Communicatie is niet hip

Columns

We kennen de termen zo onderhand wel. We LEANEN, SCRUMMEN, AGILEN wat af en we doen er ook graag een portie ZELFSTURING bovenop. Dat is hartstikke mooi, want het idee achter deze termen is zeker toekomstwaardig. Maar al deze hypes zijn een kort leven beschoren als we niet teruggaan naar de minder hippe maar broodnodige vaardigheden die teams nodig hebben om zich een team te kunnen noemen. En dat begint met communicatie.

‘Ik voel me niet begrepen’

Dat is de meest geuitte grief die ik in mijn werk als bedrijfscoach tegenkom. Het is een uiting die mij steeds weer bevestigt hoe teams tekortschieten in hun onderlinge communicatie. Als het gaat over communicatie, dan willen we eigenlijk allemaal hetzelfde. We willen gehoord worden, we willen de ruimte krijgen om onze ideeën, mening en feedback te kunnen uiten. We willen zo graag dat er echt naar ons geluisterd wordt. En als dat niet gebeurt, dan voelen we ons al snel miskend, over het hoofd gezien of de mond gesnoerd. Het merendeel van de samenwerkingsproblemen en ongerief op de werkvloer vindt zijn oorsprong in het ‘niet begrepen voelen’. En dat kan al snel escaleren in conflicten die uitmonden in exit-trajecten.

Communiceren in de praktijk: eigen zendtijd claimen

Communiceren staat voor ons vaak gelijk aan praten; we zenden wat af met zijn allen. Een boodschap zenden is helemaal niet zo ingewikkeld. Maar een boodschap ontvangen, dat is hele andere koek, Daar zijn we helemaal niet goed in. Laag opgeleid of hoog opgeleid, het maakt niks uit. Want actief luisteren naar de ander, daarmee lever je je eigen zendtijd in. En dat doen we niet graag. We vinden het veel gemakkelijker om over en weer te ja maren en onze zendtijd te claimen, dan om oprecht te luisteren naar wat onze gesprekspartner ons eigenlijk te vertellen heeft. Het is dus helemaal niet zo gek dat de meest gehoorde klacht is dat we ons door de ander niet begrepen voelen. Vaak is het een voorbeeld van de pot verwijt de ketel: We voelen ons niet gehoord, omdat onze omgeving precies hetzelfde doet als wij zelf. Zenden.

Actief luisteren is een dankbare taak waar je veel voor terug krijgt

Actief luisteren is in essentie niet moeilijk. Maar je moet het wel doen. En daarvoor moet je even je eigen zendtijd opofferen. Je boodschap uitstellen. De ander ruimte geven om zijn verhaal te doen. En dat vinden we allemaal lastig, omdat we bang zijn dat onze eigen boodschap dan ondergesneeuwd raakt. Gek genoeg is dat niet het geval. Want als jij oprecht luistert naar jouw gesprekspartner, dan kweek je juist de bereidheid om ook naar jouw verhaal te luisteren. En daarmee win je tijd en energie. En je kweekt samenwerking met elkaar. Mensen vinden je gewoon al snel een fijne collega of leidinggevende als je de moeite neemt om te luisteren. Daar kun je dus best mee thuis komen.

Hippe methodieken slaan de plank mis zonder een goede basis.

AGILE, LEAN en SCRUM zijn de moeite waard om in te investeren. Maar begin bij het begin en creëer eerst het juiste fundament voor samenwerking. Om AGILE ook daadwerkelijk ‘lenig’ te laten zijn zal je altijd moeten investeren in een geölied team. En dat begint gewoon bij basale vaardigheden zoals leren luisteren, verbinding creëren, samen leren werken aan samenwerken. Als deze basis mist – en dat gebeurt helaas bedroevend vaak- dan kun je AGILE implementeren tot je blut bent en erbij neervalt. Al snel wordt AGILE dan niet meer dan een log en stram systeem dat met name frustratie en desillusie produceert.

