“Ik werk thuis vandaag”

Columns

Het aantal thuiswerkers bereikte afgelopen jaar bijna het miljoen. Gemiddeld wordt er wekelijks bijna 6 uur per week thuis gewerkt. (bron: CBS/TNO)  Maar hoe efficiënt wordt deze tijd thuis eigenlijk benut?

De praktijk wijst uit (en daar weet ook elke zelfstandige het nodige van) dat veel tijd ‘opgaat’ aan verstoringen, al dan niet inherent aan de werkplek: een monteur die langskomt, familie die aandacht vraagt, klussen in huis die je tegemoet lijken te schreeuwen…
Hoe vaak komt het niet voor dat de thuiswerker teleurgesteld de dag afsluit met het idee: “weer te weinig gedaan vandaag, de volgende keer zal ik meer doen”.

Om uitstel en daarmee teleurstelling en stress te voorkomen volgen hieronder enkele tips die je als professional kunnen helpen om je thuiswerkdag zo prettig en productief mogelijk te maken.

1) Quick start
Begin op dezelfde tijd als dat je op kantoor zou beginnen. Sta jezelf niet toe om meteen al een extra uurtje voor jezelf te pakken door de krant uitgebreid te lezen, de beursberichten te checken of om uit te slapen.

2) Breng direct structuur aan
Net zoals je je werkdag op kantoor zou beginnen, zorg je dat je precies weet wat je gaat doen.
De to-do lijst die je de vorige dag hebt opgesteld, ligt al klaar.
Plan niet alleen wanneer je wat gaat doen, maar ook wanneer je tijd vrij maakt voor koffie en lunch. Die structuur die er op kantoor meestal wel is, creëer je nu ook thuis.
Houd rekening bij het indelen van je werktijd met die zaken die je ritme zeker gaan beïnvloeden, zoals het tijdstip waarop de kinderen thuis komen, belafspraken etc.

3) Je huis is –nu - je kantoor
Misschien een no brainer, maar dat betekent dus ook: Niet werken in pyjama of ochtendjas. (Werk)kleding geeft een helder signaal, ook aan jezelf, dat er geen sprake is van vrije tijd of ontspanning.
Houdt je werkplek thuis vrij van afleidingen en beter nog; creëer een aparte plek om te werken en dat is dus niet aan de keukentafel of ‘ergens’ op de bank.
Thuiswerken betekent vaak alleen werken en dat vindt niet iedereen prettig of gezellig. Gebruik je pauzes om mensen te bellen en de interactie op te zoeken.

4) Wat bovenaan staat maak je - in ieder geval! - af
Om te zorgen dat je geen ontevreden gevoel overhoudt aan je thuiswerkdag, is het raadzaam om tenminste die klus te doen die bovenaan je to-do lijst staat. Dat is de klus die in ieder geval af moet, die de grootste prioriteit en/of urgentie heeft. Maar juist die klus 'sneuvelt' meestal op de thuiswerkdag, want dat wat lastig of moeilijk is stellen we vaak als eerste uit.
De taak bovenaan de lijst is de taak die je dus in ieder geval afkrijgt. Hoe dan ook.

Zorg dat je alle benodigdheden om die klus te klaren bij de hand hebt (informatie, rapportages, cijfers etc.) zodat je zo min mogelijk gedwongen wordt uitstapjes te maken om dat nog bij elkaar te zoeken.
Het allerbelangrijkste is misschien wel dat je precies weet wat je te doen staat: wat is nu je eerste stap? Dan start je je computer op, je opent alléén de programma’s die je op dat moment nodig hebt en begint.
Laat je niet verleiden om andere taken er tussendoor te willen doen en bel mensen op een later moment terug.

5) Werk.gaat.voor
Hoe verleidelijk het ook is om bij het thuiswerken persoonlijke zaken op te nemen in je dagprogramma, ga hier zeer zorgvuldig mee om.
Houd voor ogen dat het werk is en blijft en dat je de verantwoordelijkheid hebt (gekregen) om met concrete resultaten te komen.

6) Beloon jezelf!
Wat een heerlijk gevoel geeft dit: je bent niet alleen op tijd begonnen, je hebt je structuur in de dag weten aan te houden en je hebt af gekregen wat je je had voorgenomen! Geniet van je succes. Thuis werken valt niet mee, maar het is gelukt. Trakteer jezelf of iemand anders en wees een tevreden mens.

Natasja Kardos is trainer, zie www.uitstellenvoorbij.nl

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Work-Life Balance