Top manager raakt gefrustreerd over innovatie

Veel managers zijn (en voelen zich) meer thuis in kostenbeheersing, dan in riskantere strategieën om inkomsten te vergroten, zoals creatie van innovatieve producten. De bodem van bezuinigingen is bij veel bedrijven momenteel bereikt. Om te overleven zullen bedrijven innovaties moeten gaan beschouwen als inkomstenverbeterende investeringen, in plaats van kostenposten.

Innovatie is een mind-set, een attitude die bepaalt hoe managers aankijken tegen ondernemingsstrategieën, processen, leiderschap en structuren. Succesvol innoveren is het resultaat van bewuste bepaling van markteisen en behoeften, interne sterkten en vaardigheden om daarin te voorzien, en een gedisciplineerde benadering om hogere risico's, inherent aan ware innovaties, te managen. Innovatie moet altijd 'vernieuwing' opleveren: nieuwe markten, diensten, producten of businessunits.

Top managers zien innovatie als een kritische factor van hun beleid, maar hebben het moeilijk om de voordelen ervan in kaart te brengen. Een risico-mijdende bedrijfscultuur en traagheid zijn de grootste obstakels met betrekking tot innovatie en de mislukking ervan.

Steeds meer beslissingsnemers raken gefrustreerd over de R.O.I die innovatie genereert. Toch beschouwt 66% van de bedrijfsleiders innovatie als een top 3-prioriteit. Een jaar eerder was dat nog 72%. Van de 2.500 managers zei 46% tevreden te zijn met de R.O.I van hun innovatieprojecten, tegen 52% in 2006. 67% zegt in de toekomst meer geld te zullen besteden aan innovatie. een jaar eerder was dat nog 72%. Topprioriteiten bij innovatie zijn 'nieuwe producten voor bestaande klanten' (92%) , gevolgd door ' producten die toelaten om nieuwe klanten te winnen' (85%).

Een algemene voorwaarde voor innovatiesucces is betrokkenheid en een juiste attitude van het topmanagement. Om innovatie top-of-mind en levend te houden in organisaties is het belangrijk innovatieteams te vertrouwen en te 'empoweren'. Teamleden moeten worden erkend, gerespecteerd en beloond. Innovatie loont, maar is een lange termijnonderneming, geen korte termijnoefening.

Wat te doen als een project dreigt te gaan mislukken, als doelen worden gemist, budgetten worden overschreden en de motivatie van je mensen stort in? Hierna volgt een aantal adviezen:

1. Geef toe dat je in moeilijkheden verkeert.
2. Kijk niet naar het verleden. Richt je op het heden (stabiliseren) en de toekomst (presteren).
3. Niet met de vinger wijzen. Het aanwijzen van schuldigen helpt niet om het project weer op de rails te krijgen.
4. Overweeg de stekker uit het project te trekken. Dit is wellicht de beste optie als
a. het project niet de beloofde functionaliteit gaat opleveren,
b. het project meer zal kosten dan de voorspelde Return of Investment, of
c. het project te laat zal zijn afgerond om bepaalde marktkansen nog te kunnen
grijpen.
5. Wees flexibel. Je kunt bijvoorbeeld de scope of specificatie van het project verkleinen. Of stop er extra resources in of verplaats de deadlines.
6. Hergroepeer de troepen en herstel het teammoreel. Zorg voor een paar snelle succesjes

Gerelateerd artikel:
Innovatie; business as usual

Het dilemma “Houd je aan de regels vs innoveer!”
door: Koen Eising MMC
Veel organisaties voelen de spanning tusssen een regelcultuur nodig om objectiviteit en efficiëntie te bewaken en de wens tot innoveren. Woningbouwcorporatie Het Oosten uit Amsterdam is zo’n organisatie. Dit is het eerste deel uit een serie van aansprekende voorbeelden van bedrijven waar innovatie al vele jaren een belangrijk onderdeel is van de bedrijfvoering

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: Express)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Edwin
Durf is wat ontbreekt bij deze generatie managers, en zelf echt de kar trekken ipv anderen verantwoordelijk te maken en bij falen uit de wind te blijven..