Innovatie en MBA, gaat dat samen?

Columns

Het aanbod aan MBA en specifieke masteropleidingen gericht op ambitieuze managers en professionals is groot. Van de nieuwe top wordt innovatief karakter en acties verwacht, maar is dan een generieke MBA wel de juiste opleiding of ligt een specialistische master meer voor de hand?

Dat de wereld waarin we leven in rap tempo wijzigt, is een open deur. Technische innovaties volgen elkaar op voordat ze een plaats hebben gevonden in onze samenleving. We verwachten ieder halfjaar iets nieuws, iets beters. Zo willen we dat energiebedrijven de meterstanden automatisch aflezen, dat de overheid rampen voorkomt en dat er vooral snel en adequaat wordt gehandeld bij een calamiteit. Bedrijven en organisaties staan daardoor onder hoge druk van klanten en concurrenten in binnen- en buitenland.

Innovatie moet echter komen van mensen met een traditioneel technische achtergrond, een traditionele marketingachtergrond of een traditioneel bedrijfskundige achtergrond. De technici zijn prima in staat om technische innovaties te bewerkstelligen, maar kunnen ze de bedrijfswaarde van innovaties schatten? Bedrijfskundigen en marketeers zijn daartoe vaak beter in staat, maar hebben zij voldoende oog en gevoel voor nieuwe technologieën?

Wat eigenlijk nodig is, is innovatiekracht. Alleen dan kunnen bedrijven overleven en succesvol zijn. De top heeft dat vaak goed op het netvlies, maar hoe zit het met de managementlagen eronder? Juist die laag is immers verantwoordelijk voor de realisatie. Juist daar vereist snelle innovatie een continue interactie tussen techniek, bedrijfskunde en marketing. De traditionele kloof tussen technici en bedrijfskundigen zal dus geslecht moeten worden. Entrepreneurship bij midcareer managers en professionals is daarbij een sleutelwoord. Het is exact die groep die op zoek is naar een versterking van kennis en kunde door middel van MBA’s en MBA-achtige opleidingen. Maar voldoet het aanbod?

Als we naar het aanbod van MBA-opleidingen kijken, zien we veel generieke programma’s die veelal gebouwd zijn rond de onderwerpen marketing, financiën, operations en HRM. Nog veel instituten, gelukkig niet alle, richten het onderwijs traditioneel in met bedrijfscases over productieprocessen en voorbeelden uit de consumentenmarketing. En dat terwijl de meeste ondernemingen juist opereren in een B2B-situatie! Als afgestudeerde MBA’er heb je daar niet veel aan. Veel belangrijker is het toepassen van die kennis. Als er een innovatieve rol van je verwacht wordt, hoe speel je dat dan klaar? Bij de Action Learning MBA’s gaat dat beter, maar de mate van innovatie is afhankelijk van de individuele deelnemer.

Opleiden over het managementproces rond innovatie is belangrijk, maar levert niet de innovatiekracht zelf. Hiervoor is een combinatie van bedrijfskundige kennis, marktinzicht en overzicht van de technologische trends nodig. En juist die combinatie wordt weinig aangeboden, zelfs bij branche- of beroepspecifieke MBA’s ontbreken de technologische trends.

De Nederlandse technische universiteiten, Delft, Eindhoven en Enschede, bieden een ander aanbod. Eindhovense programma’s zijn vaak sterk technisch en Enschede legt in veel gevallen de nadruk op technische bedrijfskunde en innovatieprocessen. De TU Delft komt met zijn masterprogramma’s dichter bij de combinatie. Onder de noemer ‘Closing the gap between technology and business’ hebben de Delftse curricula een sterke bedrijfskunde component en ze zijn gericht op het toepassen van nieuwe technologie. Van deelnemers wordt geëist dat ze technologische trends beoordelen op hun toepasbaarheid en winstgevendheid; bij marktontwikkelingen wordt gevraagd een antwoord te formuleren vanuit de techniek.

Bij het kiezen van een MBA of executive masteropleiding zou men minder uit moeten gaan van historische gegevens, zoals ranglijsten, alumni meningen, maar juist de blik op de toekomst moeten richten: Welke eisen stelt de maatschappij aan een manager of professional? Hoe kan ik innovatie gebruiken om de concurrentiepositie te verstevigen? Hoe kunnen we blijven inspelen op de steeds hogere eisen van de markt? Hoe versterk ik mijn innovatiekracht.

Guus de Mari MBA
Guus de Mari is senior projectmanager bij Delft TopTech en heeft een eigen adviesbureau. In zijn loopbaan heeft hij vele bedrijfsopleidingen ontwikkeld, vooral in de ICT-sector. Sleutelwoorden bij het ontwerpen van een opleiding zijn voor hem: directe toepasbaarheid, ontwikkelen van (innovatie)kracht, combineren van eigen en omgevingsfactoren.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Scholing en werk