‘Never waste a good crisis’, is een bekende uitspraak van Winston Churchill. De Britse staatsman gaf hiermee aan, dat de Verenigde Naties haar bestaan te danken had aan een minder leuke periode, die aan de oprichting van het orgaan vooraf ging. Zonder de tweede wereldoorlog was het instituut er nooit geweest, aldus de Britse premier.

Tijdens een crisis worden we vaak vindingrijk, en zien we mogelijkheden die we anders laten liggen, Vooral tijdens oorlogen komen technische ontwikkelingen vaak in een stroomversnelling terecht. Daar refereerde Pieter Philippart in zijn column op de Coronakrant al aan. Zo werd tijdens de eerste wereldoorlog, voor het eerst door Amerikanen van luchtverkeersleiding gebruik gemaakt. Ook tijdens de tweede wereldoorlog werden belangrijke innovaties op grote schaal toegepast, waar we nu nog steeds van profiteren. Denk bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van rakettechnologie door de Duitsers. Zonder deze kennis was er nooit een mens naar de maan gegaan. Charles Lindbergh stak in 1927 de Atlantische oceaan over. Bij aankomst in Frankrijk had hij bijna 34 uur in zijn propellervliegtuig gezeten. Tegenwoordig doen we daar nog geen 8 uur over. Mede dankzij de toepassing van de straalmotor, die tijdens de tweede wereldoorlog werd ontwikkeld.

Het woord ‘crisis’ is oorspronkelijk afkomstig uit de Griekse taal en betekent letterlijk een tweesprong in de weg. Eén afslag leidt naar een verbetering, en de andere zorgt ervoor dat de omstandigheden slechter worden. In de geneeskunde is crisis een keerpunt, waarbij de patiënt achteruit gaat en uiteindelijk sterft, of beter wordt en in leven blijft. Dus iedere crisissituatie heeft altijd twee kanten. Ook het Chinese karakter voor crisis bestaat uit twee delen: het linker deel betekent gevaar, en het rechter symbool staat voor de kansen en mogelijkheden.

Lees ook:

De winnaars van de Nederlandse Corona-Hackathon: Hack the Crisis

Vooral ondernemers gaan gebukt onder de huidige corona-crisis, en zien steeds meer gevaren op zich afkomen. Het water staat ze tot aan de lippen, en steunmaatregelen van de overheid, zijn in hun ogen lang niet afdoende om te overleven. De meeste zien het somber in, en dreigen in de rode cijfers terecht te komen, of zelfs failliet te gaan. Zelfs de held van menig ondernemer ziet er geen gat meer in, en dreigt het loodje te leggen. Daarom heeft de Britse zakenman Richard Branson onlangs een diepe knieval gemaakt. Hij heeft zowel bij de Engelse, als Australische regering aangeklopt voor overheidssteun. De auteur van ‘Screw It, Let’s Do It’, zag kennelijk geen andere uitweg meer!

Gelukkig is niet alleen maar kommer en kwel, en weten sommige bedrijven zich bijzonder goed aan te passen. Met name een aantal Nederlandse bedrijven lopen hierbij voorop, die het roer flink hebben om gegooid.

Tegenwoordig gaan er bijvoorbeeld bij Auping in Deventer naast bedden, ook mondkapjes de deur uit. En bij de drankfabrikant Avandis hebben ze het productieproces ook aangepast. Naast jenever voor Lucas Bols, wordt er tegenwoordig ook handgel op alcoholische basis geproduceerd, dat gretig aftrek vindt in de zorg. Zelfs een Groningse ijsfabrikant maakt tegenwoordig een soortgelijk product, omdat de vraag naar ijs met 80 procent is afgenomen. En wat te denken van studenten aan de TU-Delft. Die hebben in een paar weken tijd een beademingsapparaat ontwikkeld, met alleen Nederlandse materialen, dat zo in productie kan worden genomen.

Ook programmamaakster Floortje Dessing weet in deze crisis de juiste afslag te maken, ondanks dat ze niet meer met het vliegtuig kan. Geen geklaag of sombere geluiden uit de mond van deze Nederlandse programmamaakster. Van de nood een deugd maken, daar draait het om, zonder je hand op te houden bij de overheid. Als er één onderneemster is die weet hoe je inventief te werk moet gaan, en je businessmodel moet aanpassen, dan is zij het wel.

In haar nieuwste programma ‘Floortje blijft hier’, neemt ze ons mee naar bijzondere inwoners, en unieke plekken in ons eigen land. Met dit programma laat ze zien, dat je hier prima reportages kunt maken, om de kijker van het begin tot het einde te boeien. Daar heb je helemaal geen vliegtuig voor nodig, om naar Verweggistan af te reizen. Want als Floortje bijvoorbeeld naar Bali zou gaan, heeft dat een grote impact op het milieu. Van de brandstof die daarbij gebruikt wordt, zou ze vier jaar lang auto kunnen rijden. En bij terugkomst, zou zij 1.000 bomen moeten planten, om het klimaateffect van die reis te compenseren!

Verschillende ondernemers en bedrijven nemen al de juiste afslag, en weten kansen te verzilveren. Ze weten als geen ander creatief om te gaan met deze crisis. Maar hoe zit het met de inventiviteit van onze politici? Weten die de crisis wel voldoende naar hun hand te zetten? Worden straks al die werkloze vliegtuigen weer van stal gehaald? Gaan we weer op een veel te goedkope manier naar onze vakantiebestemming? Is straks een liter kerosine nog steeds meer dan de helft goedkoper, dan een liter benzine, en wordt er nog steeds geen btw en accijns over betaald? Of gaan we net als het corona-virus, een van de meest vervuilende en overlast gevende sectoren eens flink aanpakken? Zoals Peter de Waard in zijn column in de Volkskrant voorstelt.  Wellicht moet Frans Timmermans vliegen binnen Europa met onmiddellijke ingang gaan verbieden. Dat moet het nieuwe normaal voor reizen worden, en maakt elektrisch vliegen met de hoge snelheidstrein pas echt aantrekkelijk. Bovendien scheelt dat heel wat belastinggeld!

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

[…] Never waste a good crisis! >>Het Corona-virus definitief de lucht uit? Pak het reizigers-virus aan! […]

x
x