Hoe maakt u credit management strategisch?

Columns

Geld. Voor veel bedrijven is het één van de belangrijkste redenen om te bestaan, naast natuurlijk dat zij hun producten en diensten graag aanbieden aan mensen die hier gebruik van willen maken. Zonder geld hebben bedrijven het lastig. Er is namelijk een positief saldo op de rekening-courant nodig om het bedrijf te laten groeien. Meer geld betekent namelijk meer investeringen in getalenteerd personeel, nieuwe technologieën, innovatie, marketing en het uitbreiden van het aanbod.

In de perfecte wereld is er geen enkel probleem om geld binnen te krijgen. Een klant heeft interesse in uw product of in uw dienst. Uw bedrijf zorgt ervoor dat de klant datgene krijgt wat hij graag wil hebben. Vervolgens betaalt de klant netjes de factuur en u gebruikt het ontvangen geld weer om werknemers te betalen, benodigdheden aan te schaffen of om te investeren.

Helaas gaat het in de echte wereld meestal niet zo. Het probleem is namelijk dat klanten het gedeelte rond het betalen van de factuur niet leuk vinden. Soms is het ontzettend lastig om klanten te laten betalen voor dat wat u heeft geleverd. Dit is het moment dat credit management om de hoek komt kijken. Credit management is een essentieel onderdeel van het order-to-cash proces. Zonder dit wordt order-to-cash, order-to-nothing en dat kan rampzalig zijn voor een bedrijf. Wanneer er is besloten om credit management meer strategisch in te zetten, groeit het bedrijf en boekt het meer succes. Dit betekent echter wel dat credit management heel goed georganiseerd moet worden. Het is namelijk niet zomaar een functie binnen het bedrijf, maar meer een strategie.

In deze bijdrage geef ik een aantal handvatten om credit management op strategisch niveau te benaderen.

1. Ga op zoek naar nieuwe inzichten
We horen heel vaak dat strategisch denken ontzettend waardevol is, maar wat betekent het eigenlijk? Strategisch denken is een vakterm geworden waar managers maar al te graag iets over roepen. Echter, weet zelden iemand wat het inhoudt. Belangrijk is om eerst de definitie helder te hebben. Voor de strategie van een bedrijf is het van belang dat stakeholders het bedrijfsleven en de industrie voortdurend in de gaten houden en nieuwe inzichten toepassen op de werkvloer. Het doel van deze nieuwe inzichten is om het bedrijf op een waardevolle manier in de markt te positioneren en hier concurrentievoordeel uit te halen. Op deze manier denkt u strategisch.

Strategisch denken doet u zowel voor als tijdens het plannen van een project. Of het nu gaat om een nieuw product of om de verbetering van de functie van credit management, het is noodzakelijk om dagelijks slimme beslissingen te nemen.

2. Bouw klantrelaties op
Slimme bedrijfsstrategieën richten zich op het opbouwen van langdurige klantrelaties. Klanten kunnen veel energie kosten, denk aan naamsbekendheid genereren, vertrouwen winnen en ze overtuigen van uw product of dienst. Maar wanneer de klanten eenmaal gelukkig zijn, is het veel eenvoudiger om ze te behouden en hen uw bedrijf te laten aanbevelen. Contact blijven zoeken met klanten om ervoor te zorgen dat zij aan hun betalingsplicht voldoen lijkt niet de beste manier om ze te binden, maar als het credit management goed is ingericht, kan het juist een geweldige manier zijn om relaties op te bouwen.

3. Leer van klachten
Hoe hard u ook probeert uitstekende producten en diensten te leveren, klachten komen er altijd. Hoewel klachten verre van ideaal zijn, zijn ze wel erg nuttig. Zie klachten daarom ook als kansen om uw bedrijf vanuit een ander perspectief te zien en om verbeteringen aan te brengen. Daarnaast is een klacht een perfecte manier om de klantrelatie te verbeteren. Klagende klanten willen namelijk graag gehoord en geholpen worden. Wanneer dit is gebeurd, levert dat juist hele positieve reacties op. Zelfs als klanten in eerste instantie erg ongelukkig waren. Klachten kunnen dus erg waardevol zijn voor de groei van het bedrijf.

Maar wat hebben klachten te maken met credit management? Het blijkt dat klanten graag klagen tegen mensen die geld van hen proberen te krijgen. Klanten zijn geneigd om de betaling te vertragen door te gaan klagen. Credit managers zijn daarom vaak sceptisch over de binnengekomen klachten. Toch is het belangrijk en productiever om de klachten serieus te nemen, ze netjes af te handelen en uiteindelijk geld te ontvangen van een gelukkige klant die hoogstwaarschijnlijk in de toekomst terugkomt.

Door de functie van credit management in uw organisatie te verbeteren, zorgt u voor minder uitstaande saldi en meer kapitaal om te investeren in de organisatie. Kortom, er blijft meer tijd en geld over voor de dingen die belangrijk zijn: plezier maken, ondernemen en natuurlijk meer geld verdienen.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Financieel management