economie en niet door een toenemende regeldruk, maar omdat we daar zelf inmiddels hard aan toe zijn. Duurzaam verdienen, maar dan echt duurzaam, is niet alleen een kunst, maar ook noodzaak anno 2024!
Gerelateerde artikelen

Naar een hoopvolle én perspectiefrijke toekomstvisie!
Dirk-Jan de Bruijn

Van de driehoek van groei naar de cirkel van duurzaamheid
Dirk-Jan de Bruijn

Duurzaamheid: de persoonlijke verantwoordelijkheid van elke manager
Martin van der Groep

Hybride Werken: een aanloop naar Het Nieuwe Werken?
Jaap Peters

Verbeter je persoonlijke effectiviteit, scherp je managementvaardigheden en houd je vakkennis actueel
Neem een Pro-abonnement
Upgrade nu voor €200 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>
1. Asielinstroom beperken (kosten miljarden per jaar!)
2. Onzinnige geld verspillende klimaat-, energietransitie- en stikstofmaatregelen opruimen
3. De bijna 100% hoge marginale belastingdruk (door toeslagen) tussen de 15k en 30k opruimen.
4. Drugscriminaliteit opruimen
5. De EU en WHO temmen met hun machtsgrepen, waardoor onze vrijheid en soevereiniteit te grabbel wordt gegooid
6. Coronabeleid en oversterfte evalueren en passend beleid gaan voeren.
7. Onderwijs (vooral basis en middelbaar) weer "ouderwets" op orde brengen. Weg met de koepels, inzetten op bewezen basic primair proces.
Maar verder is het goed, dat er niet te veel veranderd wordt...... (haha).
Aan Tweede Kamer fractievoorzitters
Energie & Klimaat
1. Stop de klimaat en CO2 paniek. Voer een publiek debat over wat wetenschappelijke inzichten echt zijn. En neem alleen maatregelen die gebaseerd zijn op een deugdelijke kosten/baten analyse.
2. Het elektrische energienetwerk is al overbelast. Stop daarom direct de huidige salderingsregeling en betaal voor zonne-energie aan particulieren en bedrijven wat die energie op het moment van productie echt waard is.
3. Heropen de kolen en olie elektriciteitscentrales. De energie is onnodig duur in NL (en in vele buitenlanden). En investeer in de tussentijd in kernenergie en echt grootschalige opslagtechnologie die wel werkt. Schaf daarna pas fossiele brandstof af.
4. Hef zo snel mogelijk accijns op kerosine en diesel voor lucht- en scheepvaart, zodat er een gelijk speelveld voor alternatieve vervoersmodaliteiten ontstaat. Zolang dat niet Europees geregeld is, kan dat middels (gematigde) vertrek- & aankomstbelastingen.
5. Stop grootschalige kortingen op energietarieven en milieu- en energiebelastingen voor grootverbruikers. Beperk die tot wat gelet op de efficiency winst redelijk is, zodat een gelijk speelveld ontstaat.
6. Stop subsidies op E-cars en verbied milieu zones tegen diesel en benzine (bestel/vracht)auto’s totdat er een echt volwaardige en voordelige elektrische stroomopwekking is.
Rationeel bestuur
7. Stop met woke ideeën waar deze de fraudebestrijding bij de Belastingdienst, Politie en UWV in de weg zitten.
8. Zorg dat de inkomens val verdwijnt (c.q. de belastingdruk van 70 – 90%) bij inkomens onder de €30.000,=
9. Dwing mensen in Participatiewet en WW veel meer om betaalde arbeid te verrichten.
10. Stop asielinstroom. Zeg het Vluchtelingenverdrag van Geneve op. Verkort de behandelprocedure. Zorg voor remigratie van mensen die afgewezen zijn.
11. Stop de uitdijende overheid en de bemoeizucht en regeltjes zucht. Halveren van regels.
12. Stop de inefficiency van de overheid en de non-profit sector (zorg, scholen etc.) en halveer zo de belastingen.
13. Maak de NL grondwet leidend. Laat de rechter dus wetten mogen toetsen aan de grondwet of richt eventueel een constitutioneel hof op.
Gezondheidszorg
14. Stop de ratificatie van het WHO Verdrag, waardoor de WHO bevoegdheden krijgt, die bij nationale staten thuishoort.
