Beter schrijven. Tips

Op deze pagina vindt u een selectie van bijdragen met tips waarmee u uw schrijfstijl verbetert.

Beter schrijven op het werk

Zie de selectie van bijdragen met tips voor uw schrijfstijl op deze pagina. Een vlotte scan verschaft u gegarandeerd een paar eyeopeners.

Beter schrijven op het net

Om de aandacht van de lezer vanaf een scherm vast te houden moet je anders schrijven. Hieronder volgen enige tips. Tevens is er voor auteurs van een column of artikel voor ManagementSite een korte handleiding

Anders schrijven voor het web

Hier volgen enige suggesties van de hoofdredacteur van Yahoo, Chris Barr: “Weblezers geven je een paar seconden om hun aandacht te trekken, anders ben je ze kwijt. Ze lezen websites heel anders: ze scannen meer dan dat ze lezen en haken sneller af. Het is zaak om helder, bondig en to-the-point te blijven. Geen weidse beschouwingen, geen enerzijds anderzijds, maar eenduidige informatie in begrijpelijke taal. Op Internet gelden andere wetten. Online moet alles glashelder zijn. Bij mijn workshops klagen mensen wel eens: ‘Je versimpelt het.’ Dat is onzin. Zíj zijn te dom om in gewone woorden iets interessants aan de man te brengen. Dat is hún probleem.”

Gebruik zoektermen in de koppen en in het artikel

“Zoekmachinelogica speelt een belangrijke rol bij het schrijven van online artikelen. Je moet weten waar mensen naar op zoek zijn en je bericht in die termen formuleren, anders verschijnt het niet in de zoekresultaten. Luchtvaartmaatschappijen spreken bijvoorbeeld vaak van ‘lage tarieven’. Wie typt dat nou in de browser? Mensen zoeken naar ‘goedkope vluchten’. Luchtvaartmaatschappijen lopen door hun woordkeuze miljoenen euro’s mis. Als je wilt dat mensen je vinden, moet je er niet omheen draaien. Just say it. Op internet komt duidelijkheid op de eerste plaats.”  Bron: Yahoo! Style Guide.

Schrijven voor ManagementSite

Hier volgen enige tips voor auteurs van een artikel of column.

Artikel

  • Bondig met al aan het begin een duidelijk focus op een goed herkenbaar issue of probleem.
  • Gebruik altijd praktijkvoorbeelden van de issues en de aanpak.
  • Eerst de praktijk dan de theorie! Theorieën, modellen en methodes alleen verduidelijken als ze aansluiten op de beschreven voorbeelden of praktijkervaringen.
  • Focus op toepassingsmogelijkheden. Wat kan de lezer nu beter dan vóór lezing van uw artikel?
  • Maximale lengte 2000 woorden; bij voorkeur korter, ± 1600 woorden.

Meer info voor de auteurs van artikelen ›

Column
Columns moeten columns zijn! Dat wil zeggen; iets prikkelends hebben, de lezer enigszins uitdagen. Ze kunnen een fiks probleem of een actuele toestand op uw vakgebied aankaarten. Een heldere, onverwachte en puntige boodschap kan ook helpen. Vermijd commerciële berichten. Teksten die al eerder op het net zijn verschenen worden slechts bij hoge uitzondering geaccepteerd voor publicatie. Maximale lengte 800 woorden.

Meer info voor de auteurs van columns