Waarde en/of winst?

Me too!

Nederland beleeft de diepste crisis sinds het begin van de jaren 90 en de angst slaat toe bij managers en ondernemers. De loonkosten liggen lager en de productiviteit ligt hoger in Azie en het voormalige Oostblok en dat roept gevoelens van onvrede op. "Dat willen wij ook!" roept iedereen die zich manager mag noemen en de discussie over loonmatiging(alleen voor het personeel, niet voor het topmanagement) en langere werkdagen neemt een hoge vlucht. Er wordt gesproken over het 'lean' maken van organisaties en de 'waste' (lees:het personeel) dient zo snel mogelijk te worden geelimineerd.

Tayloriaans denken

Deze beperkende gedachte zal echter nooit een oplossing vormen voor de huidige problematiek. Efficiency denken is achter de feiten aanlopen om hetzelfde kunstje tegen minder kosten te doen. Het Tayloriaanse denken is iets uit het industrie tijdperk en zal niet meer weerkeren. Waar het tegenwoordig om gaat is het ontwerpen van waarde die ons onderscheidt van vlijtige Chinezen en ploeterende Polen. Nederlanders en Europeanen dienen de angst om achter te lopen te laten varen en gaan investeren in creativiteit en innovatie. Efficiency denken alleen is meer van hetzelfde. En als je doet wat je altijd gedaan hebt, krijg je wat je altijd gekregen hebt.

Creativiteit

De internethype heeft ons, naast een heleboel negatieve aspecten, ook iets goeds opgeleverd; vernieuwing, bezieling, doorbraken, creativiteit en het geloof in een nieuwe wereld. Ongestructureerde organisaties met jonge mensen die een droom hadden schoten als paddenstoelen uit de grond en gaven een impuls aan een kwakkelende economie. Toepassing na toepassing werd ontdekt en daar plukken wij ook nu de vruchten nog van. Op het moment dat wij de angst voor minder winst laten varen en weer gaan ondernemen en inspireren kan het niet anders dan dat Nederland weer in de top van goede investeringslanden komt te staan. De hedendaagse mens laat zich niet meer controleren en zoekt zingeving in haar werk. Daar waar het management dit biedt wordt gewerkt met bezieling en inspiratie en is loonmatiging en waste geen item. Daar waar plaats is voor waarde, innovaties en experiment worden nieuwe toepassingen ontdekt die op langere termijn door de Chinezen kunnen worden geproduceerd tegen lagere kosten dan dat wij dat kunnen. De winst volgt dan vanzelf.

Natuur als inspiratie

Voor een organisatie waarbij het water aan de lippen staat is het bovenstaande verhaal gemakkelijk praten. Op dat moment adviseer ik u door het bos te lopen waar u inspiratie kunt vinden in de natuur. Na de herfst waarin de bladeren vielen, volgde de lange winter en niets wees erop dat er ooit nog weer bladeren zouden ontstaan. Tot een paar weken geleden de eerste knoppen weer zichtbaar werden. De komende tijd zullen de bomen weer bladeren gaan dragen en in de zomer die volgt kan men de vruchten weer gaan plukken. En weet u: een appelboom maakt zich geen zorgen of hij dit jaar weer vruchten zal dragen....hij doet het gewoon! Is uw 'organisatieboom' bereid te wachten op de vruchten of hakt u hem in de winter om?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Th. van Zon
Wat prachtig om de natuur als inspiratiebron te gebruiken. Ikzelf ben naast mijn werk als procesmanager actief als natuurgenezer en heb dus ook vaak met de natuur van doen. Ik gebruik de natuurgeneeskunde eerder als inspiratiebron en niet direct de natuur zelf, de bron van het leven en daarmee de organisatie.
Ik betrap mij er zelf bijvoorbeeld vaak op dat ik conflicthantering vaak benader op de natuurgeneeskundige wijze:Een conflict is eigenlijk een ziekte van de organisatie. Deze kan bestreden worden door de juiste resources uit de natuur in te zetten. Hierbij kijk ik eigenlijk niet naar de wezenskenmerken van de natuurlijke bronnen, maar meer naar de binnen de natuurgeneeskunde bekende heilzame werking van stoffen.
Ik ga het proberen. De boom is de levensbron, de bron van strategische beslissingen. De mossen geven verzachting; die kan ik gebruiken om conflicten op te lossen. Bij het nemen van moeilijke of ingrijpende beslissingen kan ik naar de zee gaan. De zee en de duinen zijn het einde van het land; het verstand op nul en helder denken. De lucht is helder, de zeelucht ruikt fris en brengt mij op frisse ideeen.
We moeten wat minder rationeel omgaan met de natuur. Ik ga het ook proberen.
Bas Klein
Een goed boek om te lezen, met Efficiency Denken als thema, is "Het Doel". De vergelijking met de natuur is inderdaad een mooie, maar of overal en in elke organisatie het geduld bestaat ...... betwijfil ik !!

Groet,

Bas

Meer over Corporate communicatie