15. Stop onzinnige zorg en maak consequent kosten/baten analyses, met een afkap waarde van €20.000 per qaly voor preventie en €80.000 per qaly voor behandelingen. Voer een publiek debat hierover, zodat de zorg niet door emoties gegijzeld wordt.
16. Maak ook bij een lockdown eerst een kosten/baten analyse (zoals EZK dat deed!) en voer daar een publiek debat over.
17. Evalueer alle Corona maatregelen incl. vaccinatie en betrek daar ook alle “wappies” bij. En trek vervolgens wetenschappelijk verantwoorde conclusies.
18. Stop met het verabsoluteren van gezondheid. Bereken bij bijv. Tata Steel, Schiphol, Chemours, etc. etc. de kosten per qaly volgens dezelfde normen als die VWS hanteert.
Landbouw
19. Stop grootschalige mega-stallen en geef in 5 jaar alleen nog vergunningen voor een beperkt aantal stuks vee per hectare, zodat er een kringloop landbouw kan ontstaat. Voer importheffingen in voor landbouwproducten die niet aan diezelfde eisen voldoen.
20. Stop grootschalige landbouw import t.b.v. veeteelt (zoals soja) en schakel over op circulaire landbouw.
21. Stop met stikstofbeleid dat niet gebaseerd is een heldere kosten/baten analyse van waterkwaliteit en schadelijke vervuiling. Natuur in Nederland bestaat niet; het is al eeuwen cultuur. Dus verandering van plantensoorten en diersoorten als gevolg van stikstof is in beginsel geen steekhoudend argument.
Onderwijs
22. Zorg dat kinderen op school weer gewoon leren rekenen en taal beheersen. Vergroot de klassen en verhoog de discipline op scholen. En stop met vooral linkse voorlichtingshobby's zoals paarse vrijdag etc.
Lex Hoogduin, emeritus hoogleraar economie en voormalig directielid van De Nederlandsche Bank: "In vrijwel de gehele politiek en ook in academische kringen heerst de gedachte dat de huidige problemen de schuld zijn van doorgeschoten marktwerking, en dat de overheid kapot bezuinigd is. Daar plakt men dan het etiket neoliberalisme op. De overheid zou de regie moeten terugpakken. Dat is een volkomen foute diagnose. We hebben juist te maken met een doorschietende verzorgingsstaat en een uitdijende overheid. Sinds begin deze eeuw lopen de collectieve uitgaven alleen maar op. Tegelijkertijd heeft zich een verschraling voorgedaan, denk aan de politie of de jeugdzorg. Dat krijg je met een overheid die alle risico's van de wieg tot het graf wil afdekken terwijl de middelen schaars zijn. De overheid wil teveel tegelijk doen."
"De periode waar we nu inzitten lijkt erg op de jaren 70 ten tijde van PvdA-premier Joop Den Uyl: een explosie van de collectieve uitgaven. Het kabinet Rutte IV smijt met geld."
LEES verder: https://fd.nl/economie/1500199/neoliberaal-beleid-nederland-dreigde-failliet-te-gaan?utm_medium=social&utm_source=app&utm_campaign=earned&utm_content=20231226&utm_term=app-android
Tijdens zo’n ‘beleidsvakantie’, een periode dus waarin de diensten gevrijwaard blijven van nieuw beleid, kunnen ze achterstanden wegwerken, diep ademhalen, en zich schrap zetten voor de overvloed aan nieuwe regels (en uitzonderingen) die hun kant op komt als een nieuw kabinet eenmaal geïnstalleerd is.
Opschieten? Voor de economie, de kwaliteit van het beleid en de noeste uitvoerders van het overheidsbeleid hoeft dit dus niet zo nodig. De demissionaire ploeg zal doen wat nodig is. Geld vrijmaken voor Oekraïne bijvoorbeeld. En om dat coronageld uit Brussel veilig te stellen.
In het verleden is al eens voorgesteld een Partij 'FF NIX' op te richten. We gaan 'kapot' aan rukwinden beleid. Door het demissionair kabinet gebeuren alleen zaken die echt nodig zijn. Al die andere dingen erom heen zijn vooral bedoeld om hoog te scoren bij de tussentijdse metingen, niet om het land verder te helpen. ga zo door, ... ff nix.