De crisis heeft de mensen aan het denken gezet. Je hoort in het bedrijfsleven duidelijk andere taal dan een paar jaar geleden. Bij managementdenkers, maar ook in de interviews die ik op dit ogenblik met CEO’s afneem. (Zie in Jongebazen.nl de rubriek ‘Mini-interviews’.
Centrale thema’s die terugkeren in de gesprekken, zijn de fatsoensnormen en de maatschappelijke verantwoordelijkheid van bedrijven. Men is kennelijk zo geschrokken van het graaikapitalisme van de afgelopen jaren, dat men het Amerikaanse korte termijn denken (snel resultaat) niet meer zo warm omarmt als in de periode 1989-2008. De periode na de val van de Berlijnse Muur.
Je zou kunnen spreken van een nieuwe economische ethiek. Hoewel veel bedrijven natuurlijk doen wat ze altijd al deden (produceren) hoor je hun leiders praten over schonere technologie, de onrechtvaardige verschillen tussen rijk en arm, een menselijker leiderschapstijl en een waardiger gebruik van onze hulpbronnen.
In de politiek begint, hieraan parallel, de eerste kritiek los te komen op de omgangsvormen. Men maakt elkaar te gemakkelijk voor rotte vis uit. Oude politici wijzen op het belang van krachtig debatteren, maar vinden het allemaal wat te respectloos tegenwoordig.
Leiderschap moet weer duidelijk en faciliterend zijn. Je doet het met je team. Het solistisch leiderschap, dat de weg vrijmaakte voor hoge bonussen, is uit de tijd. Je moet als leider je bedrijf als een community beschouwen. En aan een relatie werken met je medewerkers. Fatsoenlijk en effectief leiderschap, daar gaat het om in deze tijd.
Laten we hopen dat al deze breed beleden idealen blijven wanneer de economie zich weer herstelt. Als hij zich herstelt. Want het zou wel eens zo kunnen zijn dat we moeten leren leven met minder. AON-topvrouw Marguerite Soeteman stelt in het interview dat onlangs op Jonge Bazen werd gepubliceerd, dat de vijf naoorlogse generaties het altijd beter hebben gekregen. En dat er nu een generatie opgroeit die straks met minder zal toe moeten.
Misschien is dat wel zo. Maar of het nu wel of niet zo is, laten we de waarden die nu beleden worden, proberen vast te houden. Het leven is meer dan consumeren en graaien. Er valt ontzettend veel in te ontdekken en te genieten. In welke community dan ook.
Verbeter je persoonlijke effectiviteit, scherp je managementvaardigheden en houd je vakkennis actueel
Neem een Pro-abonnement
Upgrade nu voor €200 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>