Vier succesfactoren voor de transformatie naar digital business

Columns

Werknemers worden vervangen door robots, beslissingen worden genomen op basis van data en data analytics voorspelt de toekomst. Het lijkt alsof ook maar een beetje menselijkheid ons vreemd gaat worden. Toch is niets minder waar. Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar het zijn juist deze mens-overschrijdende hulpmiddelen die bedrijven menselijker maken dan ooit. Verjaardagen worden nooit meer vergeten net als individuele voorkeuren van de klant. Om perfect te kunnen inspelen op de behoefte van de klant, is het nodig om je bedrijf te transformeren naar digital business.

 Juist deze mens-overschrijdende hulpmiddelen maken bedrijven menselijker dan ooit

Het jaarlijks terugkerende NextStep event stond dit jaar in het teken van digitale transformatie. Op dit event deelden koplopers van de digitale transformatie hun best practices met betrekking tot digital business. Het programma richtte zich zowel op het business aspect als op de technologie.

 Op weg naar digital business: het is niet alleen de IT-afdeling die aan de slag moet maar het gehele bedrijf

Dit wordt nog vaak over het hoofd gezien. Tijdens dit event kwamen de volgende vier succesfactoren naar voren als essentiële factoren voor het omvormen van een organisatie naar een digital business.

1. Omarm shadow-IT

Shadow-IT is alle IT (zowel soft- als hardware) die buiten de IT-afdeling van een bedrijf valt. Dit fenomeen wordt vaak negatief belicht. Wanneer je Googelt naar Shadow-IT kom je tips tegen die helpen om hier vanaf te komen en hoe je een bedrijf hiertegen kunt beschermen. Maar we zouden Shadow-IT juist moeten omarmen, want dit is het punt van frictie. En waar frictie is, ontstaan de mooiste initiatieven. Werknemers maken niet voor niets gebruik van applicaties en tools die niet door het bedrijf worden ondersteund. Wanneer deze ideeën worden gebundeld en de werknemers de mogelijkheid krijgen om hierover mee te denken, kan een flexibele IT-afdeling hier direct werk van maken.

2. Creëer een innovatie-hub

Het is belangrijk om innovatie in een organisatie te beleggen. Echter, is het aanstellen van een speciaal directielid op dit gebied een dure aangelegenheid. Om (tegen minder kosten) de innovatie binnen een organisatie te stimuleren, is het een goed idee om een innovatie-hub in het leven te roepen. Hiermee wordt een groep bedoeld die de continuïteit van innovatie binnen het bedrijf borgt door middel van Design Thinking, het maken van prototypes, snelle iteraties, testen, etc. Deze groep is tevens het aanspreekpunt voor medewerkers die een idee willen delen.

3. Stimuleer een innovatie-cultuur

In het verlengde van het vorige punt is het van belang om te focussen op een innovatiecultuur in de gehele organisatie. Het creëren van een cultuur waar ‘foute ideeën’ niet bestaan. Medewerkers moeten durven delen en actief een bijdragen leveren. De werknemers moeten op hun beurt worden gehoord, bijvoorbeeld door de innovatie-hub, en merken dat ze invloed hebben. Hoe meer ideeën worden gedeeld, hoe groter de kans is dat er een voltreffer tussen zit.

4. Organiseer je eigen hackathons

Het klinkt misschien als een ‘ver van mijn bed show’ voor sommige bedrijven, maar het organiseren van een hackathon is geen gek idee. Op deze manier kan met cross-functionele teams op een leuke en actieve manier worden gewerkt aan de strategische problemen van de organisatie.

Bij alle vier de bovenstaande punten is de inzet van een Low-Code platform een uitstekend hulpmiddel. Dit is een platform dat de ontwikkeling van applicaties van ‘coderen’ naar ‘modelleren’ brengt. Op deze manier worden de meest gekke ideeën direct uitgerold, getest en geoptimaliseerd, waarbij de werknemers een grote rol spelen in de ontwikkeling (met of zonder hardcore-IT kennis). Een Low-Code platform zorgt voor snelheid en snelheid is key.

Iedere organisatie verandert uiteindelijk in een softwarebedrijf

Bedrijven die niet meegaan in de digitale transformatie zullen merken dat ze van alle kanten worden ingehaald. Blijf niet achter, want iedere organisatie zal uiteindelijk veranderen in een softwarebedrijf. Het zijn de koplopers die het voor het zeggen hebben.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Digitale transformatie