De beoordelingen staan weer voor de deur, shit happens!

Columns

Je herkent het vast wel, de jaarlijkse beoordeling (voor sommigen helaas een veroordeling). Manager begint tijdens een 'functioneringsgesprek' met de volgende openingszin ‘’Tja, hoe gaan we dit aanvliegen?’’ en kijkt na enige tijd de medewerker indringend aan en zegt vervolgens ‘’Hoe vind jezelf dat het gaat?” Oeps, bij een dergelijke vraag is het een kwestie van oppassen geblazen en alert blijven. Mocht je nog twijfelen en hij zegt in hetzelfde gesprek ‘’Ik hoor wat je zegt", na voor de 3e keer op zijn patserige Breitling te hebben gekeken, dan is het nog een kwestie van een paar maanden voor je eruit vliegt.

De manager is hier duidelijk op zijn onderdaan uitgekeken. Zeker nadat hij ook nog eens doodleuk de opmerking maakte toen jij hem vroeg hoe het met het bevroren salaris zat? ‘’Meer salaris? Je hebt toch leuk werk?’’ Waarom hij niet gewoon zegt dat jij in zijn ogen niet goed functioneert laat zich raden……., vroeger (in the nineties, red.) heette zo'n functioneringsgesprek een beoordelingsgesprek en de afdeling Human Resource Management heette toen gewoon Personeelszaken, ook wel PZ genoemd.

Hier zaten veelal bekenden waar je zo even naar binnen stapte en die alles voor je konden regelen. Tegenwoordig is het ‘slechts’ een kwestie van bellen naar een centraal nummer of simpelweg ‘een call inschieten’…..zeg maar ‘PZ decentraal naar HRM centraal, maar dan met de helft minder aan personeel en minder kwaliteit! Met een beetje mazzel krijg je een collega uit het land aan de lijn en met een beetje pech een ‘doorgeschakelde collega’ uit Bangalore (India) of uit een ander lage-lonen-land. Met die mensen is uiteraard niets mis, doen hun stinkende best. Het feitelijke (verplaatste) probleem zit hem meer in het alsmaar blijven bezuinigen met als gevolg dat kwaliteit heeft plaats gemaakt voor kwantiteit. ‘’This is Yugandhar from Bangalore speaking, please can jou repeat it, R-E-P-E-A-T your problem sir, please?’’

Na jouw verhaal over het outsourcen te hebben gedaan zegt hij als klap op de vuurpijl ‘’Goed punt. Dat parkeren we even’’. Er wordt vervolgens met geen woord meer gerept waarom jij het afgelopen jaar nu opeens niet meer ‘bovengemiddeld’ scoort. Woorden als ‘zie dit als verbeterpunt’ gonzen door je hoofd en jij denkt alleen nog maar: zeg gewoon wat je wilt zeggen en draai er niet omheen. Helaas gaat hij (jouw manager, red.) dat dus niet doen.

Wat hij wel doet is jou zwijgend aanstaren en na bijna een minuut stilte, met een ietwat schijnheilige grijns en zonder met zijn ogen te knipperen: ‘’Ik kan niet het hele jaar door iedereen te vriend houden en mijn deur staat altijd voor iedereen open, dus ook voor jou”.

In een fractie van een seconde zie je van alles door je heen flitsen en denk je aan jouw jongensdromen, die je nu misschien eindelijk wel in vervulling kan laten gaan. Mits uiteraard de vergoeding het opstarten van een dergelijke droom mogelijk maakt.

Wat zullen ze je gaan meegeven of zal het niet zo’n vaart gaan lopen?

Na een beetje van de schrik te zijn bekomen zet jij je pokerface weer op en zegt stoïcijns: ‘’Als jullie van mij af willen, dan hoor ik wel wat jullie mij hebben te bieden of vechten we dit bij de rechter uit? ”

Waarop hij reageert ‘’Dat zijn details en dat moeten we niet willen, maar ik moet nu gaan want ik zit de laatste tijd nooit meer om half zes aan tafel.’’

Oeps, shit happens……

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

R.R. Visser
Lid sinds 2019
Waarom angst voor beoordelingen? Dat kan naar mijn mening alleen maar ontstaan als er vooraf niet aan diverse voorwaarden is voldaan. Een van die voorwaarden is dat de medewerker bij aantreden op de functie een correct opgestelde functiebeschrijving heeft gekregen. Dat is immers de leidraad en het sturingsmechanisme waar managers gebruik van zouden moeten maken. Het is wellicht de belangrijkste voorwaarden, want een functiebeschrijving dient ook ter vaststelling van de compensatie en als grondslag voor de beoordeling.

Daarnaast is het krijgen van een slechte beoordeling aanvechtbaar wanneer er gedurende het jaar weinig tot geen functioneringsgesprekken hebben plaatsgevonden. Dus de vraag van de leidinggevende van hoe vindt je het zelf gaan, is volslagen onzinnig. Het is immers aan de leiding(gevende) om op tijd aan te geven dat er zaken mis gaan en zelfs wat er precies mis gaat. Je kunt geen jaar wachten en vervolgens maar hopen dat een slechte beoordeling tot een leermoment leidt bij je medewerker.

Overigens is een functiebeschrijving geen gedetailleerde lijst van allerlei werkzaamheden die de medewerker moet doen. Een goede functiebeschrijving geeft op hoofdlijnen aan wat de toegevoegde waarde is van de functie in relatie tot een proces. De P&O afdeling selecteert vervolgens een persoon die, qua kennis, inzicht en vaardigheid, geschikt is om de functie te vervullen. Welke werkzaamheden er dan moeten gebeuren zal in de praktijk blijken. Wanneer een persoon op ene bepaalde functie niet voldoet, dan kan het ook zijn dat de persoon in kwestie niet geselecteerd had mogen worden.

Dus angst voor beoordelingen? Nee hoor, niet nodig.

Meer over Leiding ontvangen