Zeven manieren om met weerstand om te gaan. Kies de manier die bij u past!
“Hoe krijg ik ze (me) zover ?”
Een zeer belangrijke vraag. Een vraag die meer dan eens door de geest van de manager spookt. En terecht. Als de medewerkers niet mee gaan in de verandering wordt het lastig. Je sluit aan op hun niveau van betrokkenheid en past je aanpak aan. Van respectvol confronteren naar informeren, naar motiveren en inspireren in het hoe.

Wat nu als de medewerkers in de ankers blijven hangen en niet mee willen? Als de hakken diep of ondiep in het zand blijven staan. Als ze ‘ja, maar’ salvo’s af blijven schieten. Wat moet je dan doen?

Mogelijkheden om weerstand te hanteren

  • Wie is hier de baas ? Ik leg het nog één keer uit. Druk de weerstand de kop in. Schakel je tegenstander uit. Ze hebben zelf gekozen om hier te komen werken dus dan moet je ook niet zeuren. 

    Ik ben geen moralist dus als deze methode voor jou werkt zo, gewoon doen. In de praktijk zie je dat deze manier zorgt, dat je beste mensen en vandoor gaan. Degene die blijven, die worden niet vrolijker , maar gaan zich nog vaster in de ankers zetten.
  • Dit waait wel over. Gewoon net doen of er niets aan de hand is, dan verdwijnt de weerstand het snelst. Kwestie van wennen en ze pakken het wel weer met goede moed op.
    In de praktijk blijkt dat weerstand zelden uit zichzelf verdampt. Wat eerder verdampt zijn jouw doelen en beoogde resultaten. Maar mocht het bij jou wel werken? Zolang je wint speel je verder!
  • We pompen er een cursusje in. Even een training klantgerichtheid er in, dan leren ze het wel. We doen daar ook nog een dagje ‘leer elkaar aanspreken’ bij voor als het intern misloopt. Ik doe zelf een workshopje ‘slechtnieuws gesprekken’ en we zijn vertrokken. 

    Begrijp me goed , ik ben zeker voor leren en ontwikkelen. Maar dan moet er wel een vruchtbare bodem voor zijn. Vaak kost het te veel geld om mensen tegen hun zin in gelukkig te maken.
  • Beloof gouden bergen. Het wordt allemaal beter en mooier, geloof me nou. Je zult het zien. Dus even door de zure appel heen en je gaat wat meemaken. 

    In de praktijk kun je met deze methode verrast worden door de volhardingsenergie van weerstand.
  • Ik doe het zelf wel. Ik los het zelf allemaal wel op, anders werkt het hier toch niet.
    Werkt prima als je in feite niets te doen hebt en je mensen mentaal al met pensioen zijn.
  • Ja joh, ik begrijp het hoor.
    Wat ook mogelijk is, is dat je dan onderuit glijdt in het geven van een 
 overdosis goed bedoelde aandacht en begrip, maar geen invloed pakt om de vastloper te 
 doorbreken.

Lees ook:

Standsverschillen oorzaak van weerstand tegen verandering?

Zit je favoriete aanpak er al bij? Zo ja, dat is mooi, dan komt hier nog een extra methode waar je mee kan experimenteren. Zo niet, dan is de volgende methode wellicht wat voor jou.

  • Schakel je je tegenstander uit of je medestander in ? Maak gebruik van de energie die in weerstand zit, door je bewust te worden en in te zien wat weerstand is en waar het vandaan komt.
    Ontdek je dat je met verbale Aikido verder komt dan met Karate.

Veel mooie initiatieven en prachtige plannen vallen in duigen doordat ze stranden in weerstand en angst van het management en medewerkers om weerstand echt te doorbreken. Vaak is de wil er wel, maar ontbreekt de moed en de bekwaamheid en daardoor gaat het alsnog mis. Zoals een positieve denkwijze zorgt voor energie, zo is weerstand ook energie ten gevolge van een denkwijze. Alleen deze energie is over het algemeen niet welkom en wordt als lastig ervaren.

Het helpt niet om weerstand met weerstand te bestrijden als je wilt dat er geen verliezers zijn.

Daarover mijn volgende column.

 

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

In 1990 schreef Robert Fritz een boek met exact dezelfde titel; een echte aanrader. Wellicht kom je daarmee op betere, en meer effectieve, ideeën die mensen echt aanspreken en waarmee je positief kunt omgaan met weerstand.
Bedenk ook: “Geen glans zonder wrijving” :)

“Wat nu als de medewerkers in de ankers blijven hangen en niet mee willen?”.

Blijkbaar zijn zij: of onvoldoende betrokken geweest met het voorliggende plan, de te volgen weg en/of het einddoel.
Of: ben je gewoon onvoldoende duidelijk geweest en spreek je de ‘verkeerde taal’.
Heb je hen gevraagd wat zij wensen?

In beide gevallen ligt de grootste uitdaging bij het management zelf. Onthoud dat ook zij deel uitmaken van de weerstand die er is. Het is niet wij tegen zij, maar wij samen met hen. Je zult versteld staan van het resultaat. Helaas zie je dat nog erg weinig.

Ik hoop van harte dat dit één van de uitkomsten mag zijn van het komend congres.

De eerste reactie van ieder mens is: “what’s in it for me!”.

Als visie en missie leven onder de medewerkers dan zou het een koud kunstje moeten zijn om een verandering aan de kapstok van de visie op te hangen.

Kun je niet uitleggen waar de verandering past in de visie dan krijg je het zwaar.
Is de verandering ook nog eens nadelig voor de medewerker dan wens ik je heel veel wijsheid en sterkte als manager!

x
x