Wat zijn vraagstukken bij een internationale overname?

De eventuele overname van een ander bedrijf in het buitenland is een afweging die geduld en zorgvuldigheid vereist. Deze zes kernvragen geven houvast bij de strategische afwegingen rondom een overnamekandidaat in het buitenland:
  1. (Mogelijke) Impact van geopolitieke factoren - Het risicoprofiel van een acquisitie-kandidaat is sterk afhankelijk van wijzigende politieke omstandigheden in een land. Sociaal-economische en politieke factoren kunnen de aantrekkingskracht van een land enorm (snel) veranderen, wat er zelfs toe kan leiden dat men een dochteronderneming aldaar wil afstoten. Wees dus scherp op de ontwikkelingen in de wereld om u heen;
  2. Disruptie - Succesfactor bij de overname van een bedrijf is ook de mate van mogelijke (externe) disruptieve gebeurtenissen, zoals politieke veranderingen of onzekerheden, maar ook natuurrampen a;s orkanen en aardbevingen zijn als een disruptieve factor te beschouwen;
  3. Juiste kandidaat in het juiste land - Belangrijk om vast te stellen is in hoeverre een land, of vestigingsgebied, wel of niet aantrekkelijk is voor uw sector. Bepaal daarbij hoe groot de kans is dat u in het land of gebied naar keuze een 'target' (lees: over te nemen onderneming) vindt die goed aansluit bij uw ambities. Bedenk daarbij dat u deze kans sterk kunt vergroten door op te trekken met een adviseur met een (internationaal) netwerk in het beoogde land;
  4. Overtuigen van de stakeholders - Een goed doordacht en onderbouwd verhaal is uiteraard van cruciaal belang om in- en externe stakeholders te overtuigen van bepaalde (des-) investeringsbeslissingen. Houd er rekening mee dat interne stakeholders (leden van een RvC of RvT) zich - in het kader van toenemende bestuurdersaansprakelijkheid - heel risicomijdend kunnen opstellen en een stevige onderbouwing van een business- of investeringscase eisen;
  5. Juiste overnameprijs en de netto-opbrengst - Het waarderen van bedrijven en bedrijfsonderdelen is een vak apart; de specialiteit van een goede M&A-adviseur, die om te beginnen altijd goed kijkt naar de (mogelijke) waarde van een acquisitie of verkoop én naar prijsbepalende factoren die mogelijk een rol kunnen spelen (waarde en prijs zijn namelijk niet hetzelfde);
  6. Risico’s en kansen - Het doorgronden van álle risico’s en kansen is misschien niet mogelijk ; wel kunt u de meest relevante risico’s en kansen in kaart brengen door (eventueel met hulp) in te zoomen op een sector, target of een bepaalde markt.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 223 vragen en antwoorden over Fusies & Overnames.