Channels

Werken voor een baas die niet inspireert of geen respect weet op te brengen, is voor werknemers de belangrijkste reden om van baan te wisselen. In een leidinggevende rol gaat het niet meer om de leidinggevende, maar om de mensen die leiding ontvangen en de organisatie. Een leider moet dienend zijn, … Voor een wijs, evenwichtig en integer leider willen mensen werken, niet voor een eikel of bruut. Maar de praktijk is vaak anders,…

‘The conventional definition of management is getting work done through people, but real management is developing people through work.

De optelsom van slecht management

  • Allereerst de persoonlijkheid van de manager, die trekken vertoont van bijvoorbeeld arrogantie, emotionele kilte, wisselvalligheid, afstandelijkheid, gebrek aan vertrouwen, of passieve weerstand.
  • Behalve zijn eigen karakter gaat het bij fout management ook om de houding van de medewerkers. Zijn deze naief of slaafs dan kan de manager ongestoord zijn gang gaan. Nog kwalijker zijn de volgers die door hielenlikkerij enkel hun eigen belang willen dienen door het spelletje van de manager mee te spelen.
  • Als er voorts binnen een bedrijf een slechte regelgeving is, krijgt de manager alle vrijheid om een bedrijf naar de knoppen te helpen.
  • Slechte bazen ontlopen hun verantwoordelijkheid en zie je zelden of nooit op de werkvloer.

‘Communication is the real work of leadership.’

Lees ook:

Valse start
Een eenrichtingsverkeer in de communicatie bewijst dat je te maken hebt met een slecht leider. Het ontlopen van dialoog is een doel op zich geworden. De slechte manager is veel te bang dat het personeel in de gaten krijgt dat hij niets van het lopende werk weet, of dat hij huiverig blijkt om een besluit ten aanzien van de werkuitvoering te nemen. Immers, slechte bazen zitten vaak achter een dikke deur en houden zich niet bezig met wat er op de werkvloer gebeurt.

Ook tegenspraak en uitwisseling van ideeen kan de slechte manager niet gebruiken omdat hij opziet tegen de invoering van nieuwigheden waar hij niet zelf zijn stempel op gezet heeft. Zo hebben medewerkers geen enkele invloed op de gang van zaken die te maken hebben met de richting en de uitvoering van bedrijfsprocessen. En dat terwijl een prettige communicatie tussen baas en werknemers de mensen juist enthousiast aan het werk kan zetten. Het ironische aan deze ‘one way communication’ is dat dit type managers juist zweert bij een goede communicatie. Heb je een probleem, dan moet je dit vooral ‘doorcommuniceren’.

‘Good management is the art of making problems so interesting and their solutions so constructive that everyone wants to get to work and deal with them.’

Ook de onaangepaste baas zet kwaad bloed. In het kader van ‘alles moet kunnen’, ontwikkelt deze baas een werkomgeving waar geen grenzen zijn, zoals tussen werk- en privéleven. Kwetsende opmerkingen kunnen op zo’n manier lachend worden onthaald en geaccepteerd zijn. Communicatie met deze baas gaat het beste met de klassieke ‘Ik vind, voel, denk’ zinnen.

Zondebok

Veel slechte managers maken van het beleid van een bedrijf een regelrechte bende, zonder dat iemand het in de gaten heeft. Hoe matig of beroerd het ook gaat binnen een bedrijf, de slechte leider weet ook altijd een zondebok te vinden. En de kredietscrisis is een kapstok waar werkelijk vrijwel elk intern probleem aan opgehangen kan worden. Is het niet de crisis, dan wijst de slechte manager wel wat anders aan. Bijvoorbeeld iemand anders in het managementteam, iemand waar toch al aan getwijfeld wordt.

‘From the errors of others, a wise man corrects his own.’

Andere, ook falende managers, zullen dit beamen om zo hun eigen mislukken te verbloemen. In geval van nood weet de slechte manager ook nog eens rapportages in twijfel te trekken. Een leider die zijn vak niet verstaat geeft aan alles en iedereen de schuld, behalve aan zichzelf. En hij droomt ervan dat de economische crisis nog eventjes doorgaat… De werknemer die er doorheen prikt is de man of vrouw waar de manager met een grote boog omheen loopt.

‘A good manager is a man who isn’t worried about his own career but rather the careers of those who work for him.’

De prestaties van het team zijn ondergemiddeld. Vroeg of laat betaal iemand hiervoor de prijs, want slecht management tast uiteindelijk de volledige organisatie aan. Wanneer de baas begint te denken dat jij het probleem bent, zal hij veeleisender worden en je het leven moeilijk maken om te zien hoe je daarop reageert. Wanneer dat gebeurt, wees dan op je hoede. Wanneer je traditionele werkvrienden (medemanagers) afstand nemen, ben je loslopend wild.

‘Every exit is an entrance somewhere else.’

Slechte managers hanteren vaak een exit-strategie. Ze zorgen ervoor dat ze om de zoveel tijd opties hebben om op te stappen. Zo redden ze zichzelf van een in het oog lopende afgang. Om dit voor elkaar te krijgen vullen ze een groot deel van hun tijd aan netwerken en vriendjespolitiek. En veel netwerken, telefoneren en contacten onderhouden komt altijd interessant over. Zo kan de slechte directeur ongestoord zijn gang gaan, tot zijn houdbaarheidsdatum is verstreken. Tegen die tijd doet hij een beroep op een van zijn ‘exits’ en verdwijnt – soms via de achterdeur van het zinkende schip – naar elders.

Zie ook: De donkere kant van leiderschap in onze kennisbank bij het onderwerp Leiderschap.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in andere media. In elk bericht vermelden wij de oorspronkelijke bronnen. Bron: Zakelijk.Info.Nu

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x