Wat leiders kunnen leren van Hollywood

Columns

Hoe komt het toch dat onze aandacht al na enkele minuten verzwakt, wanneer een leider een presentatie geeft over de nieuwe plannen voor de organisatie? Presenteren is voor de spreker én luisteraar hard werken. Inkakkers voorkomen? Wat ik met je ga delen, gaat jou helpen om mensen meer te boeien met je boodschap.

Je kent het wel: een leider presenteert met klotsende oksels en probeert de aandacht vast te houden. De ontvanger verzet zich met man en macht tegen het afdwalen en probeert die opkomende gaap binnen te houden. Ondanks dat de leider zijn of haar best doet om alles zorgvuldig toe te lichten, een mooie PowerPoint-presentatie laat zien en tussendoor een grapje vertelt.

We zijn als mensen snel afgeleid. Dat is een feit. Of we nu tot de generatie x, y of millennials behoren, voor allen geldt dat we blijvend geboeid en geprikkeld moeten worden. Anders kakken we in, checken we liever onze mail of lezen we het laatste wereldnieuws op nu.nl.

Er zijn uitzonderingen. Sommigen hebben de gave om een boodschap zo over te brengen, dat je er letterlijk door geboeid raakt, je telefoon met rust laat en aandachtig blijft luisteren. Ook al gaat het over een saaie organisatieaangelegenheid. Voor degenen die niet over deze gave beschikken, maar wel deze ambitie hebben: lees vooral door!

De bekende trucjes
Beginnen met een vraag, een filmpje laten zien, een oefening doen. Het zijn voorbeelden om jouw presentatie levendig te houden. Ze zorgen voor een verfrissing in de hersenen, waardoor men weer even bij de les wordt getrokken. Je kunt weer rekenen op een paar minuten aandacht. De beste presentaties bevatten echter iets extra’s dat het verschil maakt. Deze presentaties zijn verpakt in een verhaal dat op een uiterst doordachte wijze is opgebouwd. Dit zorgt voor spanning, waardoor men gretig aandacht heeft voor ieder woord. Wat is die specifieke opbouw die zorgt dat mensen niet worden afgeleid, niet hun telefoon pakken, maar geboeid blijven luisteren?

De strategie van Hollywood
Om bovenstaande vraag te beantwoorden reizen we af naar Hollywood. Weliswaar gaan de Hollywoodverhalen niet over reorganisaties of projectplannen, maar ze hebben wel iets waarvan leiders kunnen leren. De filmmaatschappijen in Hollywood hebben één belangrijk doel: zo veel mogelijk bezoekersaantallen realiseren. Los van de marketingteams die daar hun creativiteit op loslaten, is het vooral de film zelf die zich moet bewijzen. Het moet een goed gemaakte film zijn mét een goed verhaal! Logisch.

Maar wist je dat veel Hollywoodfilms keer op keer hetzelfde verhaal vertellen? Of je nu kijkt naar The Hunger Games, Harry Potter of Star Wars, de opbouw is identiek. De makers weten namelijk dat jij geraakt wordt en aanslaat op een verhaal dat op een bepaalde manier verloopt. Deze vaste structuur heeft een positieve werking op onze hersenen. Het gevolg: we blijven geboeid kijken en luisteren.

Hollywoodfilms in vier stappen

  • Ieder verhaal begint op een doodgewone dag in het leven van de hoofdpersoon. Dan wordt er een beroep gedaan op de hoofdpersoon en hij/zij wordt geconfronteerd om een uitdaging aan te gaan.
  • De uitdaging is zwaar, het is afzien, er zijn tegenslagen en een zware tijd breekt aan. Net wanneer je denkt dat de hoofdpersoon het niet gaat redden, komt er hulp.
  • Hij/zij wordt geholpen door een ‘mentor’ die helpt om nieuwe krachten aan te boren. De hoofdpersoon doorgaat een persoonlijke transformatie, waardoor het lukt om de uitdaging te overwinnen.
  • De rust keert weer terug in het leven van de hoofdpersoon en het wordt duidelijk welke transformatie hij/zij heeft doorgemaakt. Eind goed al goed…

Onlangs vond ik dit vergelijk tussen Star Wars en Harry Potter op internet. Dit laat nog duidelijker zien dat we steeds door hetzelfde verhaal geboeid blijven.

Hoe toepassen? Wat kun jij hiermee?

Ga jij binnenkort een presentatie geven? Probeer dan eens een verhaal te vertellen en je zal zien dat het werkt! Je publiek blijft langer geboeid, is meer geïnteresseerd én beter betrokken. Vragen die jou kunnen helpen om je verhaal à la Hollywood op te bouwen zijn:

  • Waar komen we vandaan en waar staan we nu? Wat is onze uitdaging die we moeten overwinnen? Waarom is dit zo belangrijk voor ons?
  • Waartoe leidt dit en wat gaat dit concreet betekenen? Wat wordt mijn persoonlijke bijdrage, welke hulp heb ik hierbij nodig en wat verwacht ik van jullie?
  • Wat moeten we overwinnen? En op welke hulp kunnen we rekenen?
  • Hoe zal onze wereld eruitzien wanneer we deze uitdaging hebben overwonnen?

Door er een persoonlijk verhaal van te maken, maak je het levendig, echt en iets wat dichtbij komt. Anders blijft het een informatieve boodschap die je zonder kleur doorgeeft aan de ontvanger.

En dat is waar jij als leider juist het verschil in kunt maken! Kleur geven aan en zingeving creëren in projecten en veranderingen voor je mensen, door meer verhalen te vertellen in plaats van PowerPoint-presentaties op te lezen. Want zeg nou eerlijk: jij houdt er zelf toch ook van om geboeid te worden door een goed verhaal?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Bianca
Goed verhaal Otie!
Sterke opbouw, ik heb geboeid tot het eind zitten lezen?
Mathi Bouts
Leuke vergelijking, zal mijn volgende presentatie ook tot een Hollywood kaskraker proberen te maken!

Meer over Presentatie