Robotisering: hoe je dan als manager juist waarde toevoegt

Columns

Tegenwoordig lijkt iedereen een ‘manager’ te zijn. Ironisch dus dat uit het HR Benchmarkonderzoek van Raet blijkt dat 48 procent van de ondervraagden verwacht dat de rol van leidinggevende managers binnen de kortste keren niet meer nodig is door de komst van Robotic Process Automation (RPA), oftewel: software robots. Maar klopt het wat ze zeggen?

In deze blog leg ik uit hoe je als manager juist waarde kunt toevoegen, ook wanneer RPA overal de kop opsteekt.

De mens als robot

De angst dat sommige banen verdwijnen is natuurlijk niet geheel onterecht. Net als tijdens de Industriële Revolutie, waarin machines daadwerkelijk taken van de medewerkers overnamen, zijn ook software robots hiertoe in staat. Echter, dit kan je beschouwen als een belangrijke learning: de mens vond – ondanks de machines – andere taken en verantwoordelijkheden. Voor niemand is het leuk om te horen dat zijn baan ook eenvoudig overgenomen kan worden door een robot.

Als we eens goed nadenken, zijn mensen de laatste eeuwen zelf ingezet als robot: het inkloppen van gegevens in systemen, het met de hand bewerken van het land of de productie van goederen. Eentonige, repeterende, maar ook zware taken werden altijd gedaan door mensen. Daarboven zat een manager die controleerde of de taken foutloos en volgens het juiste proces werden uitgevoerd. ‘Fouten maken is menselijk’ zeiden we wanneer er een foutje ingeslopen was.

Maar het maken van fouten in zo’n eentonig proces is overbodig.

Ondanks dat we midden in een digitale revolutie zitten, is het niet nodig om bang te zijn voor het verlies van banen. Neem van mij aan dat alleen taken overgenomen worden door software robots, en geen banen. Dit is ook wat wij horen van klanten en implementatiepartners van over de hele wereld. Wanneer we een software robot aan het werk zetten, zijn ‘robotmedewerkers’ en ‘robotmanagers’ inderdaad niet meer nodig en kunnen medewerkers en managers zich gaan richten op menselijke zaken.

De huidige maatschappij vraagt daarom een nieuw soort manager: de echte leider. Dit is de manager die naar de horizon kijkt en opereert vanuit het hart. De manager die vertrouwen heeft en medewerkers in hun kracht zet. De manager die verbindt en balans weet te creëren in een bedrijf. Kortom, de manager die de medewerker echt mens laat zijn. Dit is precies wat RPA doet: de robot uit de mens halen en de medewerker ruimte bieden om echt mens te zijn.

Leiden en verbinden

De manager die naar de horizon kijkt, begrijpt hoe de mens in de organisatie toegevoegde waarde kan leveren voor klanten. Tegenwoordig is het voor een bedrijf namelijk heel lastig om het verschil te maken op basis van de prijzen of producten. De concurrentie is moordend. Waar een organisatie wél het verschil kan maken is op het menselijk vlak – de 360-graden ervaring die een klant heeft met de organisatie.

Wanneer de repeterende taken en processen eenmaal worden overgenomen door RPA, kunnen managers hun medewerkers trainen hoe ze met klanten en met elkaar in dialoog kunnen gaan. Zo zorgen zij ervoor dat medewerkers feedback krijgen en groeien in hun vak. Dat er tijd is om na te denken over strategie en dat iedereen kan meewerken aan het creëren van waarde voor de organisatie.

De komst van RPA betekent niet het einde van de werkzaamheden. De manager zal altijd degene blijven die de verbinding moet zoeken tussen de strategie van de organisatie en de medewerkers. Dankzij RPA kan de focus op administratieve, repeterende en eentonige taken bij de medewerker worden weggehaald. Vervolgens is het de manager die de medewerker kan coachen op het menselijke aspect van de organisatie. Verdwijnt de manager? Als je het mij vraagt, gaan we er in de toekomst juist veel meer aan hebben.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over ICT & Internet