Verklein je financiële kwetsbaarheid

Cover stories · Boeken

Het is zo herkenbaar: je wilt graag met een klant werken omdat je geld nodig hebt. Het liefst nu. Je weet wat je op dit moment aan omzet hebt, maar je hebt geen idee hoeveel geld je de komende maanden kunt factureren.

Ik denk nu (maar ben al bijna twintig jaar ondernemerschap verder): dat loopt wel los. Ik heb genoeg leads de aankomende tijd en zakelijke dienstverleners weten mij online goed te vinden. Ik weet na al die jaren ondernemen hoeveel prospects ik nodig heb om aan genoeg offertes te komen en hoeveel procent van die offertes doorgaat. Hoe ik aan die prospects kom: daar vind ik ook elke keer weer nieuwe manieren voor.

Toen ik net startte, omarmde ik iedere klant. Want ja, wist ik, ik heb nu geld nodig. Dan meldde zich iemand met een opdracht en dacht ik: tja, de huur moet toch ergens van betaald worden. En voordat ik het me realiseerde, zat ik weer te werken aan een niet-passende opdracht omdat ik de omzet niet kon missen.

Vaak bleek zo’n opdracht een energie-lek en slokte het ook de tijd op die ik veel beter kon gebruiken om op zoek te gaan naar klanten waar ik wel graag voor werkte.

Investeer in jouw cashflow: maak jezelf minder kwetsbaar

Het maakt je heel kwetsbaar als je (nú) geld nodig hebt; je wordt een mooie speelbal voor onderhandelingen. En je zult dan ook net zien dat er ook nog te laat wordt betaald, waardoor je probleem ineens nog groter wordt. Ben je nog niet zo lang zelfstandig ondernemer, dan kan ik me heel goed voorstellen dat je nog niet 100 procent durft te vertrouwen op het feit dat je omzet echt wel komt en dat je vanuit die onzekerheid er dus voor kiest iedere opdracht op te pakken. 

Als je al wat langer bezig bent als freelancer en je hebt nog steeds het probleem dat je te weinig geld hebt, onderzoek dan waar het misgaat.

Huur een businesscoach in en zoek uit of je niet genoeg prospects of niet genoeg klanten hebt, of dat je simpelweg te weinig voor je werkzaamheden vraagt. Hoe sneller je dit weet, hoe sneller jij lekker zit te werken met en voor leuke mensen.

Stilstaan bij je product

Om niet in de val te trappen dat je iedere opdracht maar aanneemt uit angst geen geld te verdienen, is het handig om even stil te staan bij wat jij gaat aanbieden als product, wat dit moet opleveren en wat je nodig hebt. Aan omzet, aan te factureren uren, aan klanten. Regeren is vooruitzien.

Hoe je dat doet kan op verschillende manieren. Allereerst (en het duurde echt een paar jaar te lang voor ik dit ook ging doen): maak een prognose. Een prognose van wat jij verwacht aan klanten, aan omzet en wat voor kostenposten je ermee gaat betalen. Dat is dus inclusief jouw salaris.

De ‘Millionaire Mindset-methode’ voor jouw privézaken

Er zijn diverse systemen die je kunt inzetten om tot een goede financiële balans te komen. Zo is er het systeem dat ik leerde tijdens een dagenlang event: de ‘Millionaire Mindset’ van T. Harv Eker. Hij raadt je aan om al je geld in te delen in potjes:

  • maximaal 55 procent van je inkomen mag gaan naar vaste lasten als huur, gas/water/licht, eten, mobiele telefoon, et cetera
  • 10 procent mag naar een pot met de naam ltss (Long-Term Savings for Spending) oftewel langetermijnsparen. Denk aan die ene droomreis
  • 10 procent is voor jouw financiële vrijheid – ffa (Financial Freedom Account). Het idee is dat je daarmee investeert in onroerend goed, aandelen, beleggingsfondsen, bedrijven
  • 10 procent van je inkomen gaat naar de pot edu (Education) – voor educatie en persoonlijke ontwikkeling. Denk aan leerzame boeken, seminars, cursussen, trainingen, coaches
  • 10 procent is voor play – om plezier mee te maken
  • 5 procent van je inkomen gaat naar (terug)geven – give. Denk aan het geven aan goede doelen, jouw kerk, stichtingen, bewegingen die een verschil maken, et cetera.

