Channels

Het is 2050. Je zit thuis aan de keukentafel en zet je virtual reality-bril op. De keuken verandert plotseling in een vergaderkamer. Links van je zit een collega uit New York, rechts je baas die aansluit vanuit zijn kantoor in Londen. Het overleg kan beginnen. Hoewel je weet dat het virtuele projecties zijn en deze meetings al een aantal jaar plaatsvinden, blijf je je verbazen over hoe levensecht de omgeving aanvoelt.

Dankzij de continue ontwikkeling van allerlei technologieën komt bovenstaand scenario steeds dichterbij.

Zo zijn augmented reality (AR), virtual reality (VR) en artificial intelligence (AI) allang geen onbekende begrippen meer in onze maatschappij. We chatten met bots en maken gebruik van zelfrijdende auto’s, maar ook in de werkomgeving gaan dit soort technologieën een steeds grotere invloed uitoefenen op bedrijfsprocessen, werkzaamheden en de wijze waarop we samenwerken.

2050 is echter nog ver weg en in de tussentijd gaat er veel veranderen. Ik neem je daarom graag mee op reis door de komende 15 jaar.

Van kantooromgeving naar community

Waar technologie op de werkvloer voorheen verder was dan technologie in de woonkamer, hebben we tegenwoordig thuis beschikking over de nieuwste apparaten en technologieën en blijft het kantoor hierin achter. Onze smartphones zijn verbonden met laptops, we vragen Alexa de lampen aan te doen en zelfs de koelkast is slim. Geen wonder dat medewerkers graag thuiswerken. Langzamerhand zien we dan ook dat bedrijven medewerkers hierin faciliteren door een online werkplek aan te bieden. Medewerkers hebben zo onbeperkt toegang tot bedrijfsgegevens en de eigen IT-omgeving, waardoor zij altijd en overal kunnen werken. Het resultaat? De grens tussen werk en privé vervaagt.

Doordat IT fysieke aanwezigheid op kantoor overbodig maakt, gaan onze relaties steeds meer een online vorm aannemen. Mensen blijven echter kuddedieren en hebben altijd behoefte aan menselijk contact. Zij zullen daarom niet voortdurend thuiswerken, maar ook kiezen voor ontmoetingsplekken waar professionals in allerlei functies en achtergronden samenkomen. De kantooromgeving verandert dus in een community waar geleerd kan worden van mensen uit verschillende vakgebieden.

VR en AI op komst

Als we vervolgens 15 jaar verder de toekomst inkijken, zien we dat de invloed van VR steeds groter wordt. Denk aan het bovengenoemde keukentafel scenario of je eigen hologram dat bij een klant op bezoek gaat. Persoonlijke binding vindt de nieuwe generatie steeds minder belangrijk, waardoor niet alleen de grens tussen werk en privé vervaagt maar ook het fysieke en virtuele in elkaar schuiven. Ook de ontwikkeling van AI draagt bij aan deze vermenging. We zien nu al dat chatbots de afdeling klantenservice ondersteunen of zelfs taken van klantenservicemedewerkers overnemen. Deze ontwikkeling zal van het overnemen van simpele en repeterende werkzaamheden naar steeds uitgebreidere vormen van dienstverlening gaan.

Behoefte aan een andere instelling

ArrayHoewel bovenstaande technologieën al in ontwikkeling zijn, liggen er nog een aantal uitdagingen in het verschiet. Mensen willen graag vooroplopen en zich onderscheiden met de nieuwste technologieën, maar tegelijkertijd vinden zij het moeilijk om de controle los te laten. Zeker in het geval van AI vormt dit een hindernis. In de bedrijfssfeer zijn met name de gevestigde organisaties terughoudender met het implementeren van innovatieve technologieën. Zij willen eerst zien wat investeringen opleveren, alvorens er zelf mee aan de slag te gaan. Willen zij het kantoor van de toekomst zijn, dan zullen ze deze stugge instelling los moeten laten. De toekomst wacht immers op niemand.

Kennisbank onderwerpen:

U heeft een gratis lidmaatschap

Upgrade naar een PRO-abonnement voor € 4 per maand of € 30 per jaar en ontvang:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
UPGRADE NAAR PRO-ABONNEMENT >>

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x