De meesten onder ons starten hun loopbaan met veel motivatie en leergierigheid. Werken betekent ook nu en dan teleurstellingen incasseren. Dat hoort erbij maar het is bijzonder ontmoedigend om voortdurend met slecht management van doen te hebben.
Reinder van der Schaaf, Algemeen Directeur Cubiks Nederland, verklaart hierover: "Slechte managers kunnen desastreuze vernielingen binnen organisaties aanrichten. Ze kunnen problemen veroorzaken ver buiten hun eigen werkterrein." "Je kan er niet zonder meer vanuit gaan dat mensen over management capaciteiten beschikken wanneer je dit van mensen verlangt. Zonder het nodige talent, training of begeleiding kunnen niet effectieve managers een negatieve invloed hebben op zowel de motivatie van medewerkers, de team-moraal en uiteindelijk op de gehele organisatie."
"Werkgevers kunnen het zich gewoon niet permitteren te gokken bij het aannemen van managers. Ze moeten genoeg tijd investeren in het meten van de geschiktheid van de kandidaat voordat een selectiebeslissing genomen kan worden. Men kan simpel weg niet alleen vertrouwen op instinct en ervaring."
Een goede manager zal teleurstellingen herkennen en pakt dit signaal op. Door zijn of haar (h)erkenning, voelen we ons gesteund. Hij of zij leert ons omgaan met tegenslag en hierdoor blijven we gemotiveerd. We blijven niet alleen langer behouden voor de functie, maar we gaan onze baas ook meer vertrouwen geven. En effectief leiding geven valt of staat nu eenmaal met het vertrouwen dat we onze managers schenken.
De 10 rituelen van slecht management zijn:
- De slechte manager heeft het altijd over de rotzooi van de voorganger
- De slechte manager is altijd druk
- De slechte manager beheerst het budgetspel tot in de puntjes
- De slechte manager stuurt alleen op afstand
- De slechte manager geeft altijd een ander de schuld
- De slechte manager maakt dikke imponerende plannen
- De slechte manager communiceert veel maar zegt niets
- De slechte manager heeft alleen oog voor de aandeelhouder
- De slechte manager is een Machiavellist
- De slechte manager heeft voor elke drie jaar een exitstrategie
Het gaat mis...., waar?
Heel veel is te herleiden tot effectieve communicatie. En hoewel daar al duizenden boeken over zijn geschreven, blijkt dat voor de meesten onder ons een bijzonder moeilijk spel. Voor managers zijn goede sociale vaardigheden van levensbelang om duurzaam succesvol te kunnen opereren. Luistervaardig, integer handelen, kwetsbaar opstellen zijn een aantal van deze vaardigheden. Ongeacht de situatie zullen de beste people managers inzien dat het regelmatig geven van feedback de belangrijkste bijdrage levert aan het behouden van personeel en dat zij hieraan tijd en aandacht zullen moeten besteden.
Meer informatie over Leiding ontvangen. Omgaan met je baas.
De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (Bronnen: ManagerNet uit '10 Rituelen van slecht management' van Dr. André de Waal MBA van het Center for Organizational Performance en MensCentraal)
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
De slechte manager gaat ervan uit dat zijn/haar mensen voor hem/haar werken ipv dat hij/zij er is om hen het werken optimaal te faciliteren.
Jan Paul Lottering
move2win
1) is helder in verwachtingen van mensen en teams als geheel
2) creert ruimte voor talent van mensen en gunt hen de eer van hun werk
3) geeft tijdig feedback met concrete voorbeelden
4) moedigt aan problemen te melden: "wat kan ik doen om je te helpen?"
5) is een voorbeeld voor anderen: walk the talk
6) straalt rust, zelfvertrouwen uit en blijft oplossingsgericht
7) neemt snel en effectief actie op echte wanprestaties
8) is fair en dus geloofwaardig
9) praat over waar de organisatie naartoe gaat
10) houdt stil en onder de pet, datgene wat alleen maar onrust geeft
Ik heb ooit een professor gehad die ik eigenlijk amper kende. Die heeft nadat ik afgestudeerd was 10 jaar lang rondgelopen en geclaimd dat ie me heel goed kende, alles van me wist, heel bezorgd over me was en me zo graag wilde helpen. Dat heeft ie niet naar mij geroepen, want tja, ik kende hem amper. Maar bij iedere werkgever die ik kreeg kwam ie aanzetten onder het mom van :
"jullie hebben een zeer getalenteerde vrouw binnengehaald, maar ze heeft wel wat problemen [not!]. Nu spreek ik haar erg vaak [not!] en ze stort bij mij altijd haar hart uit [not!]. ik wil best regelmatig met jullie delen wat zoal haar zorgen zijn, maar dan moet je me wel beloven dat je haar niet laat weten dat ik jullie alles doorvertel" [en iedere manager belooft dat dan, want wil wel graag de juicy details van de jonge veelbelovende hardwerkende medewerkster].
De man is er jaren mee doorgegaan. Totdat iemand me vertelde dat iedereeen dacht dat ik met die professor samenwerkte! Was allemaal niets van waar. En toen keek de hele club geschrokken op. Huh? Kent ze hem amper? Maar bij alle bedrijven waar ik gewerkt heb, is ie wel met dit verhaal binnen gekomen. Viezer dan vies, en hij bouwt zijn carriere op dit soort toestanden. Ondertussen zit ie wel in een bestuur van een zeer groot pensioenfonds. Weet je gelijk of je kan vertrouwen op de pensioenenclubs.