Channels

Organisaties beschikken over meer data dan ooit. Deze data kunnen ook worden ingezet om de werknemerstevredenheid te vergroten. Dankzij de technologie is toezicht en inzicht in data makkelijk. Met deze kennis kunnen werkgevers hun personeel het maatwerk bieden dat een prettige werkomgeving voor ze maakt. Zoals altijd is voorzichtigheid geboden bij het gebruik van data om het ‘big brother gevoel’ te voorkomen. Daarom deel ik vijf principes die van belang zijn bij de inzet van data voor werknemerstevredenheid.

Tevreden medewerkers zijn productiever

Investeren in werknemerstevredenheid is niet vreemd. Wereldwijd gaan er miljarden in om. Uit onderzoek blijkt dan ook dat werknemers 66 procent productiever zijn in organisaties die speciale programma’s voor de tevredenheid van hun medewerkers hebben. Ook is het ziekteverzuim lager. Toch is een kanttekening op zijn plaats. Tevredenheidsprogramma’s mogen namelijk niet als quick-win worden ingezet. Met die instelling ligt teleurstelling van de medewerkers op de loer.

In een effectief programma biedt technologie totaal nieuwe manieren om de tevredenheid en productiviteit van medewerkers (nog verder) te vergroten.

Vijf principes bij de inzet van data voor werknemerstevredenheid

Begin met meten

‘Meten is weten’ en dat geldt ook voor medewerkerstevredenheid. Zonder inzicht in de voldoening en het gedrag van medewerkers is het niet mogelijk om (goede!) op maat gemaakte aanbevelingen te doen.

Denk aan een analyse van het gebruik van secundaire arbeidsvoorwaarden: dit geeft werkgevers inzicht in wat door het personeel op prijs wordt gesteld, zonder opdringerig te zijn.

Zet tools in voor een concreet doel

Organisaties verzamelen inmiddels eindeloos veel data. En via tevredenheidsprogramma’s komt daar nog een schat aan informatie bij. Maak die (extra) data-verzameling daarom concreet en stel een doel vast.

Een voorbeeld. Er zijn organisaties waarin medewerkers activity-trackers dragen. Hierdoor krijgen werkgevers inzicht in hoe lang hun medewerkers zitten, typen, lopen en praten. Maar zij zelf ook! En dat kan bijdragen aan de gezondheidsperceptie (‘Ik heb al drie uur gezeten, ik ga maar even een rondje lopen’).

In dit voorbeeld worden digitale tools en technologie ingezet om het welzijn van het personeel te vergroten. Inzicht in de data heeft directe gevolgen voor het verzuim, de alertheid van collega’s en de algehele bedrijfsdynamiek.

Maak het leuk

Spelletjes drijven mensen. Denk aan het invullen van extra gegevens in een profiel in ruil voor een ‘badge’. Dit principe heet gamification en het wordt in allerlei bedrijfstakken en -processes toegepast. En het werkt ook zeker om de werknemerstevredenheid te vergroten. Het toevoegen van een spelelement houdt mensen enthousiast, betrokken en scherp. En dat is dan weer goed voor de productiviteit, zo blijkt uit onderzoek.

Een prettige werkplek

Op een fijne werkplek werk je prettiger en beter. Dit wordt ook onderstreept door onderzoek. Werkplekken met veel groen, open ruimtes en pauzes van het scherm doen ons goed. Technologie kan ook bijdragen aan een prettige werkplek. Een simpele stap is het instellen van een alerts voor het beperken van schermtijd. Maar technologie gaat natuurlijk veel verder dan dat, mede dankzij kunstmatige intelligentie. Denk eens aan van kleur veranderende verlichting of aromatische systemen om de werkplek aangenamer te maken.

Communiceer!

Zoals in zo veel relaties, valt of staat de relatie met werknemers ook door communicatie. Werkgevers zijn vaak de slechtsten niet en organiseren initiatieven om de werknemerstevredenheid te vergroten. Het probleem zit ‘m in de bekendheid ervan. Medewerkers weten simpelweg niet van het bestaan van de services. Zonde! Maak daarom gebruik van de mogelijkheden die de technologie biedt om de communicatie te starten en op gang te houden.

Zonder werknemers is een organisatie nergens en medewerkers moeten gekoesterd worden. Het is prachtig om te zien hoe technologie kan bijdragen aan de werknemerstevredenheid en de productiviteit op de werkvloer. Dankzij nieuwe mogelijkheden is aanpassen aan de wensen nu makkelijker dan ooit.

 

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

P.S., het fijne weet ik er echt niet van, dus ik hoor het graag van de deskundigen op deze site die van de hoed en de rand weten. Het is puur een hypothese van mij, maar wel een thema dat op deze site herhaaldelijk terugkomt, dus dit lijkt mij een goede aanleiding om het daar weer eens over te hebben met zijn allen. Wat namelijk wel eens gebeurt in een organisatie is dat men er langs de gewone weg van het uitpraten er niet uit komt, en dat dan langs de omweg van de ICT een ‘oplossing’ erdoor wordt gedrukt, c.q. via de achterdeur. Vandaar het gezegde: “ICT lost geen menselijke problemen op.” Zou dit ook (mede) het geval zijn bij wat nu speelt bij het UWV? Nogmaals, puur een speculatie van mij ter nadere toetsing aan de feiten. Dus ik hoor het graag van hen die weten waar hier de klepel hangt bij het UWV. Wordt ongetwijfeld vervolgd, groet, Guus

x
x