Het moet begin maart voor iedere organisatie een zeer vreemde situatie zijn geweest. Je bent aan het inventariseren of het eerste kwartaal op koers ligt en of resultaten overeenkomen met de verwachtingen. Voorzichtig kijk je verder vooruit. Kunnen we investeringen naar voren halen? Vervolgens kunnen medio maart alle waarschijnlijke, en eigenlijk ook alle onwaarschijnlijke, scenario’s in de prullenbak.

Er is maar één plan op de agenda blijven staan en dat is het business continuity plan. Een plan dat je als CxO ieder jaar bijstelt, reviewt, test en audit zonder dat je ervan uitgaat het nodig te hebben. Daar kunnen we toch best open en eerlijk over zijn. En toch heb ik het al die tijd op mijn bureau liggen. Het biedt houvast in deze tijd. Die tijd is echter eindig, want na een crisis volgt een nieuwe periode. Hoe bereiden we ons daarop voor?

Uitgeven of oppotten?

Hoewel we daar op dit moment nog geen enkel zicht op hebben, weten we dat deze donkere en onzekere tijd voorbij zal gaan. Inmiddels zitten we in de tweede golf van de coronacrisis. Maar zonder een tweede lockdown, blijven de economische gevolgen nog even uit. Maar met een tweede lockdown krimpt de economie waarschijnlijk dit jaar met 6,2 procent; de werkloosheid loopt op naar 10 procent. De vraag is dan: wat zijn de scenario’s die in werking treden na de crisis en het business continuity plan? Hoe gedraagt de mensheid zich na tijden van onzekerheid? Gaan we geld uitgeven of worden we juist voorzichtiger?

Houvast

Als ik naar mezelf kijk, dan zoek ik de antwoorden in de markt.

Ik bel met collega’s en we bespreken talloze scenario’s. Verder sta ik in nauw contact met analisten, die aan de hand van modellen en onderzoek enig houvast kunnen geven over waar het naar toe gaat in ons vakgebied. Maar ook zij hebben geen glazen bol, natuurlijk. Ze gebruiken hiervoor onder andere combinaties van de impact van SARS en de financiële crisis van 2008. Dit leek aan het begin van de corona-uitbraak nog een goed idee. Maar inmiddels heeft deze crisis een formaat bereikt die zijn weerga niet kent. Hoe voorspel je iets waarvan we nog nooit eerder een vergelijkbare situatie hebben gehad?

Vooral door nu te kijken naar geografische gebieden die ons zijn voorgegaan in de corona-uitbraak, kunnen we leren en voorspellen wat ons te wachten staat. Hoe hebben ondernemers zich gedragen gedurende de periode waarin de corona-maatregelen golden? Daar kunnen we van leren.

Businessmodellen op de kop

De afgelopen maanden hebben we kunnen zien hoe creatief business continuïteit eruit ziet in eigen land. Businessmodellen staan volledig op hun kop, vooral omdat we niet in grote groepen bij elkaar kunnen komen. Restaurants houden hun keuken open en starten voor een tweede keer een bezorgdienst. In onze sector zien we ook dat projecten deels stilliggen omdat engineers niet ter plekke de installatie kunnen uitvoeren. We bedenken alternatieven, bieden de klant bijvoorbeeld meer remote ondersteuning en implementaties zodat we zoveel mogelijk werkzaamheden toch nu door kunnen laten gaan. De wereld van de IT-infrastructuur is steeds meer softwarematig geworden, zodat we ook op afstand kunnen werken. In onze sector, maar ook in andere sectoren, zie je steeds meer een beweging naar zaken doen op afstand.

Maar gaan we dit vasthouden na deze crisis?

Organisatiecultuur

De creativiteit en innovatie die we sectorbreed zien ontstaan, dragen bij aan de business continuïteit op dit moment. Dit is een plotselinge aanpassing in gedrag en cultuur, die we voorheen niet toonden.

Wat gebeurt er als we weer overgaan tot business as usual?

Vervallen we dan in oude patronen of zien we kans om creatief denken en veranderbereidheid te borgen in onze organisatiecultuur?

We weten immers hoe eenvoudig je als mens kunt terugvallen in oude gewoonten. Mensen die na een moeilijke periode of een burn-out het roer helemaal willen omgooien en het leven anders willen inrichten zijn binnen afzienbare tijd weer 24/7 bezig met hun werk. De innovaties blijven wel na deze periode, maar het gedrag en de cultuur waarschijnlijk niet. Nieuwe innovaties zullen dus niet gestimuleerd worden, zoals dat nu gebeurt.

Voortdurend veranderen

Ik zou willen oproepen de lessons learned van deze periode niet verloren te laten gaan. De mentaliteit van samen de uitdaging aankunnen, anderen helpen en niet klagen maar aanpakken. Dat het denken in nieuwe kansen en het afwegen van andere scenario’s min of meer gestandaardiseerd worden. Ik zou zelfs een gedurfde oproep willen doen: test niet alleen je business continuity plan, maar test ook jaarlijks je cultuur.

Doe een oefen-lockdown voor een weekje en kijk of het gedrag en de cultuur weer zorgen voor nieuwe ontwikkelingen in je bedrijf.

Wellicht is de nieuwe business continuïteit er een die bestaat uit voortdurend veranderen.

Noot redactie ManagementSite
Zie ons dossier over De Corona crisis.

 

Kennisbank onderwerpen:

Dit artikel is toegankelijk voor Pro-abonnees

Voor € 4 per maand of € 30 per jaar ontvangt u:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
Upgrade naar Pro-abonnement

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x