Innovatie voorwaarden

In het combineren van inhoudelijke kennis met managementkennis ligt de sleutel tot het verbeteren van het innovatieve vermogen. Bedrijven investeren wel in kennisontwikkeling, maar zijn slecht in staat om met die kennis effectief en met succes nieuwe producten in de markt te zetten.

Werknemers moeten kennis delen om op de hoogte te blijven
Door de grote stroom aan informatie op ieder willekeurig vakgebied zijn werknemers gedwongen een expertgebied te kiezen. Om van ontwikkelingen op de hoogte te blijven zonder daar te veel tijd aan te hoeven besteden, delen mensen steeds meer kennis met collega`s, vrienden en bekenden.

Op de werkvloer zoeken werknemers nog voornamelijk persoonlijk contact wanneer zij willen overleggen. Maar bij het vinden van een deskundige op een bepaald gebied kost dat nog te veel tijd. Het tot een succes maken van een goed idee komt vaak niet van de grond. Bedrijven die innoveren hebben vaak te veel projecten, waardoor projecten vertragen en geld, tijd en kennis van medewerkers worden versnipperd.

Over welke kwaliteiten moeten innovatievoortrekkers beschikken?
Wat komt er allemaal kijken bij leiding geven aan een innovatieproject? Innovatieprojecten stellen bijzondere eisen aan leidinggevenden. Lang niet elke manager heeft de kwaliteiten in huis om op een effectieve manier een creatief en vernieuwend proces te begeleiden. Het blijkt dat daarvoor de volgende eigenschappen en vaardigheden nodig zijn:

- technische expertise;
- creatief denkvermogen;
- kennis van de organisatie;
- het vermogen om het innovatiethema en de missie voor het team te bepalen;
- een context kunnen creëren waarin nieuwe ideeën ontstaan;
- de ontwikkeling en implementatie van deze ideeën kunnen aansturen.

Technische expertise en creatief denkvermogen zijn absolute voorwaarden, maar kandidaten die ook de andere kwaliteiten allemaal paraat hebben zijn waarschijnlijk niet te vinden, zo stellen de onderzoekers. Daarom geven ze een aantal aanwijzingen hoe een organisatie ervoor kan zorgen dat innovatie- en leiderschapstalenten tot ontwikkeling worden gebracht.

Allereerst moeten de kandidaten bereid zijn hun talenten daadwerkelijk in te zetten in een rol als innovatieleider. Vervolgens moeten zij de kans krijgen ervaring op te doen als leidinggevende (en daarbij goed begeleid worden!). De lacunes of tekortkomingen die daarbij aan het licht komen, vormen de aangrijpingspunten voor interventies (ontwikkeling, training en coaching).

Zaken als systeemanalyse, formuleren van de missie, relaties aanknopen, beoordelingsvaardigheden en planningscapaciteiten zijn belangrijke aandachtspunten. En dan blijven er altijd nog eisen waaraan de innovatieleider niet zal voldoen. Om dit te ‘compenseren' bevelen de wetenschappers drie maatregelen aan:

- collega's erbij betrekken;
- het werk uitsplitsen in 'brokken';
- werk faseren.

Gerelateerd artikel:
Is sociale innovatie door leiderschap te sturen?

Er is enige consensus over sociale innovatie, in de zin dat sociale innovatie op de werkvloer ontstaat en dat je als leiding de voorwaarden kunt scheppen om ...

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Slimmer werken