Channels

De energiemarkt is volop in beweging; Nederland maakt een transitie naar duurzame energievoorziening. Dit is te zien in zowel consumentengedrag als de productie van energie. Huishoudens en boeren waren voorheen de grootste energieverbruikers; nu pakken zij steeds meer de rol van energieverwekker en zelfs –leverancier. Denk aan de inzet van zonnepanelen en afvalverwerking. Ook vindt driekwart van de consumenten het belangrijk dat bedrijven een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij, het milieu en het welzijn van mensen (Dossier Duurzaam, 2017). Innovaties zoals Toon, de slimme thermostaat van Eneco, en LED-verlichting – denk aan de Philips Hue – zijn niet voor niets ongekend populair.

Deze ontwikkelingen zetten het bedrijfsmodel van energiemaatschappijen onder druk.

De consument heeft de touwtjes in handen. De organisatie moet aan zijn wensen én eisen voldoen: duurzame energie en minder verbruik. De oplossing hiervoor ligt in nieuwe technologieën. In deze blog neem ik je mee in deze ontwikkelingen en laat ik zien hoe organisaties hierop in kunnen spelen.

Het energielandschap verandert

Volgens Wiebes, minister van Economische Zaken en Klimaat, worden vele wetten op het gebied van energieopwekking de komende jaren gewijzigd en komen er nieuwe wetten bij. Het Rijk neemt op dit moment al maatregelen en heeft als doel om in 2050 volledig energieneutraal zijn. Nieuwe windparken in de Noordzee en een verbod op cv-ketels zijn stappen in de goede richting. Dit heeft implicaties voor het bedrijfsleven, maar als de mindset verandert biedt dit legio voordelen. Duurzame energie, zoals zon en wind, moet kunnen worden opgeslagen, waarna het kan worden ingezet voor de duurzame productie van elektriciteit door nieuwe centrales. Een duurzame ontwikkeling en een grote kans voor energiemaatschappijen.

Lees ook:

Energiek veranderen

Een interessant voorbeeld is AES Kilroot Power. Deze organisatie houdt zich bezig met de opslag van hernieuwbare energie door middel van een 10 megawatt lithium-ionaccu, om zo het fluctuerend elektriciteitsaanbod op te vangen. Een tweede voorbeeld is XL Technology, die een duurzaam alternatief voor fracking zocht. De technologie die zij hebben ontwikkeld voor winning van schaliegas en –olie zorgt ervoor dat er meerdere gaten tegelijk worden geboord, waardoor het proces efficiënter wordt. Bovendien worden en geen schadelijke chemicaliën gebruikt; ook een win voor het milieu!

Duurzaamheid steeds belangrijker voor de consument

Consumenten zijn voorloper op het gebied van duurzame energie en verwachten efficiëntie in het gebruik. Technologie stuurt deze ontwikkeling, bijvoorbeeld te zien aan de opkomst van Smart Homes – huizen die door middel van IoT comfort, veiligheid, energiezuinigheid en gemak bieden aan de bewoners. De mate van duurzaamheid wordt steeds belangrijker, vooral bij aanschaf van auto’s, energie en luchtvaart, maar doet de vraag naar elektriciteit stijgen. Het is aan de energiemaatschappij om te bepalen hoe zij inspringen op deze verschuiving. Wel is te stellen dat gevestigde organisaties in deze branche kunnen leren van innovatieve startups.

Energiemaatschappij, innoveer!

Door innovatiemogelijkheden te benutten komt de energiemaatschappij dichter bij de consument te staan. SolarLayer, een Britse startup, ontwikkelde kristallen die in verf of asfalt kunnen worden verwerkt. Deze kristallen maken van iedere wand, straat en ieder object een energieverwekker in de vorm van een zonnepaneel. Ook de optie om zonnecellen in ramen op te nemen is onderzocht, namelijk door Nyak technology. Deze techniek zou de kosten voor zonnestroom enorm reduceren, volgens Britse onderzoekers. In Nederland werkt TU Delft aan een soortgelijk initiatief. Het is voor gevestigde maatschappijen in deze sector wijsheid om met dit soort innovaties en initiatieven aan de slag te gaan; dat is namelijk waar de consument naar op zoek is.

De trend is om ‘groen’ te zijn, en deze zal alleen maar verder versnellen. De ontwikkeling van nieuwe oplossingen en systemen vragen IT-specialisten die innovatieprojecten succesvol uit de grond kunnen stampen. De IT-afdeling moet meebewegen in de innovatieve dynamiek op het gebied van development en business intelligence. Bovendien moet de IT’er willen bijdragen aan een sustainable toekomst. Dát is de juiste mindset om de veranderingen waar te maken. En inspelen op deze veranderingen verzekert bestaansrecht van energiemaatschappijen voor de toekomst.

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x