Channels

Vertrouwen begint bij vertrouwenwekkend leiderschap, voorbeeldgedrag van leiders is daarbij essentieel. Het gaat niet om intenties, het gaat vooral om effectief gedrag. Managers moeten zowel aan de ‘zachte’ kanten van organiseren aandacht geven als aan de traditionele ‘harde’ aspecten om tot optimale resultaten te komen. De softe kant van leiderschap is cruciaal. Belangrijk daarbij is het geven van persoonlijke aandacht en waardering aan medewerkers. Dat hoeft niet eens altijd werkgerelateerd te zijn. Medewerkers komen met eigen initiatieven als hun direct leidinggevende begrip voor ze heeft. Hier zitten dus kansen in leidinggevenden die verder gaan dan het functioneel aansturen en ook daadwerkelijk in staat zijn om een persoonlijke relatie met medewerkers op te bouwen.

Oprechte aandacht

Een leidinggevende moet over de vaardigheid beschikken om helder te communiceren en om steun en ruimte te creëren voor medewerkers. Dan ervaren medewerkers vertrouwen,  gaan zij kennis delen, komt hun creativiteit tot bloei en neemt de kwaliteit en kwantiteit van hun werk toe. In de praktijk wordt echter vaak van medewerkers verlangt creatief te zijn en kennis te delen, zonder dat de leidinggevenden de voorwaarden voor vertrouwen scheppen. Vertrouwen is onontbeerlijk in organisaties

Vertrouwen in 3 stappen

  1. Onderken vanuit welke waarden je handelt en definieër je missie, visie en doelen.
    Erken het belang van vertrouwen, dit is de eerste stap. Steek je kop niet in het zand.
  2. Richt duidelijke werkprocessen in en verdeel verantwoordelijkheden helder.
    Neem de verantwoordelijkheid voor je acties.
  3. Geef oprechte aandacht, ga lastige gesprekken niet uit de weg. Weest duidelijk over koers en gewenste acties.

Lees ook:

Vertrouwen als fundament voor beter resultaat...

Vertrouwen is een voorwaarde voor een lerende organisatie, waarin mensen hun vakmanschap ontwikkelen, kwaliteit leveren en resultaten boeken. Vertrouwen is beïnvloedbaar!

De ‘Gerelateerde items’ bij dit bericht verschaffen meer informatie over hoe dit werkt en wat te doen.

Zie ook Het Nieuwe Presteren: McKinsey: De zachte factoren maken de winnaar!

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in de media. In elk bericht vermelden wij de oorspronkelijke bronnen. Bron: HRpraktijk Door: Pauline Voortman uit haar proefschrift ‘Vertrouwen werkt. Over werken aan vertrouwen in organisaties’. Zij ontwierp een instrument waarmee leiders in organisaties doelbewust vertrouwen kunnen creëren.

Kennisbank onderwerpen:

Dit artikel is toegankelijk voor Pro-abonnees

Voor € 4 per maand of € 30 per jaar ontvangt u:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
Upgrade naar Pro-abonnement

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Deze bijdrage is gebaseerd op mijn promotieonderzoek. Ik promoveerde op 24 mei jl aan de Erasmus Universiteit. De titel van mijn dissertatie is Vertrouwen werkt; over werken aan vertrouwen in organisaties.
Ik waardeer zeer dat er aandacht wordt besteed aan de uitkomsten van mijn onderzoek, ookal moet je wel doorklikken naar HR praktijk om erachter te komen dat het artikel op mijn literatuurstudie en praktijkonderzoek is gebaseerd. Het boek is op de gebruikelijke wijze te bestellen.

Bijzonder om te zien dat het paradigma van “hard op de inhoud en zacht op de relaties”, nog altijd stevig verankerd zit in onze maatschappij. Een nogal Angelsaksische benadering, terwijl de behoefte mijns inziens ergens anders of in andere vormen zit.

x
x