Verbind ‘back’ en ‘front stage’ performance.

Columns

Wat is het verschil tussen teams in topsport, de kunsten versus professionele teams in organisaties? Dit werd onderwerp van een teamsessie over performance nadat ik zelf recentelijk heb opgetreden met mijn vocal group. Ik vertelde de deelnemers dat we week na week repeteerden voor ons concert: aan presentatie, hoe we de ruimte zouden innemen, samenwerken, hoe we elkaar met oogcontact feedback wilden geven tijdens het optreden..laat staan: het beheersen van noten, melodie, tekst en niet te vergeten: om van het geheel te genieten. Deze grondige voorbereiding maakte het optreden tot een succes.

Het belangrijkste verschil met teams in het bedrijfsleven is dat deze continu moeten ‘performen’. Er ontbreekt de luxe van een ware ‘backstage’ om te repeteren, feedback te geven en iets nieuws te proberen. Dat alles vindt plaats in de dagelijkse praktijk tijdens interactie met de klant, collega’s enzovoort.

Behoefte aan front en back stage

Het concept van ‘back’ en ‘front stage’ is oorspronkelijk beschreven in ‘The Presentation of Self in Everyday Life’ (1959) van Erving Goffman: op dat moment een toonaangevend boek over de aard van sociale interactie en psychologie. Gebaseerd op dramaturgie en het gedachtegoed van Shakespeare, stelt Goffman dat we behoefte hebben aan twee verschillende manieren van presentatie van ‘our selves’:

Front stage: wanneer we ‘aan’ zijn voor anderen. Om een aantrekkelijke presentatie te tonen, vervullen we onze sociale rol en communiceren dat op consistente wijze. Er is geen ruimte voor fouten of fricties.

Back stage: de plek waar we ontspannen en onszelf op een meer ‘oprechte’ manier presenteren. Hier ligt ook ons onderzoek naar conflicten en discrepanties.

Goffman geloofde dat individuen bewust en onbewust grote afstand scheppen tussen de front en back stage, deels omdat we backstage kwetsbaar zijn en deels om een gevoel van authenticiteit tijdens het frontstage optreden te borgen.

Deze splitsing zien we niet alleen terug in de kunst en sport, maar ook in disciplines zoals 'hospitality'. Disney zet de theorie van Goffman zelfs expliciet in gedurende trainingen zodat medewerkers zogezegd “show-ready" zijn.

Overbrug de kloof: implicaties voor leiderschap en team ontwikkeling

Tegenwoordig is het voor hoogopgeleide professionals echter vaak onmogelijk om ‘on’ en ‘off’ stage compleet gescheiden te houden. Iedere situatie vraagt om snel en adequaat handelen, vaak in co-creatie met het ‘publiek’ (client, klant etc.). Nieuwe collega’s komen en gaan. De spelregels veranderen in hoog tempo. Onder grote druk is het dan onvermijdelijk dat onderdrukte gevoelens en gevoeligheden ook ten tonele verschijnen. Voor het aanpassingsvermogen en het leren in organisaties is kortom een mindset nodig waarbij front- en backstage meer verbonden zijn.

Hoe verbinden we front and back stage?

• Als leider: Vier kwetsbaarheid binnen het team;
• Als teamleden: deel behoeften, vragen en persoonlijke voorkeuren en;
• Richting het ‘publiek’: experimenteer en zorg voor korte leer- en ontwikkellijnen met de klant.

Het zangseizoen is nu afgelopen. Tijdens de evaluatie bespraken we de mogelijkheid om meer te experimenteren en het publiek meer bij ons optreden te betrekken. Dat zal zeker onze performance en ons plezier ten goede komen.

Jeanine Jansen, www.rememberthetalent.com. Jeanine begeleidt managers en teams in ontwikkel- en verandertrajecten.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Arend Ardon
Ha Jeanine, mooie column. Ik ben benieuwd naar jullie experimenteer- en leerervaringen na de zomer. Wil je daar dan weer over schrijven? Arend
erik burema
Applaus. Eindelijk de vaak te makkelijk gemaakte vergelijking met kunst en sport ter discussie gesteld. Inspirerend.
Een kleine aanvulling is wat mij betreft nog, dat vooral sportcoaches makkelijk 'wisselen' in die kortere piekprestaties. Ook dat werkt niet de werksituatie. Nog een argument om anders te lijken naar 'sterk' en 'zwak'.
Jeanine Jansen
Auteur
Dank voor jullie reacties! Ja, na de zomer zeker een vervolg.
En aangezien jullie {zo raad ik in het geval van Erik op basis profiel} beiden ook de liefde voor het maken van muziek kennen; wie weet wat er nog uit volgt..

Meer over Team ontwikkeling