Lacoste vervangt de krokodil in zijn logo

Cases · Columns

Tijdens de Paris Fashion Week van vorige week introduceerde Lacoste een collectie polo’s waarin de iconische krokodil is vervangen door logo’s van andere dieren. Bedreigde dieren welteverstaan. Het betreft een limited edition van precies 1.775 shirts, niet toevallig de optelsom van de nog overgebleven exemplaren van de 10 diersoorten die in deze collectie worden gebruikt.

https://youtu.be/qsbCoaUxnhI

Goed bezig

Door een polo à $185,- aan te schaffen, steun je natuurbeschermingsorganisatie IUCN. Goed bezig Lacoste! Want dat levert ruim $300.000,- op voor het goede doel. Maar veel belangrijker is de bijdrage aan de discussie die Lacoste op gang brengt met dit statement. Want wist jij dat er nog maar 150 Vietnamese gibbons zijn? Slechts 67 Javaanse neushoorns? Niet meer dan 30 Californische vaquita’s (een bruinvis)?

Met alle respect voor de doelgroep

De witte poloshirts verschillen -behalve het subtiel gewijzigde logo- in niets van de klassieker met de krokodil. Wie komend voorjaar zijn exclusieve shirtje aantrekt naar de golfclub, loopt natuurlijk de kans dat mensen zich afvragen of je een nep-Lacoste draagt. Hopelijk maken ze er een opmerking over, want dat geeft gelegenheid om een stevig gesprek te voeren over ‘de goede zaak’. En om een beetje indruk te maken met je limited edition polo natuurlijk.

Dat laatste is misschien negatief gedacht, maar we weten allemaal dat men Lacoste ook draagt om indruk te maken. Dat doe je in dit geval dus dubbel. En dat is een prima drijfveer om als merk op in te spelen. Het gebeurt immers met alle respect voor de doelgroep.

Je merk verbinden met je doelgroep

Als hedendaags merk wil je -herstel: moet je je- verbinden tot je doelgroep. Je merkvisie en de diepere betekenis van je merk zijn daarvoor vertrekpunten.

Bij Lacoste hebben ze het dus goed begrepen. Deze campagne  sluit niet alleen helemaal aan op voor Lacoste essentiële waarden als verantwoordelijkheid, durf en zorgzaamheid (lees hun Code of Conduct maar eens, als je daarover meer wilt weten. Maar de campagne geeft ook concrete invulling aan Lacoste’s MVO-beleid en voegt daarmee een diepere betekenis toe aan het merk. Ik voorspel dat die 1.775 polo’s snel uitverkocht zullen zijn. De vaquita is in ieder geval reeds out-of-stock, van de versie met de Sumatraanse tijger zijn nog enkele exemplaren in M beschikbaar. Het komt griezelig dichtbij het vertrekpunt van de campagne.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Corporate governance