Vijf tips voor werkgevers en managers om corona-burnouts te voorkomen

Columns

Experts verwachten dat het aantal burnouts de komende maanden flink zal stijgen. Het zou gaan om vier miljoen mensen die binnen een half jaar mogelijk uitvallen als er geen actie wordt ondernomen. Burnouts kosten bedrijven tienduizenden euro’s per werknemer en zorgen voor veel persoonlijk leed. Deze vijf tips helpen corona-burnouts voorkomen.

Een burnout heeft nooit één oorzaak, maar is altijd een combinatie van verschillende factoren. De coronacrisis zorgt er onder meer voor dat mensen zich zorgen maken over hun baan, geldzorgen krijgen en tegelijkertijd met een andere thuissituatie te maken krijgen. We moeten nu in actie komen om corona-burnouts te voorkomen.

Een werknemer met een burn-out kost een werkgever gemiddeld 250 euro per dag, exclusief vervangingskosten en productieverlies. De maatschappelijke kosten van verzuim door stress wordt geschat op 2,8 miljard euro per jaar. “Bovendien zorgt een burnout voor veel persoonlijk leed: iemand verliest alle energie en plezier in het werk en in het leven. Dat leed is niet in geld uit te drukken.”

Er is een rol is weggelegd voor werknemers, die bijvoorbeeld kunnen signaleren of een collega overspannen dreigt te raken. Ook werkgevers kunnen het aantal burnouts helpen beperken, door de volgende vijf adviezen ter harte te nemen:

1: Simuleer reistijd

Uit nieuw onderzoek blijkt dat het immuunsysteem snel vooruitgaat bij twintig minuten aaneengesloten bewegen per dag. Stimuleer thuiswerkende werknemers elke dag om zo’n twintig minuten te wandelen aan het begin van de werkdag (‘naar kantoor’) en als het kan ook aan het einde van een werkdag (‘naar huis’). Hiermee simuleren ze reistijd. Ook ontstaat er een organische scheiding tussen privé en werk, wat het stressniveau ook goed doet.

2: Laat targets los, geef vertrouwen

Managers en werkgevers die burnouts willen voorkomen, doen er goed aan om targets los te laten en vertrouwen te geven. Mensen willen van nature een zinvolle bijdrage leveren aan de maatschappij en aan hun werk, en hebben daar helemaal geen targets voor nodig. Vertrouwen geven gebeurt wanneer onderlinge competitie plaatsmaakt voor een positieve benadering. Het vermindert de stress in een team en vergroot de kans op het gewenste (bedrijfs-)resultaat.

3: Monitor en grijp in waar nodig

Ongeveer drie op de vier mensen met een burnout zien die burnout zelf niet aankomen. Hun omgeving ziet het meestal wel aankomen. Moedig daarom collega’s aan om aan de bel te trekken als ze merken dat een collega chaotischer wordt, slechter kan relativeren of een korter lontje heeft. Monitor en grijp in waar nodig, door actief hulp aan te bieden.

Tip 4: Houd rekening met verschil tussen man en vrouw

Mannen en vrouwen gaan op een andere manier om met stress. Dit wordt door een verschil in hormonen veroorzaakt. Waar een man stress beter verwerkt door zich in te spannen, verwerkt een vrouw stress beter door zich te ontspannen. Moedig deze ont- of inspanning aan bij werknemers.

Tip 5: Zorg voor balans op de werkplek

Stel jezelf de vraag of werknemers het werk doen dat bij ze past en waar ze energie van krijgen. Is er een match tussen taken en talent? Wordt iedereen, met diens talenten en beperkingen, geaccepteerd en gezien? Een balans tussen geven hoeft niet louter financieel te zijn: is er genoeg ruimte voor erkenning en waardering?

Auteur Ellen Botman is neuro-socioloog en oprichter van Happy Brain® Clinics.

Noot redactie
Zie ons dossier Corona crisis.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Rijk Binnekamp
Wil er nog één onder de aandacht brengen Ellen en dat is contact. Sprak vorige week nog iemand die binnen een overheidsorganisatie werkzaam is en vanwege Corona sinds maart vanuit huis werkt. Hij vertelde, behoorlijk geëmotioneerd, sinds maart van zowel leidinggevende als collega's niets meer vernomen te hebben. De emotie zat hem vooral op het feit dat hij, tot maart, in de veronderstelling verkeerde in een heel goed team te werken.

Meer over De Menselijke maat