Hoe de sociale impact van je bedrijf vergroten

Columns

Steeds meer organisaties verbreden hun visie en gaan de meerwaarde inzien van het sociale aspect van ondernemen. Waar traditionele ondernemers voornamelijk winstmaximalisatie nastreven, zoekt deze groep vernieuwers naar een robuuste manier om maatschappelijk verantwoord te handelen. Door het vernieuwen van hun bedrijfsvoering is het mogelijk om naast financiële winst ook maatschappelijke winst te creëren. Dat wordt vaak gezien als een integere keuze, maar de grote voordelen van socialer ondernemen voor de concurrentiepositie worden daarbij soms onderschat. Een verbeterde toegang tot financiën, een sterker brand image en een meer efficiënte toevoer en behoud van talent zijn nog maar het topje van de ijsberg van de te behalen successen.

Hoe kun je als organisatie jouw steentje bijdragen aan de maatschappij? Wij zetten de belangrijkste tips van vier succesvolle organisaties voor je op een rij.

Tip 1 : ‘’Wees niet bang los te breken uit stoffige en traditionele stigma’s.’’

Rondom sociaal ondernemen hangt vaak een hoog geitenwollensokkenimago. Wanneer een bedrijf met succes dit imago weet te doorbreken, zie je vaak dat de potentiële afzetmarkt fors toeneemt. Innovatieve bibliotheek Oosterschelde in Zeeland is het levende bewijs. Deze organisatie was absoluut niet bang het traditionele imago van ‘de bieb’ los te laten. Er werd onder andere geïnvesteerd in het ontwikkelen van workshops rondom programmeren, bloggen, vloggen, en het maken van Prezi-presentaties. De jonge doelgroep werd opgezocht door scholen te bezoeken met een kist vol boeken en een inspirerend lesprogramma. Door mee te gaan met nieuwe ontwikkelingen slaagt de bibliotheek er in 2016 in het leesplezier en mediawijsheid van meer dan 6000 kinderen te versterken.

Tip 2 : ‘’Gewoon doen!’’

We zijn gewend alles tot in de puntjes uit te denken, maar vaak wordt een idee pas tastbaar als je ermee aan de slag gaat. De tweede les is dan ook om zonder dat je al het hele plan uitgeschreven hebt, gewoon te beginnen. Daardoor kun je al in een vroeg stadium zien hoe je partners en klanten op je concept reageren, en heb je nog de flexibiliteit om dingen aan te passen waar nodig. Instock, de start-up van Ahold, heeft met behulp van deze methodiek inmiddels meerdere succesvolle restaurants opgezet waar culinaire gerechten met een twist geserveerd worden. Instock zet voedselverspilling op de kaart door de gerechten te maken met AH-producten die bijna de houdbaarheidsdatum overschrijden en anders zouden worden weggegooid.

Tip 3 : ‘’Stel het geluk van je medewerkers centraal.‘’

Gelukkige werknemers zijn het belangrijkste kapitaal van een organisatie. Een inkoppertje, maar een waarheid als een koe. Wanneer een werknemer zich gelukkig voelt bij het werk dat hij uitvoert, neemt de kwaliteit én de kwantiteit daarvan over het algemeen enorm toe. Succesvolle digitale dienstverlener Incentro staat al jaren in de top drie van Great Places to Work. Het bedrijf gooide tijdens een crisis het roer om door de focus te leggen op kwalitatieve groei. Hierbij werd het geluk van de werknemers vooropgesteld. Zo haalde Incentro het volle potentieel uit zijn werknemers en volgde kwantitatieve groei vanzelf.

Tip 4: ‘’Zorg dat je sociale missie glashelder is.’’

Wees trots op de sociale meerwaarde die je creëert. Grijp binnen je bedrijf regelmatig terug naar het hogere doel. Zo zorg je dat je team nét dat tandje erbij doet om deze doelen te bereiken. ‘Toegang tot schoon drinkwater voor iedereen, wereldwijd’ is de missie van het Amsterdamse lifestylemerk Marie-Stella-Maris. Jaarlijks laat het zijn sociale missie vastleggen door een kunstenaar. Door de projecten op persoonlijke wijze in beeld te brengen, maakt de organisatie de resultaten zichtbaar voor zichzelf en de partners. Dit zorgt ervoor dat iedereen zich voortdurend bewust is van de missie. Met de verkoop van stijlvolle en maatschappelijk verantwoorde verzorgingsproducten – en natuurlijk mineraalwater – voorziet het bedrijf inmiddels meer dan 17.000 mensen in verschillende landen van toegang tot schoon drinkwater.

Innoveren, passie binnen het team, een duidelijke missie en gewoon doen. Het zijn zeer belangrijke drijfveren voor succesvol socialer ondernemen. Maar behaal je hiermee de successen die je voor ogen had, of blijft het bij mooie plannen op papier?

Met de inzet van jong talent ondersteunt het projecten- en adviesbureau Over/Nieuw organisaties innovatieve projecten met maatschappelijk belang te starten.  Wil jij hier een onderdeel van zijn? Schrijf je dan in voor RESET! via overnieuw.nl/reset.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Duurzaam ondernemen