Robotisering is een feit: robots kunnen steeds meer taken van ons overnemen. Sterker nog, robots gáán steeds meer taken van ons overnemen. Het is echter niet zo dat we straks een robot á la Pepper een bureau verder hebben zitten.

De robots die bepaalde taken gaan overnemen, kunnen we scharen onder ‘kunstmatige intelligentie’ (AI) of Robotic Process Automation (RPA). Deze vormen van robotisering gaan verder dan het automatiseren van processen. Kunstmatige intelligentie houdt zich namelijk bezig met het leren van vaardigheden aan computers waarvoor normaliter menselijke intelligentie is vereist. AI reageert op data uit de omgeving en kan op basis hiervan beslissingen nemen.

RPA is een softwarerobot die vaak te vinden is in de cloud en die bedrijven in staat stelt hun processen verder te digitaliseren. Denk bijvoorbeeld aan een chatbot.

Maar hoe zit het met de medewerkers van bedrijven als robots het werk overnemen?

Gaan banen echt verdwijnen?

Maar liefst 69 procent van alle finance professionals verwacht dat robotisering gaat zorgen voor veel minder banen in de financiële dienstverlening, zo blijkt uit het onderzoek dat Onguard uitvoerde: de FinTech Barometer 2018.

Dat finance professionals bang zijn voor de toekomst van hun banen, is begrijpelijk. Binnen de financiële wereld worden de technologieën ook steeds meer ingezet. Vooral repeterende taken worden al vervangen door AI en RPA. Denk bijvoorbeeld aan facturatie, het verwerken van hypotheekaanvragen en het opsporen en voorspellen van frauduleuze transacties. De inzet van AI en RPA op dit soort taken, gaat absoluut consequenties hebben voor de financiële dienstverlening. Welke medewerker kan 24 uur per dag en zeven dagen per week continu scherp zijn? Bepaalde processen kunnen dankzij AI en RPA altijd doorgang vinden en dat is voor organisaties heel waardevol.

De mens blijft altijd nodig

Bepaalde repeterende taken hoeven wij als mens in de toekomst dus niet meer uit te voeren, maar wat gaat er dan gebeuren? Op de vraag of er banen gaan verdwijnen door de komst van AI en RPA, zeggen wij volmondig ‘ja’. Maar iedere nieuwe trend of ontdekking brengt daarnaast ook nieuwe kansen met zich mee en mensen worden absoluut niet overbodig. Belangrijk hierin is wel dat wij dit als finance professionals goed beseffen en ons gaan focussen op de mogelijkheden die de trends ons bieden.

Finance professionals kunnen weer doen waarvoor ze zijn opgeleid: echt het verschil maken voor klanten en de organisatie. Robotisering en Artificial Intelligence hebben absoluut toegevoegde waarde binnen de financiële wereld: wanneer de robot namelijk de repeterende taken uitvoert, kunnen wij als mensen met onze medemensen in gesprek gaan. Op deze manier voegen wij de waarde toe om uiteindelijk de klant een perfecte ervaring te geven.

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x