Channels

Als je mensen vraagt of ze de karaktertrekken van een gemiddelde ondernemer willen beschrijven dan krijg je vaak de volgende omschrijving. Een ondernemer is een leider. Iemand die voor de troepen uit de markt bestormt. Hij/zij is creatief, eigenzinnig en daadkrachtig en durft risicos te nemen. Een ander type dan de meeste managers.

Een ondernemer is geen manager

Een ondernemer is vaak creatief en heeft altijd nieuwe ideeën voor een product of een bedrijf. Een manager kan heel andere dingen, zoals organiseren, delegeren, coördineren en beheersen. Een manager brengt structuur aan in een organisatie en begeleidt mensen.  Ze hebben geleerd dat ze geen fouten mogen maken en de kosten moeten verlagen.

“Als ondernemers en managers elkaar begrijpen is er iets mis.” Dit is een citaat van directeur RDJC Personeelsmanagement De Jonge.

Lees ook:

Persoonlijkheid bepaalt of iemand goede leider is

Ondernemen is opstarten en verwezenlijken. Groot denken, klein doen! De affiniteit van een ondernemer ligt bij de pioniersfase van een bedrijf. Een ondernemer heeft een visie en inspireert op basis van die visie. Hij grijpt in, niet alleen in zijn bedrijf, maar ook in zijn omgeving. Om een bedrijf groot te maken, heb je in de eerste plaats een ondernemer nodig. Een manager kan zo’n rol nooit vervullen. Die houdt de boel aan de gang.

Ondernemers ondernemen omdat ze niet anders kunnen, het zit hun in het bloed. Ze zijn te ongedurig om lang tevreden te zijn met het bestaande, te creatief om zich neer te leggen bij conventies en te eigengereid om zich aan andermans regels te houden. Een echte ondernemer gaat vaak in tegen de gevestigde orde. Hij/zij ziet dingen die een ‘normaal’ mens niet ziet. Daarbij speelt de volgende uitdrukking een belangrijke rol;  “Als je doet wat je altijd deed ……..  dan krijg je wat je altijd al kreeg. Niets meer en niets minder.” Met andere woorden, je moet je onderscheiden om tot iets nieuws te komen. Ondernemers zijn vaak eigenzinnig. Van die types die lekker tegen de stroom in durven roeien. U bent eigen baas, dus waarom zou u het dan niet allemaal lekker op uw eigen manier doen?

Drie tips:

  • Het is onzin om een uitgebreid businessplan te schrijven. Zorg er gewoon voor dat uw briljante plannetje op twee A-4’tjes past. Een goed plan overtuigt  niet door een berg papier. De tijd die u bespaart door na twee pagina’s op te houden, kunt u beter besteden aan het zoeken naar klanten.
  • Hou vooral uw oren dicht als iemand met ongevraagd advies langskomt. Zeker als dat advies een waarschuwend toontje heeft.
  • Durven dromen. Maar dat moet dan allemaal niet te lang duren: te lang dromen doodt elk initiatief. Ook hier geldt volgens de ondernemer dat het beter is om niet bang te zijn, en tot actie over te gaan.

Een belangrijke eigenschap van een ondernemer is het gevoel voor vrijheid: anders doen en anders zijn. Afwijken van de norm leidt hetzij tot een groot succes hetzij tot een grote teleurstelling. Als je kiest voor veiligheid (het aanbieden van vergelijkbare producten/diensten als collega-ondernemers) dan komen daar doorgaans geen hoge rendementen uit.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in andere media. Bron: Jacques de Vos | Businesscompleet & Ondernemen en internet

Kennisbank onderwerpen:

Dit artikel is toegankelijk voor Pro-abonnees

Voor € 4 per maand of € 30 per jaar ontvangt u:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
Upgrade naar Pro-abonnement

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x