De percentages zijn natuurlijk maar voorbeelden, de verdeling kan voor jou anders zijn. Maar ze laten wel zien hoe het principe van bewust met je geld omgaan werkt.

Wellicht geef je meer geld uit dan nodig en kun je prima besparen. Maar het kan ook zijn dat je steeds geld tekortkomt en dat je jezelf dus meer salaris moet geven. Wel iets om over na te denken als je een begroting maakt. Jouw salaris is immers onderdeel van het gehele plan. 

De ‘Profit First’-methode voor jouw bedrijf

Na de privézaken komt je financiële aanpak als ondernemer.

Ook als zelfstandige moet je natuurlijk geld reserveren; voor belasting, investeringen, salaris, pensioen, vakantiegeld, et cetera. Een aanpak die je daarbij als ondernemer kunt inzetten is die van Profit First. 

Femke Hogema bracht deze methode naar Nederland en schreef er boeken vol over. Ook zij pleit ervoor om je geld te verdelen in potjes: zet de btw (vaak is dit 21 procent) en een percentage van de rest van de factuur (bijvoorbeeld 18 procent) na ontvangst van de betaling direct op een aparte rekening – dit is om te reserveren voor de belasting. Ik zet de methode alweer enige tijd in en ben nog steeds niet blij met blauwe enveloppen, maar ik zie er niet meer zo tegenop om ze te openen. Ik heb er immers geld voor gereserveerd.

Een begroting makkelijker inrichten

Femke pleit er ook voor om een vast percentage te gebruiken voor je kosten (bijvoorbeeld 20 procent), om jouw salaris te reserveren en van uit te betalen (bijvoorbeeld 36 procent) en om winst te reserveren (bijvoorbeeld 5 procent).

Met zulke percentages wordt een begroting stukken makkelijker om in te richten. Profit First heeft trouwens eigen Excel-sheets die je kunt invullen om snel overzicht te krijgen. Door dit soort sheets in te vullen en zo je begroting te maken, kom je er snel achter dat je heel wat minder – of juist meer – klanten nodig hebt dan gedacht.

En als je weet wat je nodig hebt, kun je je daarop richten. Als je meer klanten nodig hebt, zul je wat meer aan je marketing moeten doen of jouw tarieven verhogen. Als je daarentegen genoeg klanten hebt om je begroting te halen en alle kosten te betalen, wordt het makkelijker om nee te zeggen. Vooral als je heel ongelukkig wordt van een klant of al aan ziet komen dat je er heel ongelukkig van gaat worden.

Een betere ondernemer

Als ik terugkijk op twintig jaar ondernemerschap (ik ben vroeg begonnen), zie ik dat ik rechts en links te veel heb meegedacht en te hard ben blijven doorwerken. Ik heb te weinig gevraagd, te weinig grenzen aangegeven. Sommige van die klanten kostten mij heel veel tijd, omdat de opdracht maar niet concreet werd. Voor anderen ging ik ijverig aan de slag, maar kon ik vervolgens maandenlang tevergeefs op de betaling wachten. Bij weer andere klanten bleek het een hel om het werk voor elkaar te krijgen. Aan het einde van de rit kostte het mij dan behalve geld ook een hoop tijd en zelfs rechts en links wat levensgeluk. Niet alleen het maken van een voorstel, maar ook het werk zelf en zelfs het uiteindelijk afscheid nemen van die klant. Oftewel: ik ben al die klanten die je niet wilt tegenkomen wel tegengekomen. Dat was niet altijd leuk, maar wat waren ze leerzaam op mijn weg om een betere ondernemer worden. Om minder kwetsbaar te worden.

Tijd om aan de slag te gaan.

Jennifer Delano,  Auteur van ‘’Nee zeggen loont.’’ Werkzaam bij PR Goeroes.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Ondernemerschap