Meer weten over communicatie verbeteren in je team? Begin eens met een Gereedschapsdoosje. Aan te vragen bij de auteur.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Daniel Put
Lid sinds 2019
Hoi Inge, ik ben het met je eens. Als de basis mist, zijn al die hippe methodieken (in mijn branche; big data, agile, leen six sigma, etc.) meer van hetzelfde. We zullen in dezelfde valkuilen trappen als we ons niet concentreren op de eenvoudige waarden die jij ook benadrukt in je stuk; betrokkenheid, openheid, eerlijkheid en bewustzijn. Dat! zijn de lange termijn drivers naar meer en mooier resultaat!
Leuk stuk!
Bob Goulooze
Lid sinds 2019
Ha, ha, ha, hippe methodieken. Lachen is gezond en na het lezen van dit artikel voel ik me weer een stuk gezonder. Lean, scrum, agile het zijn nieuwe namen voor oude ook al niet werkende methoden. Dus gewoon de spreekwoordelijke nieuwe wijn in oude zakken. Mooi voor de begeleidend consultant, maar niet voor de organisatie. Als je als organisatie stappen vooruit wil maken is het beter te focussen op het bevorderen van het geluk van het personeel. Gelukkig personeel levert de organisatie tot wel 30% rendementsverbetering. Daar hoef je echt niet voor langs te komen met de Agile, Scrum en Lean.

Uit een recente big data analyse, blijkt dat vrouwen in bedrijven meer geïnteresseerd zijn in het creëren van een prettige werkomgeving, waarin medewerkers optimaal gelukkig zijn, dan mannen. Vrouwen benutten dit onbewuste inzicht in organisaties goed. Waar mannen vaak direct focussen op de zakelijke component, richten vrouwen zich juist meer op de menselijke kant van het werk. Mensen voeren dat werk uit. Dus is het belangrijk dat het management primair focust op medewerkers. Door geluk bij medewerkers na te streven, raken zij meer betrokken bij werk en organisatie. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat gelukkige medewerkers zorgen voor een hogere productiviteit, meer innovatie, hogere verkoop, beter resultaat en klantbehoud, terwijl het ziekteverzuim afneemt. Gelukkige mensen presteren tot wel 30% beter.

Mannen kunnen zich vaak onvoldoende voorstelling maken van de manier om geluk binnen organisaties te bevorderen. Zij zien geluk niet als voorwaarde tot prestatieverbetering. Deze 20e eeuwse mentale instelling, zorgt ervoor dat het rendement van dergelijke organisaties minder is dan van bedrijven met gelukkige medewerkers. Omdat positiviteit valt aan te leren, bedacht geluksman Chiel van der Linden een methode om positief gedrag te stimuleren en zo positiviteit binnen organisaties te bevorderen. Hij zegt: “Als je succes en plezier snel deelt, vermenigvuldig je geluk. Daarom hebben wij een app ontwikkeld die
individuele geluksmomenten real time via de mobiele telefoon, deelt. De m/v-anager kan met het HappyWeWork-dashboard de positieve ontwikkelingen monitoren en met het team bespreken.” Ook mede-eigenaar Bert van Dam meent: “Omdat meten weten is, hebben wij ook HappyWe-score ontwikkeld. Hiermee zien wij hoeveel geluk is toegevoegd aan de wereld. Op dit moment zijn meer dan 10.000 geluksmomenten gedeeld. Bij verzekeraar AEGON heeft dit tastbare resultaten opgeleverd.

Organisatie-antropoloog drs B.G. Goulooze meent dat: “Vrouwen al millennia meer zijn gericht op het creëren van een gelukkig huishouden, waarbij zij het geluk van het individuen en het gezin voorop stellen. Mannen daarentegen zorgden voor voedsel van verre of voor geld. Eigenlijk kun je zeggen dat vrouwen zijn gericht op mensen en mannen op markten. Daarmee is ook het verschil in benadering van ‘geluk’ verklaard.”

Meer over Interne communicatie en samenwerking