De vier principes voor duurzaam ondernemen

Duurzaam ondernemen heeft feitelijk een milieuachtergrond, terwijl Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) een sociale achtergrond heeft. Maar de termen worden tegenwoordig door elkaar gebruikt. Ze staan beide voor het zoeken naar evenwicht tussen financieel economische resultaten, sociale belangen en het milieu oftewel de drie P's profit, people, en planet. Alle drie de P's worden geoptimaliseerd, zonder de balans er tussen te verliezen.

Duurzaam ondernemen is afgeleid van het begrip duurzame ontwikkeling waarbij niet alleen rekening wordt gehouden met het hier en nu maar ook met toekomstige generaties. Zodat ieder die nu leeft een goed bestaan kan hebben, zonder dat de bronnen voor de toekomst worden uitgeput.

"Doing things right" versus "Doing the right things"
Steeds vaker wordt de vraag gesteld wat de relatie is tussen MVO en (kwaliteits)managementsystemen, en het INK-model in het bijzonder. Op het eerste gezicht lijken er veel overeenkomsten te bestaan. Managementsystemen, het woord zegt het al, zijn gericht op het managen van processen, oftewel kijken hoe de organisatie functioneert en kijken of de doelstellingen worden behaald. Hierbij wordt gekeken naar risico's en kansen, wordt stilgestaan bij de zogenaamde "plan-do-check-act" cyclus en gaat het om het verbeteren en optimaliseren van processen en bedrijfsvoering. Bij het INK-model wordt er ook geïnventariseerd hoe verschillende stakeholders (medewerkers, klanten en leveranciers, en de maatschappij) de inspanningen van de organisatie waarderen.

Het grote verschil tussen MVO en managementsystemen is dat een managementsysteem erop gericht is om de dingen die je doet goed te doen ("doing things right") terwijl MVO zich juist richt op het bepalen van welke dingen een organisatie zou moeten doen ("doing the right things"). Dit is een fundamenteel verschil in aanpak. Feitelijk zou een managementsysteem, zoals bijvoorbeeld het INK-model, gebruikt kunnen worden om de doelstellingen en maatregelen die resulteren uit een MVO-scan, zoals de DSS efficiënt en effectief tot uitvoer te brengen.

Ondernemingen die duurzaam succesvol zijn, werken volgens vier principes.

Het eerste principe van `enduring success` is dat exploitatie voor exploratie komt: sterke ondernemingen innoveren niet om te groeien, maar groeien door te kapitaliseren op bestaande innovaties.

Het tweede principe behelst de diversificatie van de portfolio`s. Waar goede ondernemingen het gevaar onderkennen van `irrationele conglomeratievorming`, daar weten excellente ondernemingen precies wanneer ze moeten diversifiëren. Door hun uiteenlopende palet van leveranciers en een brede klantbasis zijn ze zeer veerkrachtig.

Waar goede ondernemingen met corporate storytelling hun succesverhalen aanhalen, daar herinneren excellente ondernemingen ook hun mislukkingen teneinde herhaling te voorkomen.

Ten slotte zijn excellente ondernemingen conservatief met betrekking tot verandering. Niet alleen maken ze zelden radicale veranderingen, wanneer ze plaatshebben zijn ze goed gepland en geïmplementeerd.

Bron: Kwaliteit in bedrijf

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Duurzaam ondernemen