Channels

Je hoeft de krant maar open te slaan of je ziet het buzz woord “Internet of Things (IoT)”. Bij IoT zijn niet alleen mensen online maar ook dingen zoals auto’s, horloges, de koelkast en het koffieapparaat. Dit biedt vele mogelijkheden. Bijvoorbeeld Smart Cities . In een smart city zijn vele netwerken en apparaten met elkaar verbonden en wordt informatie met elkaar gedeeld. Dit biedt kansen om energie te besparen (de stadsverlichting slim inregelen), het verkeer beter te laten doorstromen en criminaliteit tegen te gaan. Uiteraard zijn er ook nadelen op bijvoorbeeld het gebied van privacy en hacken. Een organisatie die de Lean filosofie geadopteerd heeft (een Lean Organisatie), heeft als voordeel dat zij over de wendbaarheid beschikken om snel en adequaat te kunnen inspelen op de gemakken en ongemakken van IoT.

Verhogen klantwaarde en verspillingen elimineren

Het verhogen van de klantwaarde door verspillingen te elimineren. Een belangrijk uitgangspunt van Lean.Het IoT biedt mogelijkheden om hier nog verder in te gaan. Denk aan de oneindige hoeveelheid data die beschikbaar komt t.a.v. klantervaringen en klantverwachtingen. Of procesgegevens t.a.v. verspillingen in de keten (zoals gegevens over hoe snel, soepel of stroef een bepaald onderdeel uit de keten functioneert).

Zo las ik laatst een mooi voorbeeld uit de zorgsector over alzheimerpatiënten. Het komt te vaak voor dat een alzheimerpatiënt bij het doen van boodschappen of een familiebezoek de weg kwijtraakt. Niet prettig voor zowel de patiënt als zijn omgeving (een klantwaarde). Doormiddel van een onzichtbare chip in de kleding is de locatie van de patiënt altijd realtime voor familie of hulpdiensten inzichtelijk. Op deze manier wordt de patiënt niet in zijn bewegingsvrijheid ingeperkt en heeft het thuisfront voldoende rust en vertrouwen.

Vooral samenwerken

In the end draait het bij Lean om effectief samenwerken. Als directie, management, operationeel team maar ook met ketenpartners. Door de komst van IoT zal het belang van effectief samenwerken toenemen.

Een aantal weken geleden was ik bij een relatie uit de energiemarkt. Onder andere door de komst van slimme meters hebben netbeheerders een grote hoeveelheid nauwkeurige data over ons energieverbruik. Zo kunnen zij steeds beter aangeven waar “energie weglekt”. Wat zowel zorgt voor een financiële strop als veiligheidsissues (zoals brandgevaar). Deze vorm van fraude duidt vaak op hennepkwekerij of drugslab. Nu netbeheerders steeds beter in staat zijn dit soort data inzichten boven water te krijgen moet de samenwerking worden opgezocht door o.a. gemeenten, politie, openbaar ministerie en de FIOD om hier ook daadwerkelijk iets aan te gaan doen.

Lees ook:

Internet of Everything: de hele wereld slim aan elkaar geknoopt

Kortom, door de komst van IoT zal belang van effectief samenwerken toenemen en ook uitdagender worden omdat er nog meer mogelijkheden zijn om over de grenzen van het eigen team, de eigen afdeling, de eigen business unit of zelfs de eigen organisatie heen te kijken.

En nu?

De impact van IoT en gerelateerde thema’s als digitalisering en robotisering op organisaties is enorm.

Neem bijvoorbeeld de bankensector. Consumenten doen steeds meer digitaal, balies verdwijnen en waar banken drastisch reorganiseren neemt het IT budget alleen maar toe. Banken worden steeds meer IT fabrieken en dat vraagt om een andere invulling van het personeelsbestand, organiseren, samenwerken en leidinggeven.

Voor Lean Organisaties zal het makkelijker zijn om IoT de omarmen en zal het IoT nog meer inzicht bieden om bestaande werkwijzen te verbeteren. Wachten is in ieder geval geen optie, organisaties zullen moeten starten met de voorbereidingen op IoT.

Hoe ver is jouw organisatie met IoT?

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x