Het internet of things verbindt allerhande producten, apparaten en diensten. De mogelijkheden lijken onbeperkt, zeker nu kunstmatige intelligentie en machine learning op het punt van doorbreken staan. Welke impact hebben deze ontwikkelingen op het managen van een bedrijf? Wat als gedachtegangen en besluitvorming geautomatiseerd worden? Wat als computers de dienst gaan uitmaken?
Wereldwijd verschijnen smart cities met ecosystemen van connected apparatuur en intelligente systemen die de manier van wonen, werken en leven bepalen. Het zijn gouden tijden voor ontwikkelaars van slimme apps en cloud-toepassingen. Dat gaat inmiddels zo ver als slimme implantaten, geheugenverbeterende componenten en protheses die het menselijke bewegen verbeteren. Biometrie is een serieuze markt aan het worden. Een geautomatiseerde gedachtengang klinkt als (angstige?) toekomstmuziek, maar heeft ook aantrekkelijk kanten. Hoeveel tijd is er te besparen als standaard beslisprocessen geautomatiseerd worden? Management by thought komt dichterbij.
De combinatie van biologische en digitale intelligentie is een belangrijk onderdeel in ‘knowledge engineering’, gericht op het oplossen van complexe problemen.
Voorlopers zoals Elon Musk van Tesla stellen dat we onze kennis en kunde sneller moeten ontwikkelen, om waarde te blijven toevoegen. Dit gaat niet zonder ondersteuning van machines.
Bedrijven maken zich klaar
Dit is voorlopig nog geen dagelijkse praktijk. Dat geeft tijd om ons voor te bereiden, want de apps, software, en andere systemen die nu in gebruik zijn moeten klaar worden gestoomd om deze nieuwe economie te kunnen ondersteunen.
Is het bedrijfsmodel geschikt om met kunstmatige intelligentie om te gaan? Zijn de diensten beschermd op de lange termijn en blijft data van gebruikers die met hun tijd meegaan veilig? Is de bedrijfscultuur zo flexibel om nieuwe mogelijkheden te omarmen?
Het wordt steeds belangrijker om sneller te kunnen denken, slimmer te kunnen werken en data veilig te houden. Machine learning wordt een vast onderdeel van de strategie om waarde toe te voegen. Daarnaast zal kunstmatige intelligentie steeds meer taken regelen, zoals standaard transacties, diagnosestelling, risicobepaling en procesaansturing. Apps zijn niet langer verbonden aan specifieke apparaten en cloud-architecturen, maar worden onderdeel van een ecosysteem van high-tech, alomtegenwoordige software-oplossingen. Het gebruik van data uit klantgedrag wordt nog geavanceerder en gemeengoed.
De mens als computer, de computer als mens
De effecten van kunstmatige intelligentie zijn niet alleen te merken in het aansturen van een bedrijf maar ook in de praktische bedrijfsvoering. Kijk bijvoorbeeld naar de toegang tot gevoelige data en apps. Bescherming van de digitale identiteit is van cruciaal belang, en dat zal verder gaan dan een sterk wachtwoord. Wie je bent, wat je doet en welke data je hebt, wordt alleen maar belangrijker in onderlinge contacten met personen en bedrijven.
Overheden experimenteren al met papierloze paspoorten, waarbij biometrische gegevens van reizigers digitaal wordt opgeslagen en gebruikt voor identificatie. De mens wordt zijn eigen wachtwoord.
Het is een kwestie van tijd dat we ons lichaam via touch, spraak of (oog)scan inzetten op de bedrijfsvloer om informatie te krijgen of te delen. Slimme machines kunnen tegen ons praten in onze eigen taal en communiceren onderling middels kunstmatige intelligentie. Herkenning van emoties maakt communicatie tussen mensen en apparaten interactiever en natuurlijker. Binnen nu en tien jaar heeft iedereen een persoonlijke, kunstmatige assistent.
Dat heeft nog een ander gevolg. De inzet van deze menselijke interfaces vraagt van directeuren en managers om nog beter na te denken over wat een merk moet uitstralen, hoe het moet communiceren en zelfs hoe het moet aanvoelen in fysiek contact met het menselijk lichaam. Als slimme apps persoonlijker worden, heeft dat gevolgen voor de manier van vermarkten van diensten en producten en interactie met gebruikers. Bovendien komen nieuwe beveiligingsvraagstukken naar voren over hoe we dit in veilige banen leiden, en niet het risico van ‘hack the human’ of ‘breach the brain’ lopen.
Kunstmatige intelligentie wordt echte intelligentie
Het is hoog tijd om onze gedachten op een rijtje te zetten, en ze daar te houden. We maken een overstap naar een wereld waarin kunstmatige intelligentie echte intelligentie wordt. De rationele mens krijgt concurrentie als ze niet samenwerkt met machines. Wanneer huidige bedrijfsmodellen gebaseerd zijn op statische informatie staan we voor een uitdaging. De ontwikkelingen gaan hard en cyber-burgers komen rap dichterbij. Bedrijven hebben grotere flexibiliteit nodig om hier sneller op in te kunnen spelen. Apps zullen een cruciale rol gaan spelen in het beschermen van de merkidentiteit, aansturing en data-uitwisseling met klanten
Management by automated thought is de nieuwste managementvorm.
De voorspellingen die hierboven worden gedaan komen uit het onderzoeksrapport Future of Apps - 2017, van The Foresight Factory. Dit bureau onderzocht in opdracht van F5 Networks in 25 landen wereldwijd (waaronder Nederland) de trends in kunstmatige intelligentie, virtual reality en blockchain.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO