Channels
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

In vooral Amerikaanse literatuur over gedragsverandering (behavioristisch, zie ook “nudging”) wordt erop gewezen dat feedback niet alleen positief moet zijn, maar ook onmiddellijk op het gedrag moet volgen én zeker moet zijn. Dat zijn 3 wezenlijke voorwaarden. Uw voorbeeld van de vuurwerkschade in Wijk bij Duurstede is in die zin geen erg goed voorbeeld omdat hier de “beloning” pas veel later op het gedrag volgt !
Daarnaast geldt dat de leercycli van medewerkers en bazen vaak contra-productief samenhangen, zoals uit uw voorbeeld blijkt: straffen is een ondeugd die gemakkelijk inslijpt bij bazen omdat het hun onmiddellijk een concrete succeservaring oplevert, als de medewerker gelijk bijdraait (althans deze keer). Maar de medewerker leert weinig of niets. Ik heb als consultant deze materie vaker geïntroduceerd maar daarmee weinig succes gehad, omdat mensen zichzelf en anderen vooral als rationele, welbewuste en verstandige denkers zien. Dat mensen voor een groot deel geconditioneerde “automaten” zijn, is kennelijk een heel onaantrekkelijk idee. Soms, als het goed uitkomt, wordt dit gegeven wel aangehaald, zoals recent in de discussie over verslaving aan roken (mevrouw. Benedicte Ficq) illustreert.

x

Inloggen op ManagementSite.nl

Wachtwoord vergeten?

Heeft u nog geen account?

Word gratis lid
x

Inloggen

of