Innovatiemanagers, entrepreneurs en andere business developers begonnen al steeds meer allergie te ontwikkelen voor oppervlakkige methodes waar consultants mee kwamen, maar in de coronacrisis is het natuurlijke selectieproces dan eindelijk voltooid: het innovatietheater gaat failliet.
Om te beginnen een aantal pijnlijke vragen. Geloof je écht, werkelijk, serieus dat methodes om een doorsnee business mee te groeien:
- Het beste ontwikkeld kunnen worden door bedrijven die per ongeluk buitenaards succesvol zijn geworden (ofwel: denk je dat Google is ontstaan uit een Google Design Sprint ?)
- Kunnen worden overgedragen in één boek, één training of één canvas?
- Goed zouden verkopen als ze de weerbarstige, complexe realiteit probeerden uit te leggen?
- Zó succesvol zijn dat de 98% mislukkingen volledig verklaard moet worden door een verkeerd gebruik van de methode?
Of is het misschien realistischer om te zeggen dat er alleen ‘prima’ groeimethodes bestaan die moeten worden benaderd met saaie, triviale inzichten van honderden eerdere innovatiepogingen wereldwijd om hetzelfde probleem op te lossen, en dan nog steeds alleen maar succes produceren met een klein beetje geluk?
De meeste mensen wíllen helemaal niet succesvol zijn
Het verslavende aan innoveren is het creatieve proces. Je wíl overtuigd worden door oppervlakkige methodes die groei beloven, je wíl post-its plakken met je eigen ideeën en je wíl je stakeholder inpakken met een sexy Powerpoint.
Innovatiewetenschappers wereldwijd werken al 75 jaar aan oplossingsframeworks die inmiddels met grote nauwkeurigheid kunnen voorspellen of een startup het gaat redden of niet (om maar iets te noemen). Maar raad eens wat: die wetenschappers kunnen zichzelf niet erg goed verkopen, dus nu zitten we opgesloten in de mantra’s van Lean Startup, Design Thinking en Growth Hacking, die op zichzelf waarde kunnen toevoegen in een stuk van het proces, maar geen van allen ook maar in de buurt komen van een succesvolle formule.
Voorbeeld
Probeer deze vragen te beantwoorden:
- Wat zou het huidige innovatieteam waarin je zit volgens Design Thinking per se in de volgende sprint moeten doen, en wat per se niet?
- Welke geïdentificeerde ‘pain’ uit het Value Proposition Canvas voorspelt de aankoop van jouw product?
- Op basis van welke strategische overweging heb je jouw MVP gebouwd?
Geloof je nu dat:
- Een 5-stappenplan genoeg richting geeft aan een team?
- Een canvas écht inzicht geeft in een klant?
- Jouw project überhaupt zin heeft?
Wij hebben veel met strategisch ontwerpers gewerkt die universitair geschoold zijn in Design Thinking. Zij voelen zich in de rol van consultant vaak niet succesvol in hun eerste jaren. We hebben per stap in het Design Thinking proces voorbeelden gegeven van pijnpunten waar juniors tegenaan lopen:
- Empathize: empathisch begrip verkrijgen (“Waarvan? Als je het vertrekpunt verzint in plaats van afleidt van data heeft het project direct al geen zin.”)
- Define: definieer het probleem (“Klanten kennen alleen hun mening, niet hun probleem dat koopgedrag drijft.”)
- Ideate: creëer ideeën (“Die ideeën waren er al lang, en het hele proces zal (door bijvoorbeeld de product owner zo gestuurd worden dat de klant gebaat lijkt te zijn bij het oorspronkelijke idee. Bovendien bestaat de ideale oplossing voor elk probleem al jaren, dus een brainstorm is verspilde energie.”)
- Prototype: maak prototypes (“Waarom zou je dit zelf doen? De technologie die je nodig hebt bestaat al lang, dus leer vooral strategisch samenwerken met bedrijven die het prototype al voor 90% af hebben.”)
- Test: test de prototypes met de doelgroep (“Waar moet ik de metrics vandaan toveren? Ik verdwaal elke keer in een oerwoud van benchmarks.”)
Pas na een aantal jaren werkervaring wordt de bredere context goed begrepen, ontwikkelen consultants hun eigen methoden en kunnen delen van Design Thinking hierbinnen enigszins effectief ingezet worden. Hiermee bedoelen we dat misschien wel 1 op de 6 innovatieprojecten tot voldoende resultaat leidt. Je kunt zelf bepalen of je dat succesvol vindt.
Worden consultants met uitsterven bedreigd?
De belofte is al jaren dat big data en AI consultants gaan ondersteunen met strategische kaders, insight recycling en planning. Consultants en hun klantteams hoeven zich dan alleen nog maar te richten op het leuke, creatieve stuk van innovatie en kunnen genadeloos succesvol zijn. Elke brainstorm wordt van tevoren afgebakend door een algoritme, en is dus niet meer alleen leuk maar ook zinnig. Helaas staat één groot conflict in de weg: we zijn nog te erg verslaafd aan brainstormen.
Het is tijd om consultants te redden. Doe je met ons mee?
Yuri Villa Rikkers
Noot redactie: lees ook over Het nieuwe verandermanagement, creatieve dwarskijkers en eigenzinnige managers.
Gerelateerde artikelen

Waarom managementmodellen slecht zijn voor uw organisatie
Guido Thys

Het adviesvak op de schop.
Lenette Schuijt

Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>